גלי הלם: ריפוי דלקות כרוניות

(0)
לדרג

כאבי מפרקים פוגעים קשות באיכות החיים. ניתן לטפל בדלקת באמצעות תרופות אך לעתים נדרש ניתוח. בנוסף, ניתן לטפל בעזרת גלי הלם, באחוזי הצלחה גבוהים

מאת: ד"ר דן צין

דלקות כרוניות בשלד, בעיקר בחיבורים שבין הרקמות הרכות לבין העצמות, מתפתחות לרוב כתוצאה מעומס יתר על המקום. הדלקות השכיחות ביותר מהסוג הזה הן הדלקות המכונות "דורבן בעקב" ו"מרפק טניס". דורבן בעקב היא למעשה דלקת כרונית באזור האחיזה של הרצועה הראשית של כף הרגל בעצם העקב. מרפק טניס היא דלקת במוצא השרירים מעצם הזרוע במרפק (שרירים אשר מיישרים את כף היד והאצבעות).

מהם הגורמים לדלקת כרונית בשלד?

כאמור, דלקת כרונית בשלד היא בעיקר תוצאה של עומס יתר, אשר מופעל על המקום ויכולה להתפתח מסיבות שונות, כמו עלייה פתאומית במשקל, פעילות גופנית נמרצת (ללא הכנה של הגוף בהדרגה) או פעילות פיזית חריגה. יחד עם זאת, בחלק גדול מן המקרים לא נמצא גורם ברור למחלה. בין גורמי הסיכון נמנים גם מקרים של כף רגל עם קשת גבוהה, אשר גורמת למתח מוגבר ברצועה הראשית של כף הרגל וכן מצבים בהם יש קיצור של שרירי הסובך או של גיד אכילס.

עקב אכילס (אילוסטרציה: שאטרסטוק)
עקב אכילס (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

מהו הטיפול לדלקת?

הטיפול המקובל ביותר כיום הוא טיפול תרופתי, לעתים בשילוב זריקות סטרואידים למקום הדלקת יחד עם טיפולי פיזיותרפיה. במקרים קיצוניים, נדרש גם טיפול ניתוחי. מטרתו העיקרית של הטיפול הקונבנציונלי היא להפחית את הכאב, אך הטיפול אינו מטפל בשורש הבעיה ולכן במקרים רבים יש לחזור עליו.

מהם גלי הלם? כיצד ניתן להיעזר בטיפול בגלי הלם?

ריפוי דלקות כרוניות בשלד באמצעות גלי הלם היא שיטה ותיקה, הקיימת כבר למעלה מ-20 שנה, אם כי השיטה אינה נפוצה. גלי ההלם הם למעשה גלי קול או גלי הדף מרוכזים וממוקדים, אשר משפיעים על הרקמה ומתניעים בה את תהליך הריפוי הפנימי של הדלקת הכרונית.

מחקרים מצאו כי בעקבות הטיפול בגלי הלם, מתחוללים שינויים כימיים ברקמה: יורדת רמת החומרים המאפיינים דלקת כרונית ועולה רמת החומרים האחראיים לריפוי. בנוסף, הוכח מחקרית כי בעקבות הטיפול מתרחשת צמיחה של כלי דם חדשים באזור הפגוע, ואלו מסייעים ומזרזים את תהליך ההתחדשות והריפוי של הרקמה הפגועה.

קיימים 2 סוגים של מכשירים לטיפול בגלי הלם: מכשירים באנרגיה נמוכה ומכשירים באנרגיה גבוהה. המכשירים באנרגיה הנמוכה הם מכשירים שמפזרים את גלי ההלם בעוצמה נמוכה ובמעגלים לא ממוקדים ומיועדים לבעיות שטחיות, כמו ריפוי פצעים או כאבים מפושטים.

המכשירים באנרגיה הגבוהה מיועדים לטיפול בבעיות אורתופדיות עם פתולוגיות עמוקות יותר - ומופעלים על ידי רופא מיומן. מכשירים אלה מפזרים את גלי ההלם בעוצמה גבוהה ובצורה ממוקדת, באופן שגלי ההלם חודרים לשכבה העמוקה של הרקמה.

למי מתאים הטיפול בגלי הלם?

הטיפול בגלי הלם מתאים למי שסובל מדלקת כרונית, במשך למעלה מחצי שנה. רוב המטופלים מגיעים לטיפול כמוצא אחרון לפני ניתוח, לאחר שניסו את הטיפול הקונבנציונלי וכשלו בו.

למקצועיות ומיומנות המאבחן, יש חשיבות רבה, שכן על מנת שהטיפול יהיה אפקטיבי ולא יגרום נזק, חשוב שהאבחנה תהיה מדויקת. על הרופא לוודא כי אכן מדובר בדלקת כרונית ולא כאבים הנובעים מסיבה אחרת.

בנוסף, כאמור, מטרת הטיפול בגלי הלם היא להניע את תהליך הריפוי הפנימי ולחדש את הרקמה הפגועה, ולכן הטיפול מתאים לדלקות הפיכות, בהן ניתן להתניע תהליכי ריפוי פנימיים. במקרים בהם הנזק לרקמה אינו הפיך, כמו למשל במקרים של שחיקת סחוס, לא ניתן לטפל באמצעות גלי הלם. נקודה נוספת שחשובה לאפקטיביות של הטיפול, היא מיקום הבעיה. גלי ההלם הם גלים ממוקדים - ולכן מתאימים לטיפול בבעיות ממוקמות ואינם מתאימים לבעיות מפושטות, כגון טיפול בכאבי גב.

האם נדרשת מומחיות בהפעלת גלי הלם?

חשוב כי הרופא המטפל יהיה מיומן בסוג הטיפול הזה, בייחוד כאשר מדובר בטיפול באזור הבטן או הגב. חדירה של גלי ההלם לאזורים עם אוויר, כמו הריאות או המעיים, יכולה לגרום נזק רב לאיברים אלה.

לבחור את הרופא הנכון. (אילוסטרציה: שאטרסטוק)
לבחור את הרופא הנכון. (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

כיצד מתבצע הטיפול בגלי הלם?

מדובר בטיפול קצר, שאורכו 13-15 דקות; הטיפול מתבצע ללא הרדמה, כשהמטופל יושב או שוכב על מיטת הטיפולים. במהלך הטיפול מוצמדת כיפת סיליקון, המחוברת למכשיר, אל האזור הפגוע -ומפזרת לתוכו את גלי ההלם. בדרך כלל נדרשת סדרה בת 3 טיפולים, אחת לשבועיים, בכדי להתניע את תהליך הריפוי. בחלק מהמקרים, נדרשים טיפולים נוספים. חשוב לציין כי ההקלה בכאב מופיעה רק לאחר מספר שבועות מהתחלת הטיפול, והריפוי מושג אחרי כשלושה חודשים.

כתוצאה מהלחץ החזק והקצר של הגל, אשר מכה ברקמה הפגועה, כרוך הטיפול עצמו בכאב. במקרים של כאב קיצוני, הרופא יכול לתת זריקת אלחוש מקומית. לאחר הטיפול, המטופל יכול לחזור לשגרת חייו באופן מיידי.

מהם אחוזי ההצלחה של הטיפול בגלי הלם?

ב-75%-80% מהמקרים, הדלקת נרפאת לחלוטין - ואינה שבה עוד לאותו מקום. במקרים אחרים, בהם הדלקת לא נרפאה לחלוטין, נרשמה הקלה משמעותית בכאבים, לטווח זמן ארוך.

האם הטיפול כלול בסל הבריאות?

הטיפול בגלי הלם מוצע בחלק מבתי החולים והמכונים הפרטיים - ואינו נכלל בסל הבריאות או במסגרת הביטוחים המשלימים של קופות החולים. רוב בעלי ביטוחי הבריאות הפרטיים זכאים לקבל את הטיפול, במסגרת "טיפולים מחליפי ניתוח" - ובהתאם לפוליסה שלהם.

ד"ר דן צין הוא מומחה לאורתופדיה, ביחידת כף רגל וקרסול של המחלקה האורתופדית במרכז הרפואי וולפסון, חולון.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום