מלחיצים

(2)
לדרג

על תרופות חדשות וטיפולים מתקדמים לאחת הרעות החולות של ימינו, יתר לחץ דם - משחררים לחץ

מהו יתר לחץ דם?

יתר לחץ דם (לחץ דם גבוה, במינוח הפופולארי) הוא המונח המתאר לחץ דם גבוה באופן עקבי. כאשר אין מטפלים בו, נחשפים דפנות כלי הדם ללחץ וטראומה, אשר עלולים לגרום להיווצרות היצרות העורקים וחסימה ע"י קרישי דם או לדימום תוך- מוחי . הסברה המקובלת בציבור אומרת כי הסיכון של לחץ הדם הגבוה הוא התקף לב. רק מעטים מודעים לסכנה עיקרית נוספת, בדמותו של השבץ המוחי (אירוע מוחי). יתר לחץ דם הוא גורם הסיכון מספר אחת לשבץ מוח , חלק ניכר ממקרי השבץ-המוחי מתרחשים דווקא ביתר לחץ-דם קל-בינוני.

לחץ דם גבוה הוא גם מקור בלתי נדלה לשאר צרות, כושר גופני לקוי, בעיות לב ומוח, כאבים, בעיות בתפקוד המיני, בעיות בזרימת הדם ועוד - לא פלא שחברות התרופות עסוקות בנסיון נואש למגר את הצרה.

RESPeRATE - מכשיר רפואי לטיפול לא תרופתי

המכשיר, פרי פיתוח חברת אינטרקיור הישראלית, אושר לשיווק ע"י רשויות הבריאות בישראל, אירופה ובארה"ב (FDA) ללא מרשם רופא.

יעילות המכשיר כגורם לירידה משמעותית ומתמשכת ביתר לחץ דם, הוכחה באמצעות 6 מחקרים קליניים. המחקרים הראו כי שימוש שיגרתי במכשיר כ- 15 דקות ביום, לפחות 3-4 פעמים בשבוע, תורם לירידה משמעותית בלחץ הדם תוך כ- 8 שבועות בלבד.

פרופ' אהוד גרוסמן, יו"ר האגודה הישראלית ליתר לחץ דם ומנהל מחלקה פנימית ד' בבית החולים תל השומר, אומר כי "חשיבותו של מכשיר ה- RESPeRATE הינה בהורדת לחץ דם מעבר להורדה באמצעות תרופות. כמו כן הינו מכשיר נוח להפעלה בבית החולה ונמצא יעיל בהורדת לחץ הדם במרבית החולים".

השימוש במכשיר פשוט מאוד: המשתמש חוגר חגורה אלסטית עם חיישן נשימה סביב בית החזה, מעל לבגדים, ומרכיב אוזניות. מכשיר ה-RESPeRATE מנתח את קצב ודגם הנשימה של המשתמש ויוצר דגם מוזיקלי אישי המורכב משני צלילים מנחים, האחד לשאיפה והאחר לנשיפה. המכשיר מנחה את המשתמש לנשימה איטית עם זמן נשיפה מוארך.

מבחינה פיזיולוגית, התרגילים הנשימתיים הטיפוליים של ה- RESPeRATE מורידים את לחץ-הדם ע"י הפחתת הפעילות העצבית הסימפטטית המרפה את השרירים המכווצים את כלי הדם הקטנים, ובכך מתאפשרת זרימת דם קלה יותר.

נורבסק (Norvasc - amlodipine besylate ) תרופה להורדת לחץ דם

בניסוי שארך ארבע שנים, בו השתתפו 15,245 חולים, נערכה השוואה בין חוסם הסידן נורבסק לבין חוסם קולטן אנגיוטנסין Valsartan. חולים שקיבלו נורבסק השיגו רמת לחץ דם נמוכה מהר יותר, ושמרו על איזון לחץ הדם לאורך כל המחקר בהשוואה לחולים שקיבלו Valsartan. בנוסף, החולים שקיבלו נורבסק, נזקקו לפחות תרופות נוספות מאשר החולים שקיבלו Valsartan .

מחקר ה-"VALUE") Valsartan Antihypertensive Long-term Use Evaluation) נערך ב-31 מדינות בכל העולם, כולל ישראל. המחקר נערך בחסות חברת Novartis , שמייצרת את Valsartan.

"במחקר זה, חולים שנטלו נורבסק השיגו בקרת לחץ דם טובה יותר באופן משמעותי במיוחד בחודשים הראשונים של תחילת הטיפול", אמר ד"ר ג'וזף פשקו Dr Joseph Feczko, סמנכ"ל מחקר ופיתוח עולמי ונשיא חטיבת פיתוח
עולמי בחברת פייזר מחקר חשוב זה מאשר את ממצאיהם של מחקרים קליניים רבים, שהראו כי נורבסק מוריד לחץ דם בצורה יעילה ובטוחה ובאותו הזמן משפר את הבריאות הקרדיווסקולרית של המטופלים".

מטרת מחקר ה-VALUE הייתה לקבוע האם באותם רמות של לחץ דם, Valsartan תהיה בעלת יכולת גבוהה יותר בהפחתת אירועים ותמותה קרדיווסקולרית. תוצאות המחקר, שפורסמו גם בעיתון The Lancet ב-14 ביוני, לא יכלו להוכיח הנחה זו ולא הראו כל הבדל משמעותי בסך כל התחלואה והתמותה מאירועים קרדיווסקולריים או הבדל בסבילות לטיפול, בין חולים שטופלו ב- נורבסק (Norvasc) לבין אלה שטופלו ב- .Valsartan עורכי המחקר סיכמו, ש"הממצאים מדגישים את חשיבות בקרת לחץ דם דקדקנית אצל חולים בעלי לחץ דם גבוה הנמצאים בסיכון גבוה למחלות לב".

"תוצאות אלו מראות בברור את החשיבות בבקרה ובטיפול מוקדם בלחץ דם, כדי להפחית התפתחות אירועים קרדיווסקולריים", אמר ד"ר ג'וזף פשקו. "ניהול תקיף של בקרת לחץ הדם, כדי להגיע לרמה הרצויה, צריכה להיות בעדיפות ראשונה עבור רופאים, במיוחד בטיפול בחולים בסיכון גבוה."

יתר לחץ דם משפיע על כמיליארד אנשים ברחבי תבל, והוא גורם הסיכון מוביל למחלות לב ושבץ מוחי - שניים מגורמי המוות המובילים בעולם. למרות שפע הטיפולים הקיימים, רוב החולים אינם מגיעים לאיזון לחץ הדם המומלץ עבורם. אם לא מטפלים בו, יתר לחץ דם יכול להוביל לשבץ מוחי, טרשת עורקים, התקף לב, אי ספיקת לב, כשל כלייתי ועיוורון.

גורמי הסיכון לפיתוח לחץ דם גבוה כוללים גיל, היסטוריה משפחתית, לחץ דם בטווח גבוה נורמלי, חוסר פעילות גופנית, השמנה, צריכת אלכוהול גבוהה ומוצא אתני.

התרופה נורבסק מותוות לטיפול ביתר לחץ דם ותעוקת לב. במחקרים קליניים אחרים, תופעות הלוואי הנפוצות ביותר של נורבסק לעומת פלסבו היו:

בצקת (8.3%) בקרב נוטלי נורבסק , לעומת 2.4% בקרב נוטלי פלסבו, כאב ראש (7.3% לעומת 7.8%), עייפות (4.5% לעומת 2.8%) וסחרחורות (3.2% לעומת 3.4).


בואו לדבר על כך בפורום תרופות ורוקחות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום