כל מה שרצית לדעת על מחלת הפסוריאזיס

(1)
לדרג

פסוריאזיס, Psora ביוונית "לגרד", הינה מחלה כרונית שכיחה הפוגעת באחוז עד 3 אחוז מהאוכלוסיה.

פסוריאזיס ( Psora ; ביוונית "לגרד" ) הינה מחלה כרונית שכיחה הפוגעת באחוז עד 3 אחוז מהאוכלוסיה. המחלה מופיע בצורתה הקשה (severe) בכ -10 אחוז מהחולים. המחלה מאופיינת בנגעים הנראים לעין, כואבים וחוזרים. היא גורמת סבל פיזי ונפשי לחולים כמו כל מחלה כרונית.
המחלה פוגעת בכל הגזעים אך באחוזים שונים: בסקנדינביה בין 3 ל 5 אחוז מהאוכלוסיה.בד"כ מופיעה פחות באפריקה ואסיה. בארה"ב - אחוז עד 2 מהאוכלוסיה. בישראל כ- 2 אחוז. כל מה שרצית לדעת על מחלת הפסוריאזיס.

גברים ונשים נפגעים מהמחלה באותה המידה, אולם לנשים יש נטייה לחלות במחלה מוקדם יותר.המחלה פוגעת באנשים בכל הגילאים: בדרך כלל היא פורצת בסביבות גיל 20, אך נפגעים ממנה גם ילדים וזקנים.כאשר המחלה פורצת בשלב מוקדם מתחת לגיל 15 יש סיכוי גדול יותר לדרגת חומרה גבוהה המושפעת מלחץ, חרדה או זיהומים חיצוניים. לסיכוי ללקות בפסוריאזיס יש קשר גנטי, אם כי קשר זה לא ברור לחלוטין.

לחולי פסוריאזיס יש יותר תאים באפידרמיס והם נושרים בשיעור גבוה יותר מעור רגיל: אם "מעגל החיים" של תאי עור נורמלים הוא 28 יום, הרי שאצל חולי פסוריאזיס מעגל זה מתקצר ל 3-4 ימים בלבד.

זאת כיוון שהדיפרנציאציה (התמיינות) של תאי העור אצל חולי הפסוריאזיס אינה תקינה והתוצאה היא הרבה תאים לא תקינים.

מדובר בהפרעה אוטואימונית פוטנציאלית: השינוי במערכת החיסונית של העור יוצרת דלקתיות, יש יותר לימפוציטים ותאי דם אדומים בעור, קיימת תפוצה לא רגילה של מקרופגים ודלקתיות סביב כלי דם. כלפי חוץ מתבטא הדבר בפלאקים בולטים על העור, במספר תצורות: קשקשת עבה; פלאקים + אריטמה (אדום); או פלאקים המכוסים שכבת קשקשים בצבע אפור/לבן. הנגעים מופיעים בגדלים שונים בצורת מטבע, באופן מקומי או מפושט, הם מגרדים ולעיתים אף כואבים.

סוגי פסוריאזיס:

Non-pustular Psoriasis ; פסוריאזיס ללא שלפוחיות

1.Psoriasis vulgaris (plaque psoriasis) - פלק פסוריאזיס
הצורה הכי שכיחה - בכ 80% מהחולים.מאופיינת בפלאקים כסופים ובקשקשת.יכולה להיות סימטרית או מפושטת באקראי.בדרך-כלל מופיעה במרפקים, ברכיים, קרקפת, גב תחתון ובטן.

2.Flexural psoriasis - פסוריאזיס בקפלים .
מופיע בקפלי הגוף כמו מפשעה, בית שחי, קפלי החזה או בעכוז.קשקשת קטנה אך אדמומיות רבה.

3.Guttate psoriasis ; פסוריאזיס "גוטה" נקודות.
נקודות קטנות המופיעות על הבטן, רגליים ולעיתים על הקרקפת.יכול להופיע עם צורה אחרת של פסוריאזיס ויכול להיות כרוני או להעלם מעצמו.

4.Erythrodermic psoria; פסוריאזיס דלקתית
מופיע בכל הגוף. כאב, גרוד, אדמומיות ומעט קשקשת.
חום, חוסר נוחות, חוסר בלנס של נוזלים ואלקטרוליטים יכול להביא למצב של אשפוז.

5.Nail psoriasis ; פסוריאזיס של הציפורניים.
שכיחות גבוהה , רק בציפורניים או ביחד עם מופעים נוספים.
לעיתים התהליך מוביל לאיבוד הציפורן. הציפורן הופכת לצהובה, מורמת ועקומה. הטיפול בדרך-כלל קשה, והוא דורש זריקות סטרואידים כואבות או טיפול סטרואידי סיסטמי.

6.Scalp psoriasis ; פסוריאזיס של הקרקפת
שכיחות גבוהה 50% מחולי פסוריאזיס יש גם על הקרקפת.
וריאציה של פלאק או גוטה פסוריאזיס השיער מקשה על הטיפול

Pustular Psoriasis; פסוריאזיס המאופיינת בשלפוחית
1. Pustular Psoriasis

פוסטולות- שלפוחיות קטנות דלקתיות המופיעות בד"כ אצל מבוגרים,יכול להופיע כתוצאה או ביחד עם צורות אחרות של פסוריאזיס.הטריגר יכול להיות זיהומים, החרפה בעקבות טיפולים סטרואידים, הריון או קרינת UV.

2. Palmar-Plantar Psoriasis (PPP) ; פסוריאזיס של כפות הגפיים
פסוריאזיס כרוני המופיע בכפות הידיים והרגליים.

הטיפול בפסוריאזיס:

קיימים שלושה סוגים עיקריים של טיפול בפסוריאזיס:
1.טיפול טופיקלי ניתן כקו ראשון לטיפול במחלה.
2.טיפול פוטותרפי ניתן פעמים רבות כטיפול משלים לטיפול הטופיקלי.
3.טיפול סיסטמי ניתן כאשר מדובר באופן קשה של המחלה או כשסימני המחלה מפושטים על אזורים גדולים של הגרף , או כאשר הטיפולים האחרים אינם מסייעים (ניתן בכ-10%-15% מחולי הפסוריאזיס)

עקרונות האסטרטגיה הטיפולית:

בדרך כלל נהוג להחליף בין סוגי הטיפולים (רוטציה), בכדי להקטין את תופעות הלוואי ואת ההתרגלות לטיפול מסוים והתפרצויות חוזרות.נהוג לשלב בין סוגי טיפולים שונים כדי לחזק את היעילות ולהקטין תופעות לוואי.
כיוון שפסוריאזיס הינה מחלה כרונית, הטיפול חייב להיות מבוקר כל הזמן כדי למנוע תופעות לוואי מתווספות; החולים חייבים להתמיד בטיפול והטיפולים עלולים להיות יקרים.

חולי פסוריאזיס אינם מוגבלים פיזית אמנם, אולם חוסר האסתטיות הנובע מהמחלה גורם לבעיות סוציו-אקונומיות הקשורות לאובדן ימי עבודה על רקע הטיפולים או תקופות בהן הנגעים בשיא התפרצותם, מצבי רוח, דיכאון וכדומה, אשר מסתכמים בעלויות גבוהות למערכת הכלכלית בכלל ולקופות החולים.

הטיפול האידיאלי בפסוריאזיס יהיה טיפול שהוא יעיל ונוח לטווח ארוך, ללא תופעות לוואי ונזקים עתידיים אשר טיפול בהם יצריך גם הוא השקעה כספית.

טיפול טופיקלי יעיל, שימנע את הצורך אצל חלק מהחולים לעבור לטיפולים בדרגה השנייה, יוביל לירידה בתחלואה והורדה בעלויות הטיפולים.

אחד הטיפולים הנפוצים כיום משלב נטילת סטרואידים יחד עם תרופה נוספת, דוגמת "ZORAC", כאשר הסטרואיד מנטרל את תופעות הלוואי של התרופה ולהיפך.

יתרונות התרופה ZORAC:

·אינה מכילה סטרואידים או קורטיזונים
·מתאפיין בתגובה מהירה לטיפול , תוצאות ניכרות כבר בשבועיים הראשונים.
·היענות טובה של החולים בגלל אופן הנטילה של התרופה (במריחה ולא בכדור)
·נוח לשימוש אינו מלכלך ואינו שמנוני
·אין הגבלה בכמות השימוש בתרופה
·ניתנת לשילוב יחד עם תרופות נוספות- אינו מאבד פעילותו בנוכחות חומרים אחרים

"ZORAC": תרופה חדשה לטיפול מקומי בפסוריאזיס,
המבוססת על ויטמין A ואינה מכילה סטרואידים
חברת "מדיליין" מציעה פתרון חדש וייחודי לסובלים ממחלת הפסוריאזיס: התרופה "ZORAC", רטינואיד על בסיס ג'ל לטיפול חיצוני על העור הפועל ישירות באפיונים הפתולוגיים הבסיסיים של מחלת הפסוריאזיס התרבות לא מבוקרת של תאי האפידרמיס ודלקתיות.
ההשפעה המיידית של "ZORAC" היא נורמליזציה של התרבות והתמיינות של תאי העור, עצירת השטף של התאים הדלקתיים וכתוצאה מכך שבירת 'מעגל האימה' של הפסוריאזיס.

לדברי ד"ר יוסף שירי, מנהל מרפאת העור תל נורדאו בשירותי בריאות כללית, הייחודיות של "ZORAC" בכך שהיא אינה ממשפחת הקורטיזון (קורטיקוסטרואיד), היא בטוחה ויעילה לטיפול בעיקר בפסוריאזיס רובדי (פלאק), המתבטא בנגעים עקשניים וסימטריים במרפקים, בברכיים, בקרקפת ובמקומות נוספים. לדבריו, זמן התגובה המהיר לתרופה, יחד עם העובדה כי מדובר בג'ל שקוף שאינו שמנוני או מלכלך, וכי ניתן לשלב את הטיפול בתרופה יחד עם טיפולים נוספים, הופכות אותה לפתרון יעיל במיוחד לטיפול בפסוריאזיס.

"ZORAC" הינו ג'ל שקוף על בסיס מימי למריחה חיצונית על העור, הניתן פעם ביום במסגרת טיפול קו ראשון לחולי פסוריאזיס (מקסימום 10% כיסוי גוף).

התרופה נמצאת כיום ברשימת התרופות של כל קופות החולים כללית, מאוחדת, ומכבי, בהנחה למבוטחים בביטוח משלים ובמרשם רופא.

על מחלת הפסוריאזיס
הפסוריאזיס אינו מדבק, אלא מדובר במחלה הנובעת מתפקוד לקוי של המערכת החיסונית.
קיים קשר גנטי ודאי בהקשר של הסיכויים ללקות במחלה. במידה ששני הורים חולים במחלה, הסיכוי של ילדם ללקות במחלה הוא כ-1/3.
הפסוריאזיס נמצא באוכלוסיה בישראל ובעולם בשיעורים של בין 1%-3%.
למחלת הפסוריאזיס לא נמצא עדיין מרפא.
אחוזי התחלואה באוכלוסיה מתחלקים שווה בשווה בין נשים וגברים.
המחלה תוקפת אנשים בכל הגילאים, ומופיעה גם בתינוקות.
לצבע העור כהה או בהיר אין השפעה על הסיכוי ללקות במחלה.
השמש מיטיבה לרוב עם החולים במחלה, אך לא תמיד. יש מצבים בהם השמש דווקא מחמירה את הבעיה.


הטיפול בפסוריאזיס:

קיימים שלושה סוגים עיקריים של טיפול בפסוריאזיס:
1 .טיפול טופיקלי (חיצוני) ניתן כקו ראשון לטיפול במחלה.
2.טיפול פוטותרפי (הקרנות UVB, UVA) ; ניתן במקרים בהם הטיפול הטופיקלי אינו אפקטיבי ובמקרים רבים ניתן בשילוב עם טיפולים טופיקלים.
3.טיפול סיסטמי ניתן כאשר מדובר באופן קשה של המחלה, או כאשר הטיפולים האחרים אינם מסייעים (10%-15% מחולי הפסוריאזיס)

נהוג לשלב בין סוגי טיפולים שונים כדי לחזק את היעילות ולהקטין תופעות לוואי.
במקרים רבים נהוג להחליף בין סוגי הטיפולים (רוטציה), בכדי להקטין את תופעות הלוואי ואת ההתרגלות לטיפול מסוים והתפרצויות חוזרות.
כיוון שפסוריאזיס הינה מחלה כרונית, הטיפול חייב להיות מבוקר כל הזמן כדי למנוע תופעות לוואי מתווספות; החולים חייבים להתמיד בטיפול והטיפולים עלולים להיות יקרים.

חולי פסוריאזיס אינם מוגבלים פיזית אמנם, אולם חוסר האסתטיות הנובע מהמחלה גורם לבעיות סוציו-אקונומיות הקשורות לאובדן ימי עבודה על רקע הטיפולים או תקופות בהן הנגעים בשיא התפרצותם, מצבי רוח, דיכאון וכדומה, אשר מסתכמים בעלויות גבוהות למערכת הכלכלית בכלל ולקופות החולים.
הטיפול האידיאלי בפסוריאזיס יהיה טיפול שהוא יעיל ונוח לטווח ארוך, ללא תופעות לוואי ונזקים עתידיים אשר טיפול בהם יצריך גם הוא השקעה כספית.
טיפול טופיקלי יעיל, שימנע את הצורך אצל חלק מהחולים לעבור לטיפולים בדרגה השנייה, יוביל לירידה בתחלואה והורדה בעלויות הטיפולים.
אחד הטיפולים היעילים ביותר הינו שילוב של סטרואידים טופיקלים יחד עם תרופה נוספת, דוגמת "ZORAC", שילובה מעלה את יעילות הטיפול ומפחית בצורה משמעותית תופעות לוואי . כתוצאה מהטיפול המשולב הענות החולים ושביעות רצונם גבוהים.

עוד על יתרונות התרופה ZORAC:

·אינה מכילה סטרואידים
·שיפור מהיר ויעיל שנראות כבר בשבוע-שבועיים הראשונים.
·היענות טובה של החולים בגלל אופן השימוש בתרופה (במריחה ולא בכדור)
·נוח לשימוש אינו מלכלך ואינו שמנוני
·אין הגבלה בכמות השימוש בתרופה
·ניתנת לשילוב יחד עם תרופות נוספות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום