מחלות לב: קטלן מספר 1 בנשים

(0)
לדרג

מחלות לב וכלי דם הן לא רק מחלות של גברים, יותר נשים מתות ממחלות לב, יחסית לסרטן. מרכז חדש לבריאות לב האישה הוקם בהדסה במטרה להוביל העלאת מודעות לנושא

מאת: ד"ר דנה צפת

בכל דקה מתה אישה ממחלת לב וכלי דם ברחבי העולם, מה שהופך את התחלואה הנפוצה ל"רוצח" מספר 1 - יותר ממחלת הסרטן. מדי שנה, מתות ברחבי העולם לא פחות מ-8.6 מיליון נשים, ממחלות לב וכלי דם, מה שאומר שאחת מכל שלוש נשים (בישראל אחת מארבע) תמות עקב מחלה כזו, הקשורה ללב או לכלי הדם.

מדוע הציבור בישראל חושב כי מחלת לב היא מחלה "גברית"?

בקרב הציבור הישראלי, רווחת תפיסה לפיה מחלות לב וכלי דם הן מחלות של גברים, או לפחות נפוצות יותר בקרב גברים. לא ברור מדוע התגבשה תפיסה מוטעית זו - וחשוב להפריך אותה ולדעת כי מחלות אלה הן גם נחלתן של נשים.

כ-5,500 נשים מתות בישראל מדי שנה על רקע תחלואה זו - לא פחות ממקרי התמותה בכל שנה בקרב גברים. שורשיה של תפיסה מוטעית זו נעוצים בעובדה כי לפני כ-50 שנה, כאשר נשים לא עישנו וטרם התפרצו מגפות ההשמנה והסוכרת, נשים חלו פחות במחלות לב וכלי דם.

בנוסף לכך, נשים נוטות לפתח תחלואת לב בגילאים מאוחרים - ובשל תוחלת החיים הקצרה, נשים רבות לא "הספיקו" לחלות. אולם המציאות השתנתה - וכיום אין הבדל בהיקף תחלואת הלב בקרב גברים ונשים; אולם קיימים הבדלים בביטויי המחלה ובאופן התפתחותה, אצל גברים ונשים.

מהם ההבדלים הבולטים בביטויי מחלות לב וכלי דם, בקרב גברים ונשים?

ראשית, גיל הופעת התחלואה: בקרב נשים, מחלות לב מופיעות בממוצע כ-10-7 שנים מאוחר יותר, בהשוואה לגברים, אולם סביב גיל 70 הפער נסגר.

שנית, ישנם הבדלים בתסמיני המחלות. קבוצת הסימפטומים המאפיינים מחלות לב מתחלקת בצורה גסה לסימפטומים טיפוסיים וסימפטומים שאינם טיפוסיים. לרוב, גם בקרב נשים וגם בקרב גברים, יש אי נוחות קשה בחזה, תוך כדי אירוע לבבי, אך אחוז הנשים החוות סימפטומים לא טיפוסיים גבוה מאשר בגברים. נשים מדווחות על עייפות חריגה, בחילה, קוצר נשימה, כאבי בטן, כאבי לסת וכאבים בגב העליון, סחרחורת, זיעה קרה, חיוורון וקושי קיצוני להירדם.

שלישית, ישנם הבדלים בשכיחות של מחלות לב וכלי דם שונות. כך, למשל, בקרב גברים יש יותר התקפי לב - ובקרב נשים ישנם יותר אירועים מוחיים ומחלות לבביות אחריות, כגון מחלות של המסתמים ואי ספיקת לב.

עד כמה מחלות לב קטלניות בקרב נשים, יחסית לסרטן

התפיסה כי ישנם יותר גברים חולי לב מנשים איננה התפיסה היחידה המוטעית בעניין תחלואת לב בקרב נשים. תפיסה מוטעית נוספת מתבטאת בחוסר המודעות למסוכנות של תחלואה זו, שלמרות היותה קטלנית יותר מכל מחלת סרטן, לרבות מחלות סרטן "נשיות" - מדוברת ומפחידה הרבה פחות מהן.

מדוע מדברים יותר על סרטן השד ומפחדים יותר ממחלה זו, למרות שמחלת לב הרבה יותר קטלנית?

אולי משום שסרטן שד היא מחלה "נשית" באוריינטציה שלה; ולפעמים סרטן השד פוגע גם בנשים צעירות מאוד; כנראה שעובדות אלה גורמות לתפוס את מחלת הסרטן כמחלה יותר מפחידה, למרות שסיכוייה של אישה ללקות במחלת לב גדולים פי 3 - מהסיכוי שלה ללקות בסרטן השד.

בשל העובדה כי מחלות לב נפוצות וקשות גם בקרב נשים, יש לפעול להגברת המודעות לשכיחות המחלה ולתסמיניה בקרב נשים - ויש לתת מענה טיפולי נרחב לנשים במצב זה. בדיוק לשם כך, הוקם בבית חולים הדסה המרכז לבריאות לב האישה. בטקס חנוכת הבית של המרכז, הושקה גם אמנה לקידום בריאות לב האישה, שנולדה במטרה לקדם את בריאות הלב של נשים בישראל וברחבי העולם - ולהכיר בצורך להתייחסות מגדרית בתחום התחלואה הלבבית. האמנה קוראת לכל האזרחים, כמו גם למקבלי ההחלטות בדרגים הלאומיים, לשלב ידיים ולרכז מאמץ להקטנת שיעורי התמותה של נשים ממחלות לב. על האמנה חתומים גם מספר חברי כנסת, שהתחייבו להקצות תקציבים להעלאת מודעות למחלה ולצרכי מחקר רפואי ממוקד בנשים, כחלק ממאמץ לחולל שינוי מהותי בתחום בריאות לב נשים, תוך מתן דגש לקהילות מוחלשות ואוכלוסיות של נשים בסיכון.

מהו המרכז לבריאות לב האישה ומהן מטרותיו?

המרכז לבריאות לב האישה הינו מרכז ייחודי מסוגו בישראל ובמזרח התיכון, השואף להוביל להעלאת המודעות להיקף התופעה של תחלואה לבבית נשית; ושואף לחנך נשים, כבר מגיל צעיר, להטמעת אורח חיים בריא. במרכז פועלת מרפאה עם צוות נרחב ורב תחומי, אשר שם דגש על מניעה, חינוך וטיפול, תוך נקיטת גישה התנהגותית הכוללת הענקת כלים, ידע ותמיכה להקניית אורח חיים בריא למטופלות.

צוות המרפאה כולל אחות, קרדיולוגית, דיאטנית, פיזיותרפיסטית ופסיכולוגית; הצוות מיומן בטיפול בנשים עם מחלות לב או עם גורמי סיכון ללקות במחלות לב. ייחודו של המרכז בכך שהוא חוצה את גבולות המרפאה בבית החולים - ומונגש לקהילות באוכלוסיות מוחלשות מכל המגזרים, בשיתוף גורמים פרטיים וממשלתיים ומגיע עד בתי הנשים בשכונות. המרכז מוביל תכניות לקידום בריאות והקניית אורח חיים בריא, בקרב קהלי נשים, במטרה להגביר מודעות בקרב נשים, מגיל בית הספר, ופועל לייצור והפצת תכנים במדיות השונות במטרה להביא להגברת מודעות הציבור לנושא התחלואה הלבבית.

פעולות אלה הן פעולות חיוניות מאין כמוהן. במסגרת סקר שנערך בישראל, בקרב 1,000 נשים ממגזרים שונים בקיץ 2015 - ונועד לבחון מקרוב את מודעות הנשים הישראליות לעובדה כי מחלות לב מהוות גורם תמותה עיקרי, נשאלו הנשים שתי שאלות מרכזיות. האחת: מהם לדעתן שני גורמי המוות העיקריים בקרב נשים; והשנייה: מהם התסמינים של אירוע לבבי בקרב נשים. על השאלה הראשונה, יכלו לבחור שתי תשובות אפשריות, מתוך מבחר אפשרויות, שאחת מהן היא "מחלות לב" - ובכל זאת, רק 38% מקרב הנשאלות הזכירו מחלות לב. בהתייחסותן לשאלה השנייה, 69% מכלל הנשים היהודיות ציינו את אחד או יותר מהסימפטומים הבאים: כאבים בחזה, לחץ בחזה או כאבים בזרועות, בכתפיים או בצוואר - ונכשלו בזיהוי התסמינים הנפוצים בקרב נשים.

כיצד הגברת המודעות עשויה להציל חיים?

הגברת המודעות והחינוך לאורח חיים בריא עשויים למנוע תמותה. נשים שייחשפו למידע חיוני וישכילו לזהות את הסימפטומים המאפיינים תחלואת לב, ימהרו לקבל טיפול מבעוד מועד - וחייהן ינצלו. כמו כן, נשים שיעברו בדיקות תקופתיות יוכלו לקבל טיפול מניעתי.

חשוב שכולנו נדע: בדיקות תקופתיות החיוניות להצלת החיים ושמירה על הבריאות כוללות לא רק בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן, אלא גם בדיקות לחץ דם ושומנים וסוכר בדם. ניתן למנוע עד 80% ממקרי המוות של נשים ממחלות לב, באמצעות אימוץ אורח חיים בריא וטיפול מתאים בשומנים ולחץ דם גבוה.

לסיכום: מחלות לב וכלי דם הן לא רק מחלות של גברים, אלא גם של נשים, אשר בריאותן מאוימת לא רק על ידי מחלת הסרטן, אלא גם על ידי תחלואת לב. חשוב מאד להיות מודעים להיקף התחלואה הלבבית בקרב נשים, לזהות את התסמינים השונים למחלות אלה - ולעסוק במניעתן, תוך הענקת טיפול מתאים.

ד"ר דנה צפת היא מומחית לקרדיולוגיה, יוזמת ומנהלת המרכז לבריאות לב האישה בהדסה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום לב האישה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום