צרידות? הכל - במיתרי הקול

(13)
לדרג

הקול מהווה חלק מהותי מאישיות האדם ופגיעה בו עלולה לגרום לפגיעה קשה באיכות החיים. ניתוח בטכנולוגיה מתקדמת מאפשר לרפא את מיתרי הקול ללא חתכים חיצוניים

מאת: ד"ר יונתן להב

הקול הוא כרטיס הביקור שלנו כבני אדם. זו הדרך בה אנו מזוהים, מבטאים את עצמנו ומשיגים את מטרותינו. פגיעה בקול עלולה לגרום לירידה ניכרת באיכות החיים.


צרידות ואיבוד קול הן תופעות שכיחות מאוד אשר כל אדם חווה לפחות מספר פעמים בחייו. עשרות אלפי אנשים בישראל סובלים מצרידות קבועה או מחמירה, ובישראל מבוצעים אלפי ניתוחי מיתרי קול בשנה. הסובלים העיקריים הם אנשים המשתמשים הרבה בקולם, כגון עובדי הוראה, אנשי שיווק, מנהלים, זמרים ושחקנים. גורם סיכון משמעותי נוסף לפגיעה במיתרי הקול הוא עישון. צרידות נגרמת לא רק בגלל עיסוק מקצועי, אלא מנטייה כללית לדבר הרבה, ומסיבות נוספות שיפורטו בהמשך.

איך פועלים מיתרי הקול?

מיתרי הקול הם זוג איברים המורכבים משרירים ומספר שכבות ציפוי המכסות אותם. המיתרים ממוקמים בקצה העליון של קנה הנשימה, באיזור המפריד בין הקנה לוושט. הפקת הקול מתאפשרת על ידי הזרמת אויר החוצה מהריאות, בזמן שהמיתרים צמודים. כתוצאה מכך, נגרם רטט מהיר של המיתרים אשר יוצר את הקול.

מיתרים מתוחים ודקים יפיקו קול גבוה ומיתרים רפויים ועבים יפיקו קול נמוך. אנו שולטים בעוצמה ובגובה של הצליל על ידי הרפיה ומתיחה של המיתרים, באמצעות תפעול מדויק של השרירים ושליטה על זרימת האוויר. כדי שנוכל להפיק קול צלול, נעים וחזק, שני המיתרים צריכים להיות סימטריים וזהים זה לזה, חלקים וגמישים, ללא שקעים או בליטות.

ממה נגרמת הצרידות?

שימוש מוגזם בקול: מאמץ את המיתרים יתר על המידה וגורם לפציעה שלהם. בתחילה נגרמת בצקת קלה, בהמשך דימום מקומי, ועם הזמן יופיעו נזקים קבועים, כגון יבלות, פוליפים או ציסטות. מדובר בממצאים שעלולים לגרום לצרידות קשה, הפרעה תפקודית, עייפות קולית ופגיעה באיכות החיים וביכולת התעסוקה.

עישון: יוצר גירוי מתמיד על מיתרי הקול. אודם, בצקת ונפיחות, אשר מחמירים בהדרגה, ככל שהעישון נמשך - יגרמו לקול עבה, מחוספס ועייף. עם השנים, עלולים להתפתח שינויים טרום ממאירים, ואף סרטן.

הגיל נותן אף הוא את אותותיו במיתרי הקול. עם השנים נגרם דלדול ורפיון של המיתרים, במקביל להצטלקות והקשחה. הקול נהיה חלש יותר, עייף יותר ופחות יציב.

שיתוק מיתר הקול הנגרם מסיבות שונות, יביא להפקת קול רפה ולוחש, המלווה בשיעול בזמן בליעה.

חומציות יתר בקיבה יכולה להשפיע בעקיפין על מיתרי הקול בצורה של גירוי מתמשך.

מה ניתן לעשות כדי לחזק ולהעצים את הקול?

טיפול שמרני - הכולל מספר עקרונות.

1. צמצום הדיבור, הימנעות מצעקות, שתיקה לפרקי זמן משתנים.

2. הפסקה מוחלטת של העישון לסוגיו.

3. להרבות בשתיית מים ולצמצם צריכת מאכלים ומשקאות המגבירים עליה של חומצה מהקיבה לגרון, כגון אוכל שמן, מטוגן, חמוץ, חריף, משקאות מוגזים, אלכוהול וקפאין.

4. ריפוי בדיבור על ידי קלינאי/ת תקשורת להקניית הרגלי שימוש נכונים בקול, מניעת נזקים והתמודדות עם נזקים קיימים.

טיפול ניתוחי - בשנים האחרונות ישנה התקדמות פורצת דרך בטיפול הניתוחי במחלות מיתרי הקול, המבוסס על כירורגיה מיקרוסקופית המבוצעת דרך הפה וללא חתכים חיצוניים. לרשות המנתח עומד סט מכשירים מתקדמים הכוללים מיקרוסקופ להגדלה וצפייה תלת-ממדית במיתרים, כלים מיקרו כירורגיים לביצוע פעולות עדינות ביותר ברקמת המיתר, לייזרים מסוגים שונים, המותאמים לטיפול ספציפי במחלות השונות של מיתרי הקול, וכן אמצעים טכנולוגיים נוספים להצרת מיתרים נפוחים או מילוי מיתרים רפויים. אבחון מתקדם על ידי מערכת וידאו-אנדוסקופית ממוחשבת מאפשר זיהוי מהיר של הבעיה ובחירת טיפול המותאם אישית.

יבלות, ציסטות ופוליפים, ניתנים להסרה באמצעות מכשירים עדינים, על ידי קילוף הנגע הגורם לצרידות באופן המאפשר חזרה מהירה לתפקוד קולי תקין.

נזקי העישון ניתנים לריפוי על ידי שאיבת עודף רקמה, מתיחת הציפוי הרפוי של המיתרים והסרה בלייזר של שינויים טרום סרטניים. הפסקת עישון נדרשת להצלחת הטיפול.

רפיון ודלדול של מיתרי הקול עקב שינויי הגיל ניתנים כיום לתיקון על ידי מילוי ומתיחה בחומרים סינתטיים או בשומן הנשאב מאזור הטבור. כך, ניתן להפוך קול זקן ועייף לקול צעיר ואנרגטי יותר. בצורה דומה, מטפלים גם בשיתוק מיתר הקול.

ניתן לרפא גם סרטן מיתרי הקול באמצעות ניתוח לייזר מיקרוסקופי אשר מסיר את הגידול במלואו ומאפשר שיפור ניכר של הקול, ללא צורך בטיפולים משלימים, כגון הקרנות או כימותרפיה, בתנאי שהגידול מתגלה בשלב מוקדם.

בדרך כלל, ניתוח מיתרי הקול הוא פעולה קצרה יחסית, הנעשית על פי רוב בהרדמה כללית. ניתן להשתחרר מבית החולים באותו היום או למחרת. לרוב, הכאבים לאחר הניתוח קלים וקצרים - וניתן לחזור לפעילות מלאה כבר ביום שלאחר הניתוח. לרוב מומלץ להימנע מדיבור במשך שבוע.

ד"ר יונתן להב הוא רופא ומנתח בכיר, מנהל היחידה לאבחון וטיפול במחלות הגרון ומיתרי הקול בבית החולים אסותא בתל אביב, במרכז הרפואי קפלן ברחובות ובקבוצת ארם.

בואו לדבר על זה בפורום צרידות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום