רוכבי אופניים: שמרו על כפות הידיים

(5)
לדרג
תוכן מקודם

רוכבים על אופניים? כדאי שתיזהרו מפגיעה בכפות הידיים, הנשחקות מהעומס המוטל עליהן בעת הרכיבה ועלולות להיפגע בשעת נפילה. שימו לב: זה בידיים שלכם

מומחית כירורגיה של היד ,מומחית לכירורגיה של היד
077-9977210 (מספר מקשר)

בעת רכיבה על אופניים, הרגליים מונחות על הפדלים, מניעות ומחזיקות את האופניים. כאשר מתרחשת נפילה, הידיים בולמות את הנפילה - וסופגות את החבטה. בנוסף לכך, בעת רכיבת שטח, משקל הגוף מוטל כולו על הידיים. ברכיבת כביש, המשקל לא אמור להיות מוטל כולו על הידיים, אך רבים רוכבים באופן שגוי - ומטילים את משקל גופם על ידיהם.

מהן הפגיעות השכיחות בכפות הידיים של רוכבי האופניים?

בעת חבלה בעקבות נפילה, כפות הידיים נפגעות - לעתים באופן קשה. פציעה נפוצה היא שבר של שורש כף היד, שכוללת שבר בעצם הרדיוס או שבר של עצם הסירה או שני השברים גם יחד. פעמים רבות, מדובר בשברים קשים, הכוללים תזוזה של עצם וריסוק שלה.

פציעה שכיחה נוספת היא פריקה, הכוללת קריעה של רצועות. מבנה העצמות הקטנות בכף היד הוא מבנה ייחודי ויוצא דופן. בכף היד יש שתי שורות של עצמות, המכונות עצמות שורש כף היד. מדובר בשמונה עצמות המסודרות בשתי שורות; בכל שורה 4 עצמות עם מפרקים קטנים ביניהן.

להבדיל ממפרקים אחרים בגוף, עצמות שורש כף היד אינן פועלות באופן ישיר על-ידי גידים ושרירים, אלא באמצעות "מערכת היחסים" בין עצמות שרש כף היד הנשמרת בעזרת רצועות המחברות בין העצמות, מה שמקנה להן (לרצועות) תפקיד חשוב בתפקוד כף היד. כאשר רצועה נקרעת, נפגמת היציבות של העצמות הקטנות, עצם או מפרק עלולים לזוז ולצאת מהמקום; ונגרמים הנעה לא נכונה של כף היד, פגיעה בסחוסים ובמפרקים, כאבים וחוסר תפקוד.

לצד הפגיעות הללו, ישנו מצב של פגיעה עצבית בכף היד - בעקבות הלחץ על כפות הידיים בעת הרכיבה, חלק מהרוכבים עוברים פגיעה עצבית. ביד ישנם שלושה עצבים מרכזיים; ואחד מהם, העצב האולנרי, אחראי לתחושה בזרת ובקמיצה ומעורב בהנעת כל האצבעות. לחץ על העצב יגרום לאי נוחות, זרמים, נמלול, חולשה וכאבים.


צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול שניתן במקרה של פציעת כף יד?

התשובה תלויה כמובן בסוג הפציעה. הטיפול מתחיל בבירור ואבחון אשר חייבים להיות מדויקים. חשוב מאד לציין שחלק מהפציעות מתפספסות ולא מאובחנות בזמן. צילומי רנטגן יכולים לפספס מצבים של פריקה, של קרע ברצועות ואפילו מצבים של שבר בעצם הסירה. כדי לאבחן קרע ברצועה, לעתים יש צורך בביצוע צילומי רנטגן מיוחדים (מספר זוויות, הפעלת עומס) ולעתים נדרש ביצוע MRI ואפילו בדיקה פולשנית הנקראת "ארתרוסקופיה".

איחור באבחון עלול לגרום נזק קשה למטופל. לכן, אדם שנחבל וחש שאין הקלה בתסמינים מהם הוא סובל - חייב "לנדנד" לרופאים, להתייעץ עם מומחים ולגשת להיבדק, רצוי אצל אורתופד מומחה בכף יד, שיידע לזהות את התלונות ולבצע בירור מעמיק. חשוב להיות מודעים לאפשרות שהאבחון יהיה שגוי ולהכיר בחשיבות הרבה של אבחון מדויק ומוקדם.

מדוע חשוב לזהות מוקדם את הפציעות?

כאשר מדובר בפציעה הכוללת שבר בעצם הסירה, אפשרי אמנם לטפל בה גם בחלוף תקופה ממושכת אך הטיפול יהיה מורכב וקשה יותר; ותוצאות הטיפול עשויות להיות פחות איכותיות.

כאשר מדובר בקרע ברצועות, איחור בטיפול בשל אבחון מאוחר מדי - הינו הרבה יותר בעייתי. ישנו חלון הזדמנויות צר, במהלכו ניתן להעניק טיפול מיטבי ולהתמודד עם הפגיעה. סמוך להיווצרות הקרע, ניתן לתקן את הרצועה בניתוח. אבל, עם חלוף הזמן, תיקון זה הופך להיות בלתי אפשרי - ואז יש צורך בניתוח מורכב הרבה יותר שתוצאותיו תמיד כוכות בהגבלה בטווח התנועה.

אם לא מתקנים את הרצועה, הפגיעה בשרש כף היד מחמירה עד כדי פגיעה בסחוסים, שתוביל לחיכוך בין המפרקים ושחיקתם, מה שיגרום כאב כרוני, הגבלות תפקודיות וקושי בתנועה.

במצב כזה, נהוג לבצע קיבוע של חלק או כל מהמפרקים (בתלות בפגיעה), כדי למנוע את התזוזה שגורמת לכאב. כאשר המפרק מקובע ואינו נע - אין כאבים. מצב זה אינו רצוי, מאחר והוא מגביל ביותר; ולכן חשוב לאבחן פגיעות ברצועות שורש כף היד באופן מוקדם, כדי שניתן יהיה להימנע משחיקת המפרק.


צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול בשבר בשורש כף היד?

כאשר הפציעה בסיסית, גבס יוכל להוביל לאיחוי השבר; אולם כאשר יש תזוזה של חלקי העצם השבורים, ייתכן כי יהיה צורך בניתוח שחזור של העצם, אשר מבוצע בהרדמה כללית. זהו ניתוח אשר במסגרתו מוחזרים חלקי העצם השבורים למקומם - ולאחר השחזור, העצם מקובעת בעזרת פלטה מטיטניום וברגים.



מהו הטיפול בפריקה וקרע ברצועה?

הטיפול תלוי בחומרת הפציעה: כאשר הפגיעה קלה ולא נגרם קרע מלא של הרצועה, ניתן לטפל בפציעה בעזרת טיפול שמרני שכולל התקנת סד, טיפולי פיזיותרפיה והפעלה מבוקרת של כף היד. במקרי פציעה חמורים יותר, יש צורך בטיפול פולשני במסגרת ניתוח לתיקון הרצועה, אשר מבוצע גם הוא תחת הרדמה כללית - ובמהלכו הרצועה מתוקנת.

אם הרצועה כבר לא ניתנת לתיקון, בשל חלוף זמן מהפציעה, יהיה צורך בשחזור הרצועה במסגרת ניתוח מורכב יותר. במקרה שהנזק התקדם וכבר נוצרה פגיעה בסחוסים שבין העצמות, יש צורך שהניתוח יכלול גם את קיבוע המפרק.


מהו הטיפול במקרה של פגיעה בעצב האולנרי?

זיהוי של הפגיעה בשלביה המוקדמים יאפשר טיפול שמרני, שיכלול התאמת פעילות ופיזיותרפיה, שלא יסייעו במקרים של פגיעה חמורה שמחייבת ניתוח. ניתוח לטיפול בבעיה בעצב האולנרי יכלול שחרור העצב מהלחץ שפוגע בתפקודו.


האם ישנה דרך להגן על כפות הידיים ולמנוע פציעה בעת רכיבת אופניים?

לא ניתן למנוע את הפגיעה בכפות הידיים, אך בהחלט ניתן לנסות לצמצם את הפגיעה. קיימים מגינים של שורשי כפות הידיים - יש לבחור מגינים איכותיים וקשיחים במיוחד, שישמשו בולמי זעזועים בעת נפילה. כדי למנוע פגיעה עצבית, יש לסגל טכניקת רכיבה נכונה, המפחיתה לחץ מכפות הידיים; ניתן לחבוש כפפות מיוחדות עם פדים המקלים את הלחץ, יש להימנע מכיפוף המרפק לזמן ממושך, להשעין את היד על פד מרופד בעת הקלדה, וקיים גם פד מתאים לשינה.



ד"ר יונה יניב הינה מומחית לכירורגיית כף יד, מנהלת מחלקה כירורגיה של היד בביה"ח שיבא ויו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה של היד.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר יונה יניב
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום