כף רגל וקרסול: פציעות ומחלות

(13)
לדרג

פציעות כף רגל וקרסול הן שכיחות מאוד ועלולות להיות כאובות מאוד. בוהן עקומה, אצבע פטיש, נקע חוזר או שבר בקרסול; כל אלה מחייבים התערבות רפואית

רופא אורטופד ,מומחה לאורתופדיה
077-2319397 (מספר מקשר)

אחד התחומים החשובים ביותר באורתופדיה קשור לכף הרגל ולקרסול. ישנן פציעות, מחלות ומצבים רפואיים רבים הקשורים לבריאותם של כף הרגל והקרסול - ומחייבים ניתוח. מהם הניתוחים הנפוצים בכפות הרגליים והקרסול? איזה בעיות רפואיות הם באים לתקן? על כך במדריך זה.

מהן הבעיות הנפוצות בכף הרגל והקרסול, המחייבות טיפול כירורגי?

עיוותי בהונות בכפות הרגליים, נקע חוזר של הקרסול, בעיות גידים, בעיות סחוס, שברים של הקרסול ושחיקת קרסול ומפרקים סמוכים.

מה הם ניתוחי עיוותים בבהונות ומתי הם נחוצים?

במצבים בהם ישנן בהונות עקומות, נדרשים ניתוחים אלה. המצבים הנפוצים הם: "בוהן עקומה" "הלוקס ולגוס" ואצבעות "פטיש". עיוותים אלה גורמים לכאבים בבהונות, קושי בנעילת נעליים, כאבים בעמידה והליכה ממושכת ופגיעה ביכולת התפקוד היומיומי. תלונות אלה מזמנות בירור ובדיקות. כשהממצאים מתאימים לחשד, מומלץ על הטיפולים הבאים: נטילת משככי כאבים, נעילת נעליים נוחות ומתאימות, שימוש במדרסים ועוד.

במידה ואלה לא עוזרים וכאשר העיוות ממשיך להתקדם ולהחמיר, מגיעים לפתרון הניתוחי. במסגרת הניתוח מתוקן העיוות. לרוב, מדובר בניתוח קצר יחסית, המבוצע בהרדמה מקומית ומאפשר שחרור מיידי של המטופל. לאחר הניתוח, יש תקופת החלמה, במהלכה נועל המטופל נעל מיוחדת, או נמנע מדריכה ונעזר בקביים. ההחלמה נמשכת מספר שבועות, ואחריהם נעלמים הבעיה והתסמינים להם היא גורמת.

מהן נקיעות חוזרות של הקרסול? מדוע זה קורה? מהו הטיפול המתאים?

מדובר בבעיה שכיחה בקרב ספורטאים ואנשים צעירים הנמצאים בפעילת נמרצת ורבה על הרגליים. מצב זה של נקיעות חוזרות כולל קריעה חוזרת ונשנית של רצועות בקרסול. לאחר נקיעה ראשונית, הקרסול נשאר לעיתים לא יציב, מה שמוביל לכך שהמטופל נוקע את קרסולו שוב ושוב מספר רב של פעמים - וסובל מקושי בתפקוד ומכאבים .

במידה ובמצב זה מאובחנת אי יציבות משמעותית בקרסול, מוצע טיפול שמרני הכולל פיזיותרפיה ושימוש במייצבי קרסול. משאלה אינם עוזרים, שוקלים ביצוע של ניתוח לייצוב הקרסול. הניתוח נעשה בהרדמה מקומית או כללית, והוא כולל את ייצוב הקרסול ע"י תפירת הרצועות הקרועות או חיבורן באמצעות רצועה מגוף החולה או מתרומת איברים. בסיום הניתוח, הנמשך כשעה, האזור מושם בגבס, שנשאר למשך 2-3 שבועות, בסופם מתחיל המטופל בדריכה עם תומך קרסול וביצוע טיפול פיזיקלי. הוא חוזר לפעילות רגילה לאחר 3-4 חודשים.

מהי ארטרוסקופיה? מהי ארטרוסוקפיה לקרסול? מתי נדרש ביצוע הליך זה?

פעמים רבות, כאבים כרוניים בקרסול נובעים ממצב של נזקים בסחוס הקרסול או בעיות בגידים. בעיות בסחוס נובעות ממצב בו סחוסי הקרסול נשחקים וחלקי סחוס משתחררים למפרק ומפריעים לתפקודו. המטופל סובל מכאבים במאמץ. הטיפול במצב כזה הוא באמצעות ארטרוסקופיה של הקרסול. זהו הליך שבמסגרתו מוחדרת מצלמה זעירה לקרסול ומאתרת את הנזקים בסחוס ואת קיומם של גופים חופשיים במפרק שמפריעים לתפקודו ומזיקים לו. במסגרת ההליך, שמתבצע לרוב בהרדמה כללית, משוקמים כל הממצאים - ותוך מספר חודשים המטופל מחלים וחוזר לפעילות רגילה.

ומה לגבי שברים של הקרסול? מתי הם מחייבים ניתוח?

שברים בקרסול הם בין השברים השכיחים בגוף. במקרים בהם התזוזה קטנה בחלקים השבורים, הטיפול איננו פולשני וכולל חבישה בגבס למשך 6-8 שבועות. במקרה של שברים עם סטייה ניכרת, או עם מספר חלקי עצם שבורים, יש צורך לנתח באופן פתוח ולקבע את השברים בקרסול. הקיבוע הוא באמצעות ברגים, פלטות ומסמרים. הניתוח מבוצע בהרדמה כללית ונמשך מספר שעות; בסיום הניתוח, החולה נותר עם גבס או קיבוע למשך חודשיים, בהם אסורה הדריכה; בהדרגה הוא עובר לדריכה מלאה. ההחלמה במקרים אלה ארוכה ואורכת כחצי שנה.

מתי נדרש ניתוח של איחוי קרסול או החלפת קרסול?

בכל אחד מהמקרים האמורים, יכול להיגרם מצב של שחיקת קרסול ומפרקים סמוכים, הגורם כאב חמור והגבלה תפקודית. במקרים אלה יש צורך להפחית את הכאב על ידי מניעת תנועה בקרסול ואיחויו. במקרים אחרים, נדרשת החלפת הקרסול בתותבת. האיחוי הנעשה באמצעות הדבקה של חלקי הקרסול או ההחלפה על ידי קרסול תותב, נעשים באמצעות ניתוח בהרדמה כללית. הניתוח מחייב החלמה ממושכת וארוכה, הכוללת הימנעות מדריכה, טיפול פיסיקלי ושיקום. הניתוחים האלה נחשבים מורכבים, ההחלמה קשה, והתוצאה מאפשרת תנועה ללא כאב, אם כי תנועה מוגבלת. פעמים רבות נדרש ניתוח חוזר.

האם ניתוחי כף רגל וקרסול נחשבים מורכבים ומסוכנים?

זה מאוד תלוי בניתוח ובבעיה שהניתוח שואף לטפל בה. מה שניתן לומר, ככלל: בכל הניתוחים קיימים סיכונים וסיכוי לסיבוכים, כאשר רמת הסיכון משתנה בין ניתוח לניתוח. בין הסיבוכים הנפוצים בולטים סיכון לזיהום במקום הניתוח, סיכון לפגיעה במבנים אנטומיים ליד אזור הניתוח, כמו גידים, עצבים וכלי דם וכן תוצאה בלתי מספקת של הניתוח שתחייב ביצוע ניתוחים נוספים או משלימים.

עם הזמן ועם ההתפתחות בתחום זה יש, ועוד צפוי להמשיך להיות, שיפור באמצעי הדימות, במכשירים ובאמצעי הקיבוע השונים. המתקנים השונים המשמשים לקיבוע ושיקום נעשים יותר קלים וחזקים, ומפריעים פחות לחולה. עם הזמן, נראה סיכוי מובהק לכך שניתן יהיה לשפר את מצב הסחוס, יותר מהמצב הקיים כיום. המגמה היא של ניתוחים יעילים יותר, קלים יותר ופחות פולשניים.

כדי להימנע מסיבוכים וכדי להבטיח תוצאות ניתוחיות טובות, על המטופל מוטלת אחריות לבצע את הניתוחים אצל רופא מוסמך ובעל ניסיון ומיומנות גבוהה. ניתוחים אורתופדים חייבים להתבצע בבתי חולים עם ציוד וידע מתאים. כמו כן, חשוב מאד ורצוי שהחולה יבין את העומד לפניו ושיקבל הסבר מקיף על מצבו ועל הניתוח שהוא עומד לעבור, כולל פרטי ההחלמה והשיקום וכן הסיבוכים העלולים לחול ודרך פתרונם.

ד"ר יחיאל אורן הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית, מנתח בכיר ביחידת כף רגל וקרסול, במחלקה האורתופדית , בבי"ח אסף הרופא; אורתופד עצמאי במכבי שירותי בריאות

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

  • צור קשר
ד"ר יחיאל אורן
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום