כשהערמונית גדלה

(48)
לדרג

ערמונית מוגדלת נחשבת לאחת המחלות השכיחות בקרב גברים, ועשויה לגרום לפגיעה באיכות החיים. טיפול מתאים ידחה או ימנע את הצורך בפעולה כירורגית. צרכנות רפואית

מאת: ענת בלזברג, כתבת zap doctors

ערמונית מוגדלת (Benign Prostatic Hyperplasia) הינה האחת המחלות השכיחות ביותר בקרב גברים. הערמונית ממוקמת אצל הגבר מתחת לשלפוחית השתן בבסיס הפין, ותפקידה העיקרי הינו ייצור חלק מנוזל הזרע. בגיל ההתבגרות ובסיומו גודלה של הערמונית הינו כשל אגוז, ובסביבות גיל 40 מתחילה הערמונית לגדול בהדרגה מסיבות שונות, ועלולה להגיע למימדים כפולים ויותר, תופעה המצריכה קבלת טיפול רפואי.

הסטטיסטיקות קובעות ששכיחות המחלה עולה עם הגיל וכי למעלה מ-50% מהגברים יחלו בה בגיל 60 וכ- 90% יחלו בגיל 85 שנים.

פגיעה בשלפוחית השתן

אחד מהסימנים האנטומיים אותם ניתן לזהות כאשר ישנה תופעה של ערמונית מוגדלת הוא התרבות שפירה של תאים בערמונית. התרבות התאים גורמת לעלייה בנפח הערמונית ועלייה ניכרת בלחץ המופעל על צוואר השלפוחית והשופכה. כתוצאה מכך נגרמת חסימה במוצא שלפוחית השתן ופגיעה בזרימת השתן, דבר הגורם להופעתם של שינויים מבניים ותפקודיים בשלפוחית השתן.

הגדלת הערמונית גורמת להופעתם של תסמינים שונים במערכת השתן התחתונה וביניהם הפרעות משמעותיות, כגון: ירידה בזרם השתן, צורך במאמץ להתחיל את ההשתנה, זרם שתן מקוטע, טפטוף בתום ההשתנה, אצירת שתן, תחושת שארית שתן לאחר השלמת ההשתנה, תכיפות במתן שתן, קושי להתאפק וצורך להתעורר במהלך שנת הלילה על מנת להטיל שתן (נוקטוריה). תסמינים נוספים הם דימום בשתן, אבנים בשלפוחית וזיהומים בדרכי השתן, פגיעה בתפקוד הכליות ועוד.

כל אלה עשויים לפגוע בצורה משמעותית בבריאותו של המטופל ואיכות חייו, וללא קבלת טיפול הולם המצב עשוי אף להחמיר מאד. אבחנה של ערמונית מוגדלת היא קלה ומסתמכת בעיקר על אנמנזה (תולדות המחלה), בדיקה רקטלית ובדיקות מעבדה בסיסיות.

מימין: ערמונית מוגדלת, משמאל: ערמונית בריאה. איור: שאטרסטוק

שיפור באיכות החיים

בעבר מטופל שסבל מתופעת ערמונית מוגדלת היה נאלץ לעבור פעולה כירורגית על מנת לפתור את הבעיה ולמנוע סיבוכים אפשריים, ואילו כיום קיים מגוון רחב של טיפולים תרופתיים יעילים המשפרים את המצב ומונעים או דוחים את הצורך בטיפול כירורגי פולשני. הטיפול העיקרי והראשוני הוא טיפול תרופתי הכולל שלוש קבוצות תרופות: חוסמי אלפא, מעכבי האנזים 5אלפא רדוקטז ותכשיר ממיצוי צמחים.

בין התכשירים התרופתיים, בהם נעשה כיום שימוש ניתן להצביע על תכשיר הפרמיקסון, המופק ממיצוי צמחי טבעי של דקל ננסי. לאחרונה התפרסם מאמר סקירה בבטאון המדעי של איגוד האורולוגים הבריטי ולפיו תכשיר הפרמיקסון הינו יעיל בטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית. ההתייחסות אל הפרמיקסון, למרות היותו תכשיר ממיצוי טבעי, היא כאל כתרופה ממש, ולכן גם נעשו עליו מחקרים רבים מבוקרים וזאת בניגוד לתכשירים "טבעיים" אחרים בשוק שעליהם לא בוצעו מחקרי יעילות.

כיום יכול הרופא לבחור את הטיפול התרופתי המתאים לחולה על-פי התסמינים וחומרתם, העדפות החולה וקצב התקדמות המחלה, ובכך להבטיח למטופל שיפור ניכר באיכות חייו.

הכתבה נכתבה בסיועו של ד"ר יוסף אברבנאל, אורולוג.

בואו לדבר על זה בפורום אורולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום