קיצור דרך מסוכן בחוט השדרה

(2)
לדרג

סובלים מכאבי גב עזים? גוררים רגליים? מתקשים בהליכה? מתמודדים עם קשיים במתן שתן? ייתכן שאתם סובלים ממום בכלי הדם שניתן לטיפול באמצעות צנתור

מאת: ד"ר גיא רפאלי

פיסטולה דוראלית עורקית-ורידית של חוט השדרה היא מום בכלי הדם. במקום שהקשר בין העורק לווריד יעבור דרך רקמת חוט השדרה, העורק שמזין את חוט השדרה מחובר ישירות לווריד שמנקז את חוט השדרה. איברים שהדם אינו מתנקז מהם כמו שצריך מפתחים במשך הזמן נמק הפרעה בזרימת הדם. במוח זה נקרא שבץ מוחי, כשזה קורה בחוט השדרה קוראים לזה שבץ ספינלי או נמק של חוט השדרה.

הסיבות

לרוב נובעת המחלה מטראומה: נפילה מגובה או חבלה קשה בעמוד החוליות או בגב. לעיתים פוגעים בטעות בכלי דם קטנים ועדינים ויוצרים את אותו קשר בלתי רצוי בין עורק לווריד במהלך ניתוח אורתופדי בגב. גם גידולים ממאירים או גרורות שצורכים דם רב עלולים להוביל לשיבושים באספקת הדם ולעודד התפתחות של פיסטולות. לפעמים מדובר בסיבות גנטיות.

התסמינים

המחלה הזו, שנפוצה יותר בקרב גברים ומופיעה לרוב בעשור השישי לחייהם, מתבטאת בכאבי גב עזים, בחולשת רגליים הדרגתית, בקושי בהליכה, בקושי בהרמת רגלים ובהפרעה במתן שתן (בריחת שתן לא רצונית או עצירת שתן).

בהעדר טיפול מתאים, המחלה עלולה להחמיר עד כדי שיתוק הגפיים ואובדן השליטה בסוגרים. החולים עלולים לפתח זיהומים חוזרים בדרכי השתן ובריאות, פצעי לחץ, קרישים בוורידי הרגליים ותסחיפים בריאות. לרוע המזל, מרבית החולים אינם מאובחנים כראוי. "חולה המתלונן על כאבי גב, שהם הסימפטומים הראשונים למחלה, יופנה מטבע הדברים לאורתופד, עם חשד לפגיעה בחוליות או פריצת דיסק. לא ניתן לאבחן את הבעיה באמצעות בדיקות אורתופדיות או צילומי גב, ובהעדר מודעות למחלה ופנייה לנוירולוג המצב עלול להחריף.

חולה שלא יאובחן בזמן עלול לפתח בעיה נוירולוגית חמורה בחוט השדרה התחתון או בחוט השדרה הצווארי, שתגרום לפגיעה קשה ביותר באיכות החיים ובתפקוד היומיומי. הוא הופך להיות נתמך ותלותי בסביבה באופן הדרגתי, עד כדי שיתוק וישיבה בכסא גלגלים.

האבחון

האבחון מתבצע באמצעות בדיקת MRI של הגב, ואם מתגלה המום עורכים גם צנתור אבחנתי על מנת לאתר את מיקומה המדויק של הפיסטולה.

שכיחות המחלה

אמנם מדי שנה מאובחנים רק כ-15-20 חולים, אולם רבים נוספים פשוט אינם מודעים למחלה ולא מאובחנים כראוי. "למרות שיש לבעיה הזו מענה רפואי מצוין, מרבית החולים אינם נהנים ממנו, פשוט בגלל שהם לא שמעו מעולם על המחלה הזו", מסביר ד"ר רפאלי.

המענה הרפואי

בעבר נהגו לטפל בבעיה באמצעות ניתוח כירורגי להוצאת הווריד המורחב תוך חסימת הקשר הפתולוגי הישיר בין וריד לעורק באמצעות אטב (קליפ) מתכתי, בדיוק כפי שעושים כשמתגלה מפרצת במוח. מדובר בניתוח ארוך ומסובך שמצריך פתיחה של עמוד החוליות וכרוך בלא מעט סיכונים, בהם דימומים, זיהומים, דלקת של קרומי המוח באזור, וגם פגיעה אנושה בחוט השדרה, עד כדי שיתוק. נדרשת מיומנות רבה ודיוק במילימטרים כדי לא לפגוע חלילה בכלי הדם העדינים המזינים את חוט השדרה ולהביא לפגיעה בלתי הפיכה. הניתוח כרוך בזמן החלמה ארוך וממושך של כ-6-8 שבועות, וגם מותיר צלקת לא קטנה על הגוף.

עם זאת, באחרונה הושגה פריצת דרך טכנולוגית משמעותית בטיפול במחלה: החדרת דבק ביולוגי באמצעות צנתור. הרופאים מעלים צנתר דרך עורק במפשעה ומגיעים לאבי העורקים שממנו יוצאים עורקים קטנים (ענפים) שמזינים את חוט השדרה. נכנסים לכל ענף וענף (יש 30 כאלו), עד שמזהים את המום (הפיסטולה הדוראלית). ברגע שמזהים אותו ומוודאים שניתן לטפל בו בבטחה, מזריקים דבק ביולוגי דרך העורק שמזין את המום, באמצעות צנתר זעיר שגודלו פחות ממילימטר. הדבק מתפזר בתוך כל הענפים הפתולוגיים של כלי הדם שמזינים את הפיסטולה, ואז סוגרים את הקשר הישיר בין עורק לווריד הן מהצד העורקי והן מהצד הוורידי. כתוצאה מכך מונעים מהמום להתנפח ולגדול.

פעולת ההזרקה אורכת כ-15 דקות בלבד. מדובר בפעולה חד-פעמית, עדינה ובטוחה, שלא צריך לחזור עליה. אחוזי ההצלחה של הטיפול עומדים על 90%-95%. הצנתורים מתבצעים במחלקות לנוירו-רדיולוגיה פולשנית בבלינסון, איכילוב, תל-השומר, רמב"ם והדסה וגם במרכז הרפואי אסותא ברמת החייל.

הכותב הוא נוירולוג ומצנתר מוח, המתמחה גם בצנתורי חוט שדרה, ביה"ח בלינסון והמרכז הרפואי ביגס מדיק

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי עמוד שדרה אנדוסקופים, פריצות דיסק.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום