שאלות נפוצות בפורום אורתופדיה - טראומה מורכבת

(1)
לדרג

שאלה: אני בת 33 סובלת מרגלי O - הפנייה שלי קשורה לצד האסתטי. אני סובלת מכאבים ואף פעם לא ניסיתי לבדוק את המקור לכאבים. האם בגילי ניתן לטפל בבעיה, האם ניתוח הוא רק במקרים קשים?

בעיה של רגליים O קפולה, זה גם בעיה אסטתית וגם בעיה אורטופדית.
אצל אנשים עם ציר רגליים לא תקין עומס משקל הגוף עבר בברך במקום לא נכון שיכול לגרום לכאבים ומעלה סיכון להתפתחות שינויים ניוונים בסחוס - ארטרוזיס.
הטיפול בגילך בניתוח לתיקון ציר גפיים שיכול לתת תשובה אסטתית וגם זה טיפול לכאבים ומונע התפתחות שינויים ניוונים בברכיים.
על סוג הניתוח אפשר לדבר אחרי בדיקה.

שאלה: עברתי ניתוח לפני כשנה בו היו אמורים לסייע בהורדת אצבע 2 על אצבע 3 בכף הרגל. היום אצבע 2 על הבוהן, האם צריך ניתוח חוזר?

לפי סיפורך אתה סובל מבעיה מורכבת בכף הרגל.
ידוע גם ש כ10% מניתוחים לתיקון אצבעות של כף הרגל לא מצליחים ולפעמים צריך ניתוח חוזר שבדרך כלל ניתוח יותר קשה.

שאלה: מהי תסמונת מרפן

תסמונת מרפן זה מחלה גנטית שמבוססת על הפרעות בבנית רקמת חיבור.

שאלה: שמעתי על מכשיר איליזרוב אך לא מצאתי אורטופד שמסכים לנתח הפרש של 1.5 ס"מ קיצור רגל.

אני מצטרף לאורטופדים שלא הסכימו לעשות ניתוח אצל מבוגר עם הפרש באורך רגליים 1,5 ס"מ צריך לטפל במדרס או הגבהה לעקב בלבד. מכשיר איליזרוב טוב ובטוח אבל הטיפול במכשיר לא קל, ממושך ועדיין לא חופשי מסיבוכים. בהארכת גפיים משתמשים באיליזרוב אם יש צורך בארכה יותר מ 3 ס"מ.
מידע נוסף:
www.ilizarov.com
www.ilizarov.org.uk http://www.clalit.org.il/rabin/Content/Content.asp?CID=21&u=169#1

שאלה: האם אפשר לעשות ניתוח הארכת גפיים באופן פרטי? מה אורך התקופה בה אני אמור להיות בטיפולים? מה עלות התהליך?

טיפול להארכת גפיים הוא יחסית ממושך. במשך הטיפול לתקופה מסויימת מורכבים לגפיים של המטופל מכשירים חיצוניים - EXTERNAL FIXATION . זמן הטיפול ב.E.F ממוצע חודש וחצי עד חודשיים לכל ס"מ הארכה ולפעמים אף יותר. לא תמיד זקוקים לגבס, אך פיזיוטרפיה צריך ולפעמים למספר חודשים. אגב, תמיד ישנה אפשרות לעשות את הניתוח באופן פרטי.

שאלה: איזה משיטות הניתוח להארכת גפיים היא הבטוחה ביותר והיעילה ביותר? האם אדם שנמצא בתהליך יכול לתפקד בלא צורך בכיסא גלגלים? האם האדם ילך רגיל כמו לפני?

רוב הסיבוכים בהארכת גפיים קשורים למסמרים ולחוטים שמחברים את המכשיר לעצם הגפה. כל מכשיר להארכה שנמצא בפנים ומסוגל לעשות הארכה, הוא חופשי מסיבוכים שקשורים לקיבוע חיצוני. ישנם מכשירים כאלה בפיתוח ויש כאלה שכבר התחילו להשתמש בהם. אלינו זה עדיין לא הגיע.
ההליכה עם דריכה מלאה חשובה מאוד ואפשרית. בדרך כלל אחרי תקופת פיזיותרפיה ממושכת מטופלים חוזרים להליכה רגילה. השיקום יכול לקחת הרבה זמן.

שאלה: מה השיטות להארכת גפיים של 2-5 ס"מ מלבד שיטת איליזורב? האם הן מוצלחות? האם כולן כרוכות בניתוח? איך מטפלים באי סימטריה הנוצרת בין אורך הגפיים לירכיים? האם נותרת צלקת כלשהי בתום הטיפול? האם ניתן לחזור לפעילות מלאה כמו לפני הניתוח כולל ריצות?

קיימים מספר סוגים של ניתוחים שונים להארכת גפיים. אי אפשר כעת להאריך גפיים בלי ניתוח. השיטה הכי נפוצה היא שיטת איליזרוב. בדרך כלל בהארכת גפיים משתדלים לשמור את הפרופורציות, אבל אם מדובר על הארכה לא גדולה 5-7 ס"מ אז מבצעים את זה רק בקטע אחד: או ירכיים או שוקיים והארכת שוקיים נראית יותר יפה מבחניה אסטתית, אבל צלוקת תמיד יהיו. וכן, אפשר לחזור ספורטיבית אינטנסיבית מלאה.

שאלה: אם מוסיפים רק 5-7 ס"מ האם עשויה להגרם נכות?

באופן כללי כל ניתוח כירורגי יכול להיגמר עם נכות. הארכת גפיים גורמת לשינוי המבנה הטבעי של הגוף כולל גם עצמות ורקמה רכה, עצבים, כלי דם ושרירים. כל אחד מאלה יכול לפגע בהארכה. הארכה של 5-7 ס"מ זה הארכה יחסית קטנה ולכן עשןיים להיגרם פחות סיבוכים באופן יחסי.

שאלה: בני סובל מרגל אחת קצרה ב- 1 ס"מ מהשנייה. האם יתכן כי כאבי גב תחתון נגרמים לו כתוצאה מכך?

לא קימים אנשים סימטריים לחלוטין. הפרש באורך רגליים ב 1 ס"מ חוסר משמעות ולא דורש שום טיפול. אבל בשביל לקבוע אורך רגליים בצורה מדוייקת צריך לבצע צלומים למדידת האורך. יתכן שכאבי גב תחתון קשורים לרגל קצרה ונדיר שזה קורה אעם קיצור של 1 ס"מ.

שאלה: אני בת 30 וסובלת מגיל צעיר מכאבים בכף רגל ימין באזור אצבע שניה בשל מחלת פרייברג. עצם המסרק השניה שלי יותר קצרה בגלל המחלה דבר שגורם לי למטאטארזאלגיה. האם יש טיפול?

הטיפול העקרי במחלת פרייברג הוא טיפול שמרני - מדרסים, פיזיותרפיה וטיפול בכאבים. בקרב האנשים שטיפול שמרני זה לא עוזר עושים ניתוחים.

שאלה: האם קיימת האפשרות לבצע ניתוח של הארכת גפיים מהסוג: Lengthening over nails כאשר ניתן להסיר את המכשיר החיצוני לאחר הארכה.

השיטה קיימת בארץ. אנחנו מבצעים ניתוחים להארכת גפיים כבר מספר שנים, השיטה טובה יותר להארכת ירכיים. במשך הטיפול אפשר גם ללכת ולא רק לשבת בכיסא. ישנה אפשרות להאריך את שתי הרגליים במגביל. כמובן הטיפול בשיטה LON מורכב ולא פשוט כמו כל הארכת עצמות, אבל יותר נוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום