הפרעות שינה: יש פתרון

(23)
לדרג

הפרעות שינה עשויות להיות חולפות - אך גם עלולות להיות כרוניות. מה גורם לנדודי שינה? אילו תרופות יכולות לסייע? מה כדאי לדעת לפני נטילת התרופה? מדריך תרופות

מאת: ~~ מגר' עינת גורליק~~

השינה חשובה לכולנו - ומחסור בשינה עלול לגרום למתח, בלבול, קושי בתפקוד ובעיות בריאות נוספות. הפרעות שינה עלולות להתבטא בקושי להירדם, יקיצה במהלך הלילה וקושי להירדם לאחר מכן, או שינה בלתי איכותית.

מגוון גורמים עלול לגרום להפרעות השינה: מצבים רפואיים שונים, מצב נפשי או שימוש בתרופות מסוימות. בנוסף, הפרעות שינה עשויות להופיע גם ללא סיבה מזוהה. הפרעות השינה נפוצות יותר בגיל מבוגר ועשויות להיות חולפות או כרוניות.

איך מתמודדים עם הפרעות שינה?

כצעד ראשון, יש לנסות לזהות את הגורם לנדודי השינה - ולטפל בו. בנוסף, קיימים טיפולים התנהגותיים להתמודדות עם הפרעות שינה, הכוללים שיטות הרגעה שונות, הגבלת שינה במהלך היום, טיפול קוגניטיבי ועוד.

במקרים בהם קיים צורך בטיפול תרופתי, קיימות מספר קבוצות של תרופות אפשריות: תכשירי מלטונין, תרופות אנטי היסטמיניות מהדור הראשון, תוספי תזונה כמו ולריאן ועוד. התכשירים הנפוצים יותר לטיפול בבעיה זו הם מקבוצת הבנזודיאזפינים ותרופות מקבוצת ה-"Z-drugs". במאמר זה נתמקד בתרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים ו-"Z-drugs" (Zolpidem, Zopiclone).

מה חשוב לדעת לפני שמתחילים לקחת תרופות לטיפול בהפרעות שינה?

חשוב לזכור כי בדרך כלל, הטיפול בתרופות לשינה מוגבל לתקופה של עד מספר שבועות, על מנת להפחית סיכון לתלות, התמכרות ותופעות לוואי אחרות (אשר יפורטו להלן).

בנוסף יש לקחת בחשבון כי שימוש ממושך בתרופות אלה עלול לגרום לכך שהשפעתן תפחת. מעבר לתקופה של שבועיים עד ארבעה שבועות, יש צורך בהערכה תקופתית של יעילות הטיפול ע"י רופא. חשוב מאוד להימנע מהפסקה פתאומית של התרופות כדי למנוע תופעות גמילה (פירוט להלן, במסגרת הדיון בתופעות הלוואי). יש להיוועץ ברופא לפני הפסקה של טיפול ממושך בתרופות אלה.

באילו שעות ביום מומלץ ליטול את התרופה?

יש ליטול ממשפחת הבנזודיאזפינים ו-Z-drugs לטיפול בהפרעות שינה סמוך לזמן השינה - ולאפשר זמן מנוחה של 7-8 שעות לאחר נטילת התרופות, על מנת להבטיח תפקוד תקין לאחר יקיצה. תרופות ממשפחת התרופות הזו שונות במשך הפעולה שלהן (אשר עשוי להיות ארוך, בינוני וקצר) ובזמן הנדרש בין נטילתן לבין השגת תגובה.

יש לעיין בעלון לצרכן של התכשיר, לבירור הנחיות נטילה ובירור משך הפעילות הצפוי של התרופה (זמן בו יש להימנע מפעולות הדורשות ערנות וריכוז).

אילו מזונות אסור לאכול יחד עם התרופה?

קפאין עלול להפחית את השפעת התרופה. מומלץ להימנע מצריכת קפאין מספר שעות לפני השינה. מיץ אשכוליות עלול לעלות רמות של תרופות מסוימות בקבוצה.

האם יש אנשים שאסור להם ליטול את התרופה?

אין ליטול את התרופה במצב של רגישות יתר למרכיב הפעיל או לאחד המרכיבים הלא פעילים.

בנוסף, יש להימנע מנטילת התרופה במצבים הבאים:
אי ספיקה נשימתית חמורה ודום נשימה בשינה; יש להיזהר ממתן התרופה במטופלים בעלי היסטוריה של התמכרויות (אלכוהול, תרופות וכיו"ב);

מיאסטניה גרביס, גלאוקומה סגורת זווית חריפה- בחלק מהתרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים קיימת הוריית נגד למתן בחולים אלה.

בנוסף קיימות התוויות נגד שאינן משותפות לכלל התרופות במשפחת הבנזודיאזפינים, למשל: אי ספיקה כבדית חמורה ב-Diazepam, Clonazepam ועוד.

לרשימת התוויות הנגד לתכשיר מסוים, יש לעיין בעלון לצרכן.

אילו אינטראקציות בין תרופות עלולות להיות עם כדורי שינה?

תרופות המשפיעות על מערכת העצבים המרכזית עלולות להגביר את הפגיעה בערנות ובריכוז (תרופות להרגעה, משככי כאב נרקוטיים, תרופות לטיפול באפילפסיה ועוד).

הרמה והפעילות של בנזודיאזפינים מסוימים ושל Z-drugs עלולה לעלות כאשר מטופלים במקביל בתרופות אנטי פטרייתיות מקבוצת האזולים, תרופות אנטי ויראליות מסוימות ותרופות אנטיביוטיות מסוימות מקבוצת המקרולידים.
בנזודיאזפינים מעלים רעילות של קלוזפין.

קיימות השפעות גומלין נוספות לתכשירים. לרשימה מורחבת של השפעות גומלין לתרופות אלה, יש לעיין בעלון לצרכן. לעיתים יש להימנע מהטיפול המשולב ולעיתים להפחית מינון. יש ליידע את הרופא על תרופות נוספות שנלקחות.

מהן תופעות הלוואי הנפוצות?

לרוב ניתן להבחין בישנוניות, סחרחורת, ירידה בערנות וביכולת הריכוז, פגיעה בקואורדינציה פגיעה בזיכרון.

תופעות לוואי נוספות:

ירידה בתפקוד ובזמן תגובה ביום שלמחרת

דיכוי נשימתי - שילוב עם מדכאי מערכת עצבים מרכזית ואלכוהול מעלה סיכון לדיכוי נשימתי וכן הסיכון עולה בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית והפסקות נשימה בשינה.

תלות ושימוש לרעה - היסטוריה של התמכרות לאלכוהול/ תרופות עלולה להוות סיכון מוגבר לתלות ולשימוש לרעה.
הסיכון להתמכרות עולה במנות גבוהות ובשימוש ממושך. לשם כך, יש לבצע הערכה תקופתית של הצורך בטיפול - ולהגביל את משך הטיפול.

אי ספיקת כבד - יש צורך בהתאמת מינון או הפסקת טיפול (בחלק מהתרופות).

חולשת שרירים - זהירות בשימוש (במיוחד מיאסטניה גרביס - בחלק מהתרופות התווית נגד).

שינויי התנהגות ומחשבות טורדניות - שינוי בהתנהגות עלול להתבטא בתוקפנות, התנהגות מוזרה וחוסר שקט. דווחו מקרים של הזיות.

ביצוע פעולות מורכבות מתוך שינה (לרוב עם התרופה Zolpidem) כגון נהיגה בשינה, אכילה, ביצוע שיחות טלפון תוך כדי שינה ועוד. שימוש באלכוהול, בתרופות אחרות, המשפיעות על מערכת העצבים המרכזית, או במינונים גבוהים מהמומלץ, מעלים סיכון לתופעות לוואי אלה.

בקרב קשישים - יש סיכון מוגבר לתופעות לוואי (בלבול, ירידה קוגניטיבית, אטקסיה, עלייה בסיכון לנפילות). לכן נדרשת לעיתים הפחתת מינון. מומלץ להיות במעקב תכוף אחר תופעות לוואי מהטיפול.

תסמיני גמילה עלולים להתרחש לאחר הפסקה פתאומית של טיפול ממושך. התסמינים כוללים: מתח, עצבנות, בלבול, רעד, נדודי שינה, כאבי בטן, הקאות, בחילות, זיעה, עוויתות. לפיכך, יש להימנע מהפסקה פתאומית של התרופות, כדי להימנע מתופעות גמילה. יש להיוועץ ברופא לפני הפסקה של טיפול ממושך בתרופות אלה.

האם יש איסור לעשן ולשתות אלכוהול?

לא קיימות אינטראקציות עם עישון.

מומלץ להימנע מצריכת אלכוהול במהלך הטיפול, כי הדבר עלול לגרום לסדציה מוגברת בשילוב עם תרופות היפנוטיות וסדטיביות כמו בנזודאזפינים ו-Z-drugs. בנוסף, אלכוהול, בשילוב עם Zolpidem, מעלה סיכון לביצוע פעולות מורכבות בשינה - ולכן שתיית אלכוהול בערב או לפני השינה הינה הוריית נגד למתן התרופה.

מגר' עינת גורליק היא רוקחת קלינית, המחלקה לניהול סיכונים ומידע תרופתי, אגף הרוקחות, משרד הבריאות.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תופעות לוואי בטיפול התרופתי
פורום הפרעות שינה ונחירות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום