פריצת דיסק: טיפול שמרני או ניתוח?

(2)
לדרג
תוכן מקודם

מהם הגורמים לפריצת דיסק? מדוע כולנו נמצאים בקבוצת סיכון? האם ניתן לקוות כי התופעה המציקה והכואבת תחלוף לבדה - או שיש צורך בניתוח?

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9977125 (מספר מקשר)

עמוד השדרה בנוי מחוליות העשויות למעשה מעצם - ובין החוליות ישנו סחוס, שמאפשר גמישות לעמוד השדרה, תוך כדי תנועה ובולם זעזועים. הסחוס זה נקרא דיסק. הדיסק עובר עם השנים שחיקה והתגרות, כמו כל מערכת אחרת בגוף - תהליך זה מתרחש ב-100% של האוכלוסייה בעולם, בגילאים שונים. יש כאלה שהבעיות מתחילות אצלם בגילאי ה-20 וכאלה שאצלם התופעות מתחילות בגיל הרבה יותר מבוגר.

מהי פריצת דיסק?

מבנה הסחוס שבין חוליות השדרה הוא מבנה ייחודי ושונה מסחוסים אחרים בגופנו. ההיקף שלו מאוד נוקשה וחזק, לעומת התוך שלו - שהוא סחוס יותר רך. בתהליך של הזדקנות הדיסק, מתרחשת התרופפות של הסיבים שמחזיקים אותו הסיבים ההיקפיים; מאחר וקיים עומס תמידי על החוליות עומס זה גורם לקרע לסיבים ההיקפיים החזקים, כך שהתוכן הדיסק, שהוא רך יותר פורץ החוצה דרך הקרע. הפריצה הזאת החוצה נקראת "פריצת דיסק".

מהן ההשלכות של פריצת דיסק?

הדיסק יכול לפרוץ לכיוונים שונים, אבל אנחנו מודעים בעיקר לדיסקים שפורצים לכיוון חוט השדרה, או למערכת העצבים שיוצאים מחוט השדרה. בזמן הפריצה הזאת קורים שני דברים.

הראשון, ישנם כאבים קשים מאוד, כתוצאה מהקרע של הדיסק - ולצדם כאבים שנוצרים בעקבות הלחץ שנוצר אחרי הפריצה. בשלב השני, עלולים להתעורר כאבים, כתוצאה מתגובה כימית דלקתית, שגם היא גורמת לכאבים.

חשוב להבין כי בעולם הרפואה, אין הגדרה מדויקת לחלוטין לפריצת דיסק. לכן, לאותו הבלט קוראים "פריצה". אבל, ככל שהבלט עצמו גדול - נבין שמדובר בפריצת דיסק ולא בתופעה אחרת, חמורה פחות.

כיצד מאבחנים פריצת דיסק?

החלק החשוב היא תלונת החולה ואופי הכאב. בדרך כלל, מטופלי פריצת דיסק מתלוננים על כאבי גב וכאבים לאורך עצב ספציפי, שהוא זה שנלחץ עקב פריצת הדיסק. כאבים בגב התחתון עלולים ליצור כאבים לאורך רגל או שתי הרגליים.

מעבר לכאב, הלחץ עשוי לגרום לתחושת נימול או לתחושת רדימות או עקצוץ ברגליים; ולבסוף, הלחץ עלול לגרום גם לחולשה של הרגל או של השרירים. כל התסמינים האלה יגרמו לרופא המטפל לחשוד בקיום פריצת דיסק. אבחנה מדויקת יותר מתבצעת על ידי בדיקת לחץ על העצב - והאבחנה הסופית נעשית על ידי בדיקות הדמיה, כגון CT או MRI. העיתוי של בדיקות אלה משתנה על פי סוג הסימפטומים, מחלות נוספות של החולה, הפרעות נוירולוגיות ועוד משתנים רבים

מי נמצא בקבוצת סיכון ללקות בפריצת דיסק?

מכיוון שתהליך התבלות הדיסקים בעמוד השדרה הוא חלק מתהליך טבעי של התבגרות הגוף, כלל האוכלוסייה נמצאת בקבוצת סיכון. יחד עם זאת, עבודות מחקר מסוימות מצביעות על כך שאנשים שעובדים בעבודה פיזית מאומצת, הכוללת הרמה של משאות; אנשים שנוסעים על טרקטורים או מכבשי כביש עם ויברציות; וכן ספורטאים מקצועיים, שמפעילים באופן תדיר עומס מאוד גדול על הגב, שחוזר על עצמו הרבה פעמים - כל אלה עלולים לסבול מפריצת דיסק. למרות שלא תמיד יש קשר בין העיסוק, לבין הפריצה עצמה.

מהן דרכי הטיפול בפריצת דיסק?

בניגוד, אולי, לדעה הרווחת - רוב הכאבים הנגרמים כתוצאה מפריצת דיסק חולפים עם הזמן, מבלי שיהיה צורך בניתוחים.

בדרך כלל, משך הזמן שלוקח לרוב התלונות והכאבים להיעלם הוא בין מספר שבועות לבין שלושה חודשים. בתקופה זו, 95% מהמטופלים מחלימים. על פי רוב, הדיסק עצמו לא חוזר למקום, אבל הכאבים סביבו חולפים - והוא לא מציק. עד שהכאבים חולפים, מומלץ לקחת משככי כאבים ולהיעזר בטיפול נגד כאבים, כמו פיזיותרפיה, דיקור, שיאצו או אוסטאופתיה. מכאן עולה כי רק כ-5% מהמטופלים מועמדים להתערבות ניתוחית, לטיפול בפריצת דיסק.

מתי נדרש לגשת לניתוח לטיפול בפריצת דיסק?

מומלץ לבדוק אפשרות לניתוח, אצל אותו אחוז קטן של אנשים, אשר סובל מכאבים אשר אינם חולפים. אנשים שמפתחים הפרעות נוירולוגיות, הכוללות רדימות או חולשה של הרגליים, הפרעה אשר מפריעה באיכות החיים - ולכן נדרש לתקן את המצב בניתוח. מטרת הניתוח היא להוציא את חתיכת הדיסק שנקרעה או לוחצת על העצם. כאשר מסירים את הבלט - יש הקלה בכאבים.

לעתים רחוקות מאוד, יש להוציא את כל הדיסק - כאשר הדיסק נראה מאוד בולט ובעייתי במבנה - ואז ניגשים לניתוח מורכב, שבו מחליפים את הדיסק עצמו בשתל, אשר שומר על המרווח בין החוליות. לניתוחים אלה אחוזי הצלחה גבוהים.

מה כוללת ההחלמה מהניתוח?

ההחלמה מהניתוח מצריכה פעילות מוגבלת מאוד, בשבועיים שלאחריו; ולאחר מנוחה בת חודש - חודש וחצי, ניתן לחזור לשגרה מלאה, תלוי כמובן בסוג הניתוח.

אבל, שוב: חשוב להדגיש כי רוב בעיות הדיסק חולפות מעצמן. ולכן אין צורך לגשת לניתוח בבהלה, בעקבות כאבי פריצת הדיסק. ההמלצה היא כמובן להיות במעקב - ולהיות סבלניים.

ד"ר יוסף לייטנר הוא מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה בבית החולים מאיר ומומחה לעמוד שדרה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום