אבי העורקים - מזרים הדם

(16)
לדרג

בשקט-בשקט וללא סימנים מקדימים עלול אבי העורקים להתרחב ואף להיקרע. מה עושים כשזה קורה והאם יש דרך למנוע את ההתרחבות המסוכנת?

מאת: אתי דור

בדיקת לחץ דם שגרתית הצילה את חייה של דינה (שם בדוי), 67. דינה סבלה מסוכרת, והיא נהגה לבדוק את לחץ הדם באופן קבוע למרות שלא סבלה ממחלת לב כלשהי. אחת הבדיקות הראתה שדבר מה אינו כשורה, והיא הופנתה לבדיקות נוספות בהן התגלה שהיא סובלת מהתרחבות יתר של אבי העורקים.

"אבי העורקים שלה התרחב לקוטר של שישה ס"מ", הסביר ד"ר ויקטור קרצמן, רופא בכיר במחלקת ניתוחי לב ברמב"ם. "החלטנו לנתחה על מנת להחליף את הקטע שהתרחב. למעשה, הצלחנו למנוע קרע באבי העורקים, מצב שעלול היה לגרום למותה".

התרחבות אבי העורקים
התרחבות אבי העורקים

מורחב או קרוע

אבי העורקים ('אאורטה', בלועזית) הוא העורק הגדול ביותר בגוף האדם. "זהו עורק אלסטי שבנוי משלוש שכבות וקוטרו שלושה ס''מ באדם מבוגר", מסביר ד"ר קרצמן. "מוצאו מהחדר השמאלי בלב, והוא עובר דרך בית החזה וחלל הבטן.

תפקידו לספק דם לכל אברי הגוף על ידי פעולות של התרחבות והתכווצות. בכל התכווצות של הלב, אבי העורקים מתרחב כדי להכיל את הדם שמוזרם אליו מהחדר השמאלי, ואילו בכל הרפייה של הלב, דופן אבי העורקים מתכווצת והדם מוזרם לשאר איברי הגוף. באזור האגן מתפצל אבי העורקים לשני עורקים: עורקי הכסל הימני והשמאלי, שממשיכים לעורקי הירכיים המצויים מתחת למפשעה".

מחלות אבי העורקים הן התרחבות (אניוריזמה) או קרע באחת משכבותיו (דיסקציה) או בשלושתן יחד (ואז נוצר קרע חודר).

ד"ר קרצמן: "במצב של אניוריזמה אבי העורקים מתרחב מעבר לקוטרו של חמישה ס"מ. דופנותיו נעשות דקות יותר, מה שעלול לגרום לקרע פתאומי של הדופן. זהו מצב שמוביל לדימום קטלני שבמרבית המקרים מסתיים במוות. קרע בשכבה הפנימית של אבי העורקים נגרם באופן פתאומי כאשר קיימת הרחבה של יותר מ -6 ס"מ, ויש לו השלכה קריטית, שכן ברוב המקרים נוצר דימום או קריש הדם שעלולים להביא למוות.

למעשה, בכל שנה 20% מחולי הלב נפטרים כתוצאה מקרע באבי העורקים. יחד עם זאת יש בשורות מרגיעות: סיכויי ההצלחה של הליך כירורגי להחלפה או לתיקון של אבי העורקים הם 95%".

גילוי אקראי

הסיבות העיקריות להתרחבות אבי העורקים הן מחלות כמו: טרשת עורקים, סוכרת, לחץ דם גבוה, מחלות דלקתיות של אבי העורקים ו'תסמונת מרפן' (מחלה גנטית הנוצרת כתוצאה מפגיעה ברקמות החיבור. המחלה מאופיינת בגפיים ארוכים מהרגיל ואצבעות ארוכות במיוחד), סיבות נוספות: פציעות כתוצאה מתאונת דרכים ועישון.

האם יש סימנים מקדימים להתרחבות אבי העורקים?

"לא. התרחבות אבי העורקים יכולה לעיתים להימשך על פני שנים, עד כדי סיכון חיי האדם", אומר ד"ר קרצמן. "במרבית המקרים ההתרחבות מתגלית באקראי במהלך בדיקות שגרתיות, שמבוצעות לבירור בעיה רפואית אחרת. במידה ונמצא שמשהו אינו כשורה החולה מופנה לבדיקת C.T או לצילום של בית החזה".

כיצד מטפלים בהתרחבות?

"הטיפול תלוי בגודלה. במידה וקוטר אבי העורקים אינו עולה על 4.5 ס"מ, והחולה לא סובל מתופעות כלשהן, לא נוקטים במהלך של התערבות כירורגית. ברוב המקרים החולים נמצא במעקב תמידי וקבוע שנועד להעריך את השינוי בהתרחבות. לעומת זאת, במקרים שבהם ההתרחבות היא קריטית, יותר מ-4.5 ס"מ, נשקל ביצוע של ניתוח להחלפת הקטע המורחב לצינור סינתטי או טיפול באמצעות תומכן (סטנט), המאפשר לעורק להישאר פתוח למעבר דם".

קרע ללא התראה

כמו התרחבות של אבי העורקים, קרע בדופן היא מחלה שקטה, שלרוב לא קיימים סימנים מקדימים להתרחשותה. "בהרבה מקרים קרע באבי העורקים נגרם, כתוצאה מלחץ דם גבוה שלא טופל כראוי או גורמי סיכון אחרים שלא טופלו", מסביר ד"ר קרצמן. "יש מצבים שלקרע קדמה התרחבות של דפנות העורק, אך הוא יכול להיגרם גם בשל תסמונת מרפן (מחלה גנטית המאופיינת בגפיים ארוכים מהרגיל), טראומה או סיבוך של ניתוח לב פתוח. הקרע, הגורם לדימום פנימי, מתרחש באופן פתאומי וכתוצאה ממנו חשים דקירה עזה באזור הלב והחזה, לעיתים הכאב מקרין גם לגב".

כיצד מטפלים בקרע?

הטיפול מותאם לחומרת הקרע ולמיקומו. ישנם מקרים שניתן להחליף את החלק שניזוק בצינור מלאכותי. אולם ישנם מצבים שבהם יש קרע בכל השכבות של אבי העורקים, זהו מצב קריטי במיוחד ומסוכן שבו החולה נמצא בין חיים ומוות".

האם ניתן למנוע מחלות של אבי העורקים?

"בהרבה מהמקרים התרחבות של אבי העורקים נוצרת בקרב אנשים שסובלים מטרשת עורקים או בקרב אלה שמגבירים את סיכוייהם לכך על ידי עישון, השמנת יתר תזונה לא מאוזנת, מתח נפשי, העדר פעילות גופנית ואי שמירה על רמת כולסטרול תקינה. הנמצאים בקבוצת הסיכון, שהם בני 50 ומעלה, יכולים לנקוט בפעולות מניעה לצמצום הסיכויים להתרחבות ולקרע על ידי שמירה על בריאותם ובדיקות מעקב תקופתיות. בנוסף, ניתן לבצע בסוף שנות ה-20 סקירה גנטית כדי לוודא שאין בעיה גנטית כלשהי".

כתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי לב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום