סינוסיטיס: אבחון - וטיפול

(0)
לדרג
תוכן מקודם

סינוסיטיס היא דלקת במערות הפנים, העשויה להיות חדה או כרונית. סינוסיטיס מטופלת באנטיביוטיקה, אך לעתים נדרשת גם מעורבות כירורגית

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-9978421 (מספר מקשר)

רבים פונים לרופא משפחה או לנוירולוג - בתלונות על כאבי ראש; ולעיתים קרובות הם נענים באבחנה שיש להם "סינוסיטיס" - דלקת במערות הפנים. פונים אלה אף מטופלים בטיפול אנטיביוטי חד פעמי או חוזר. בחלק מהמקרים, האבחנה נכונה - ובחלק גדול מהמקרים האבחנה שגויה. לא פעם, הנבדק מטופל בטיפולים אנטיביוטיים חוזרים - ללא הטבה.

מהם הסינוסים - ואיזה דלקות קיימות בסינוסים?

דלקת חדה הינה דלקת חריפה חד פעמית, המתבטאת בכאבי ראש, נזלת ואף חסום, חסר בחוש ריח וטעם. דלקת זאת, לרוב, עונה לטיפול התרופתי - וחולפת בתוך תקופה יחסית קצרה. דלקת כרונית הינה דלקת שאינה מוגבלת בזמן, אלא מתמשכת לאורך חודשים או שנים - ומתבטאת, לרוב, באף סתום, הפרשות כרוניות, חסר חוש טעם וריח ונחירות. כאבי הראש בדרך כלל אינם חריפים - ולרוב גם אינם קיימים כלל. לעתים מתפתחות דלקות פטרייתיות מסוגים שונים.

מהו סינוסיטיס? אילוסטרציה: שאטרסטוק
מהו סינוסיטיס? אילוסטרציה: שאטרסטוק

מדוע, לעתים, יש אבחנה מוטעית - כאבי ראש המיוחסים ל"סינוסיטיס"?

הדבר עשוי לנבוע מסיבות שונות.

1. תסמיני כאבי הראש ממוקמים באזור הפנים, שהוא אזור ההקרנה של הסינוסים - וייתכנו כאבים דומים, מסיבות אחרות שונות - ואף התקררות ונזלת "רגילים".

2. צילומים - בהם נמצא ערפול כלשהו באזור מערות הפנים. הצילומים עלולים להיות מטעים, עקב חדות התמונה הלקויה, או עקב ממצאים אחרים במערות הפנים, שאינם סינוסיטיס. זוהי טעות נפוצה, בצילומי מערות פנים רגילים - ולא בצילומי CT. צילומי רנטגן המוכיחים סימני דלקת, אך בפועל - הממצאים אינם סיבת הכאב.

3. כל הבדיקות האחרות - הקליניות או המעבדתיות - תקינות; ואז, נותרת כביכול אבחנת ה"סינוסיטיס".

4. היעדר בדיקת רופא מומחה - בתחום האף והסינוסים.

5. דלקת חדה, בדרכי הנשימה העליונים, ממקור וירלי - המחקה דלקת חדה במערות הפנים ומובילה לטיפולים שגויים.

כיצד ניתן להגיע לאבחנה נכונה?

דלקת חדה של מערות הפנים מתבטאת קלינית - מלבד כאבי ראש - גם בנזלת ממושכת, מעל שבוע - עד 10 ימים, חסימה נשימתית מהאף ותסמינים נוספים אפשריים, כגון: איבוד חוש הריח. לעיתים, אימות האבחנה מצריך ביצוע הדמיה - ע"י צילום מערות הפנים, בעדיפות ל-CT; ו/או בדיקה מדוקדקת (רצויה בדיקה אנדוסקופית, דהיינו צפייה ישירה, לחללי האף ומערות האף, באמצעות מצלמה זעירה, המוחדרת לאף - במרפאת מומחה במחלקת א.א.ג וסינוסים.

מהו הטיפול בדלקת חדה?

הטיפול בדלקת חדה הינו אנטיביוטי - כולל טיפות אף ותרסיסים לאף, להורדת הגודש ולשיפור הניקוז. בדרך כלל, טיפול שמרני מועיל - והדלקת החדה חולפת. יחד איתה, נעלמים התסמינים, הכוללים גם את כאבי הראש. במקרים נדירים, נזדקק להתערבות כירורגית, לניקוז הדלקת.

כאבי ראש או סינוסיטיס. אילוסטרציה: שאטרסטוק
כאבי ראש או סינוסיטיס. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהו הטיפול בדלקת הכרונית?

הטיפול בדלקת הכרונית הינו טיפול תרופתי - ועשוי להצריך גם התערבות כירורגית אנדוסקופית.

בדלקת המכונה "כרונית" - דהיינו, דלקת שאינה חולפת ספונטנית, או בעקבות הטיפול התרופתי, במרבית המקרים אין כלל כאבים; וההפרעה מסתכמת בהפרשה ממושכת ואף חסום. בבדיקה, ניתן לצפות ברקמת "פוליפים" הממלאים את חלל האף או בצקת, נפיחות הרקמות והפרשות מתמשכות. לרוב, אין קשר ישיר בין הממצאים הרנטגניים - לבין כאבי הראש, במצבים של דלקת כרונית.

לעתים, קיימים צילומים המצביעים על דלקת מפושטת וקשה בכל הסינוסים - והדלקת עשויה להתבטא בכל שאר הסימפטומים (ולאו דווקא כאבי ראש); ולעומת זאת, ממצאים קלים עשויים להתבטא בכאבי ראש.

יש להזהיר את המטופל כי בסבירות די גבוהה, הטיפול בסינוסיטיס הכרונית לא יפתור את תלונות הכאב - וכי עליו להמשיך את בירור כאבי הראש, במסגרת רופא המשפחה או הנוירולוג.

מהן הסיבות האפשריות לכאבי ראש?

כאבי הראש וכאבי פנים עשויים להיות ממקורות שונים, אך דרושה זהירות מופלגת בטיפול במטופלים, המתלוננים על כאבי ראש ומטופלים בדלקת מערות הפנים. כאבי ראש עשויים להיות סימן למיגרנה, לחץ נפשי או בעיה נוירולוגית אחרת. מאידך, אין להמעיט בתלונה - מפני שהיא עשויה גם להצביע על תחילת סיבוך של סינוסיטיס (כגון: דלקת קרום המוח).
האבחון המדויק יכול להיעזר רבות על ידי ייעוץ מומחה בתחום זה, צילומיCT והבדיקה האנדוסקופית.

מחד, נדרשת ערנות, על מנת להימנע מחסר אבחון; ומאידך, נדרשת הבנה שכאבי הראש אינם מגיעים בהכרח מסינוסיטיס. ניסיון הרופא המטפל - ובעיקר רופא המתמחה בבעיות אף וסינוסים, עשוי למנוע טיפולים מיותרים; ומנגד, למנוע סיבוך מיותר.

פרופ' משה פוטרמן הוא מנהל בדימוס של מחלקת אף, אוזן, גרון בסורוקה, אחראי על הדרכתם של סטודנטים לרפואת אא"ג באוניברסיטת בן גוריון ורופא בכיר באסותא באר שבע

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום