בעיות עמוד שדרה אצל מבוגרים

(7)
לדרג
תוכן מקודם

רבים מאיתנו סובלים מכאבי גב תחתון חריפים לאורך כל החיים, אך בגיל המבוגר כאבים אלה דורשים התייחסות מיוחדת. מדוע לעתים הפתרון הכירורגי הוא הפתרון היעיל ביותר?

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2316180 (מספר מקשר)

כל אדם באשר הוא נמצא תחת הפוטנציאל לסבול מכאבי גב תחתון - בכל גיל. יחד עם זאת, ככל שאנחנו מתבגרים, כלל המפרקים בגוף שלנו מאבדים נוזלים - והופכים להיות פחות ופחות גמישים. בשל כך, עומס פיזי שאינו בעיה של ממש עבור אדם צעיר, עלול להשפיע רבות על אדם מבוגר - ולגרום לבעיות גב תחתון.

מי נמצא בקבוצת סיכון לסבול מבעיות גב תחתון?

אנשים שסובלים מעודף משקל נמצאים לכתחילה בקבוצת סיכון לסבול מבעיות גב. עודף משקל עלול לגרום לעומס יתר על עמוד השדרה. נשים נמצאות בתת-קבוצת סיכון מיוחדת, כתוצאה ממשא ההריון והלידה. כל לידה גורמת באופן טבעי להיחלשות של שרירי הבטן, שאחראיים על יציבה נכונה; וכן על עמידתן הנכונה של חוליות עמוד השדרה. זאת הסיבה שנשים שסובלות מעודף משקל ועברו מספר רב של לידות סובלות יותר מכאבי גב תחתון, מאשר נשים צעירות שלא עברו לידות ואינן סובלות מעודף משקל. כמובן שגם גברים ונשים שמבצעים עבודה פיזית קשה הקשורה בהרמת משאות נמצאים בקבוצת סיכון לסבול מכאבי גב תחתון.

כיצד מאבחנים כאבים בגב התחתון בגיל המבוגר?

לרוב, כל אדם שסובל מכאבי גב תחתון שאינם עוברים אחרי שבוע ויותר - פונה לרופא לסיוע. ב-50% מהמקרים, הרופאים המטפלים מזהים בעיה בדיסק או בחוליות עמוד השדרה. בדרך כלל לאחר האבחון הראשי הרופא המטפל ישלח את המטופל לבדיקות כגון צילומי רנטגן, כדי לזהות את הסיבה העיקרית לכאבי הגב התחתון, סיבה הנעוצה לרוב בעמוד השדרה. באמצעות בדיקות הדמיה כגוןCT או MRI, ניתן לשלול מחלות כגון גידולים, אוסטאופורוזיס, או קיומם של שברים. לרוב בדיקת CT מספיקה לאתר בעיה בעמוד השדרה המותני.

מהו הטיפול השמרני לכאבים בגב התחתון אצל מבוגרים?

טיפול זה מתבצע על ידי טיפול תרופתי נוגד כאבים וכן אנטי דלקתי, על ידי טיפול פיזיותרפי, על ידי שחייה, על ידי טיפול במסגרת מרפאת כאב או על ידי טיפול כירופרקטי (מומלץ לגשת לטיפול רק אצל מומחים לדבר, כי ישנם הרבה מטפלים שאינם כירופרקטים - אלא מתחזים להם; ולכן יש להיות מאוד זהירים בבחירת המטפל בתחום זה).

מהו הטיפול שאינו שמרני לכאבים בגב התחתון?

ב-95% מהמקרים, התקף כאבי הגב התחתון באנשים מבוגרים עובר תוך מספר שבועות, בזכות הטיפול השמרני. אבל אצל יתר האנשים, הטיפול אינו מסייע - ובמקרים כאלה נדרשת מעורבות כירורגית.

מהי כוללת התערבות כירורגית בעמוד השדרה?

המעורבות הכירורגית בעמוד השדרה כוללת מגוון של ניתוחים: ניתוחים קטנים, גדולים, ניתוחים זעיר-פולשניים ופולשניים. הרופא מסביר למטופל את אפשרויות הטיפול העמודות בפניו, אולם ההחלטה על סוג הטיפול צריכה להתקבל על ידי הרופא - ולא על ידי המטופל. רופאים מומחים לבעיות שדרה מצוידים במגון רחב של כלים ויודעים להתמודד עם כלל הפתרונות הכירורגיים עבור מטופליהם.

ב-4% מהמקרים קיימת אפשרות להשתמש בפעילויות כירורגיות זעירות, כמו שאיבת דיסק או טיפול באמצעות גלי רדיו. אבל בכל הנוגע לבעיות כגון גלישת חוליה, היצרות תעלת השדרה או פריצת דיסק, נדרשת התערבות כירורגית רצינית יותר, שמתבצעת תחת הרדמה כללית, הכוללת אשפוז שעשוי להימשך עד שבעה ימים.

האם התערבות כירורגית איננה מסכנת את האוכלוסייה המבוגרת?

טיפול כירורגי מתאים לאנשים צעירים, אך גם לאנשים מבוגרים, בגיל 80 ואפילו 90 - תלוי במצב הכללי של בריאותם ובמצב הפתולוגי של בעיית הגב התחתון שהם סובלים ממנה. כיום הטכנולוגיות החדשות הן בעלות ידע רחב מאוד לגבי ניתוחי עמוד שדרה; אחוזי ההצלחה בניתוחים אלה עומדים על מעל 90%.

מה כוללת ההחלמה מניתוח עמוד שדרה?

בניתוחים הסטנדרטיים, מעודדים את המטופלים לקום מהמיטה כבר ביום שלמחרת הניתוח - ולהתחיל בתנועה גופנית מבוקרת. תוך חודש וחצי - חזרה לשגרה מלאה.

ניתוחים אלה מטפלים בדרך כלל בכאבי גב הכוללים גם כאבי רגליים או השלכות אחרות, כגון קשיי הליכה. לעתים קרובות, כתוצאה מפתולוגיות בעמוד השדרה נפגעים גם עצבי הרגליים. המטרה בניתוח היא לשחרר לחץ מהעצבים העוברים לרגליים.
חשוב לציין כי בקרב האוכלוסייה המבוגרת, שברים בחוליות עמוד השדרה הם פתולוגיה שכיחה מאוד. כ-20% מאוכלוסיית הגילאים מעל 75 שוברים חוליות בעמוד השדרה. הפתולוגיה הזו נובעת מאוסטאופורוזיס (בריחת סידן) בחוליות העצם - תופעות ומחלות הקשורות בזיקנה. אך כיום, בזכות טכנולוגיות חדשות ומתקדמות, ניתן לבצע פעילות כירורגית זהירה, שמתאימה לאנשים בכל גיל - ומשפרת את איכות החיים. לעתים קרובות מגלים הרופאים והמטופלים כי בכל הנוגע לכירוגיית עמוד שדרה, טיפול כירורגי באשר הוא יכול להיות טוב, יעיל, מהיר ומסייע עבור המטופל, אף יותר מכל טיפול שמרני אחר.

ד"ר אלכסנדר ברוסקין הוא מנהל יחידת עמוד שדרה במרכז רפואי "כרמל" בחיפה; ומומחה לבעיות שדרה בגיל המבוגר ולניתוחי שדרה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום