היצרות תעלת שדרה: להוריד לחץ

(5)
לדרג
תוכן מקודם

מדוע כאבי גב עלולים להתגלות כבעיה חמורה בעמוד השדרה? כיצד מאבחנים היצרות בתעלת השדרה, איך מטפלים בכירופרקטיקה - ומתי צריך לגשת לניתוח?

טיפול כירופרקטיקה
077-2311242 (מספר מקשר)

מדוע כל כך הרבה אנשים סובלים מכאבי גב? לשאלה זו יש תשובות רבות ומורכבות. אך חשוב לדעת כי אחת מהבעיות המרכזיות, אשר עלולות ליצור כאבי גב די עזים, היא היצרות תעלת השדרה. תופעה זו יוצרת לחץ על חוט השדרה, העלול לשבש את התפקוד העצבי העובר בו, מה שגורם לכאבים, דלקות ובעיות בריאותיות נוספות.

הגב שלנו נושא בתוכו את חוט השדרה, שהוא בעצם צינור המלא בעצבים הרגישים ללחץ. היצרות תעלת השדרה עלולה לפגוע בחוט השדרה ולהוביל לכאבים המתחילים בגב התחתון ובהמשך מתפשטים גם לגפיים ועלולים להוביל אפילו למגבלה רצינית בתנועה.

מהי ההגדרה של תופעת היצרות תעלת השדרה?

היצרות תעלת השדרה היא תופעה של הפחתה וצמצום בנפח הנמצא בתוך ה"צינור הגרמי" העובר בתוך גופי החוליות. צינור זה עובר מבסיס עמוד השדרה, בעצם העצה - ועד לכניסתו לגולגולת בחלקו העליון. הנפח מאכלס רקמת עצבים רגישה מאוד. לכן, כל הפחתה משמעותית בו עלולה ללחוץ, לגרות ולשבש תפקוד עצבי תקין. כמו כן, עלולה ההיצרות עצמה ללחוץ על כלי-דם המספקים זרימה עורקית תקינה וניקוז ורידי טוב לחוט השדרה וממנו.

מהם הגורמים הידועים לתופעה זו?

נמנה כמה גורמים היכולים לצמצם את הנפח הנורמלי הטבעי בתעלת השדרה.

א) מבנה גרמי צר מולד. על-פי רוב, עובדה זו אינה גורמת לתופעות מחלה כשלעצמה, אך היא מגבירה את הסיכון ללחץ על עצבים, כלי-דם ורקמות תומכות אחרות במערכת השדרה. ישנן אוכלוסיות המועדות למבנה צר מולד. הידועה שבהן היא הבושמנים, שבט אפריקאי המאופיין בפרטים קטני קומה. היחס בין קוטר התעלה לבין היקף העצבים קטן מהממוצע באוכלוסיות אחרות. מכאן שמבנה זה אכן מגדיל את הסיכוי להתפתחות תופעת היצרות.

ב) פריצות דיסק ובלטים, הבולטים לתוך התעלה, מחלקה האחורי של טבעת הדיסק. אלה יכולים לאכלס נפח חופשי ולצמצם את המרווח לו זקוקה מערכת העצבים, כדי לתפקד באופן תקין.

ג) התעבות גרמית של מפרקי השיטחה (facet joints) הנמצאים בחלקו האחורי של עמוד השדרה וגובלים את תעלת השדרה עצמה.

ד) התעבות והסתיידות של רצועות פנימיות, לאורך דופן התעלה.

ה) בנוסף לאלה, תהליכי מחלה שונים העלולים לגזול מהנפח, אך מהווים סוג פתולוגיה אחר - ואינם חלק מהדיון הרגיל בתופעת ההיצרות.

היצרות עמוד השדרה (אילוסטרציה צילום shutterstock)
היצרות עמוד השדרה (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מי נמצא בקבוצת סיכון ללקות במחלה?

מעבר לאוכלוסיה בעלת מבנה צר מולד או בושמנית (בה דנו לעיל), המועדים להיצרות תעלת השדרה הם אנשים מבוגרים יחסית הסובלים מפריצות ובלטי דיסק, הסתיידות והתעבות מפרקית ורצועתית, גלישת חוליות פנימה, לכוון חלל הבטן (ספונדילוליסטזיס) ומשינויים רבים כתוצאה מבלאי מערכת השדרה.

מהם תסמיני היצרות תעלת השדרה?

התסמין הבולט והמטריד הוא קושי מתגבר ביכולת ההליכה, בעיקר בעליות ובמדרגות. קושי זה מאופיין בכאב בגפיים התחתונות ומתחושת לחץ בזמן הליכה מאומצת. מנוחה של מספר דקות בישיבה ורכינה קדימה - מפיגות את הלחץ ומאפשרות המשך הליכה, אך למשך זמן קצר.

תסמינים נוספים: רדימות, קרינת כאב, תת-תחושה בעכוזים ובירכיים, חולשה בשרירי הרגליים ויכולת תנועתית מוגבלת.

כיצד מאבחנים היצרות בתעלת השדרה?

כדי לאבחן היצרות בתעלת השדרה דרושה בדיקה קלינית טובה, על ידי מומחה לעמוד שדרה, ובדרך כלל סריקת CT או MRI של השדרה המותנית, כדי לאשש חשד להיצרות.

היצרות עמוד השדרה (אילוסטרציה צילום shutterstock)
היצרות עמוד השדרה (אילוסטרציה צילום shutterstock)

כיצד מסייע הטיפול הכירופרקטי בשיפור המצב?

הכירופרקטיקה יכולה לפעול על מתח השרירים, בקבוצת הזוקפים הנמצאים בגב. מתיחות יתר בשרירים אלה עלולה ללחוץ, הן כסיבה והן כתוצאה משנית להיצרות עצמה. הקלה במתח השרירים יכולה להפחית את הלחץ על רקמת העצבים ולנטרל את התופעות הנובעות ממנו.

כמו כן, יכולה הכירופרקטיקה לשחרר תנועה מפרקית בגב התחתון ולהקל על השוואת הלחצים המכניים הנובעים מההיצרות. במישור השיקומי, תרגילים ספציפיים עשויים לייצר איזון שרירי טוב יותר בגב התחתון וכך לשמור על מינימום עומס על עמוד השדרה. כל הטכניקות האלה מסוגלות להחזיר לאחור לחץ פתולוגי - למצב ניטרלי.

במה הטיפול הכירופרקטי אינו מסוגל לסייע?

הכירופרקטיקה אינה מסוגלת להיכנס לתוך תעלת השדרה ולפתוח נפח משחרר. לשם כך, דרושות פעולות חודרניות, מסוג הזרקת קורטיזון מקומי, או ניתוח לפתיחת התעלה וקיבועה.

מתי נדרש לגשת לניתוח, למען תיקון המצב?

ניתוח לתיקון היצרות תעלת השדרה הוא - ביסודו - ניתוח אלקטיבי לשיפור איכות חיים. נהוג לחשוב כי ניתוח כזה מהווה אופציה טובה כאשר ההיצרות ניכרת ביותר, כאשר השיפור הניתן להשגה בשיטות השמרניות זניח, וכאשר יכולת ההליכה והתנועה העצמאית מצטמצמת מאוד. לעתים אף יש צורך בכיסא גלגלים.

כשהסבל והכאב מתגברים, רצון שימור יכולת התנועה מהווה שיקול חשוב, לפני שמחליטים לבצע ניתוח. כאשר גורמים אלה גוברים על החיסרון בהקרבת רקמת השריר והעצם בגב התחתון, וכאשר יכולת התנועה ממילא פוחתת או נעלמת, זהו הזמן לשקול ניתוח. בדרך כלל, אין זה ניתוח מציל חיים או בעל אופי של הליך חירום.

כיצד ניתן למנוע מראש היצרות של תעלת השדרה?

קשה לומר כי ניתן למנוע מצב של היצרות תעלת השדרה. בוודאי שמצב מולד אינו ניתן למניעה. אורח החיים, על פני עשורים, עלול ליצור בלאי שיהפוך להיצרות - וקשה לשלוט בכך. המתכון המצליח לטיפול הוא זיהוי מוקדם של הבעיה - והקפדה על טיפול מתאים.

נמרוד לירם הוא ד"ר לכירופרקטיקה ביחידת הגב האורתופדית של ביה"ח הדסה העוסק בטיפול בהיצרות תעלת השדרה.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות גב ועמוד שדרה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום