סבלות בדרך לביה"ס (בעיות גב)

(0)
לדרג

כאבי גב, המחלה של החיים המודרניים, הדביקה בעשור האחרון אפילו ילדים קטנים.

כאבי גב, המחלה של החיים המודרניים, הדביקה בעשור האחרון אפילו ילדים קטנים.
"למעלה משלושים אחוז מהילדים", מדווח ד"ר יגאל מירובסקי, אורתופד ומנהל היחידה למחלות עמוד השדרה ב"אסף הרופא", "סובלים מכאבי גב, בעיקר בגב התחתון, כתוצאה מקומבינציה של ישיבה ממושכת מול הטלויזיה והמחשב, העדר פעילות ותזונה עשירה בקלוריות שגורמת לעודף המשקל המכביד על חוט השדרה.

איך להימנע מכאבי גב?

ילקוטים תקינים: "בניגוד למקובל לחשוב תיק כבד אינו גורם לעקמת. עם זאת רצוי להימנע מהרמת משאות כבדים ומעומס על חוט השדרה. משקל יתר פירושו משקל הגבוה ב-15 אחוז מהמשקל של הילד. כלומר ילד ששוקל 30 ק"ג,

המשקל האופטימלי של הילקוט צריך להיות חמישה קילוגרמים. אבל אין סיבה להיכנס להיסטריה", מרגיע ד"ר מירובסקי. "גם אם הוא סוחב על גבו משקל עודף, הסיכוי לנזק קטן, בתנאי שהילקוט תקין: המנשא צריך להיות קשיח למחצה (לא קשיח מדי), ושיהיה מותאם לגב וצמוד אליו.

רצוי לבחור בילקוט גדול, כדי לפזר את העומס, אבל לא גדול מדי, שהילקוט לא יישאר תלוי מאחור. כמו כן מומלץ לבחור בכתפיות מרופדות שהעומס לא יכביד על הכתפיים".

פעילות גופנית מבוקרת

"פעילות גופנית רצויה ומומלצת אבל במינון נכון. לכל ענף ספורט יש את הנזקים והסיכונים שלו (נקע, פציעות, שברים וכו'), אבל מבחינתי עדיף שילד ירוץ וישחק כדורגל מאשר ישב כל היום מול הטלויזיה. הספורט גורם לפורקן גופני ונפשי ותורם לגיבוש חברתי, אלא שהפעילות צריכה להיות מבוקרת, תחת השגחה ופיקוח.

לא הייתי נותן לילדים קטנים להרים משקולות, למשל, או לרוץ ריצות ארוכות או להגזים בפעילות בעלת סיבולת לב-ריאה. מומלץ לנעול סניקרס או נעלי התעמלות עם מדרסים בולמי זעזועים המפחיתים את הלחץ על חוט השדרה".

ישיבה נכונה

"הבעיה בצפייה בטלויזיה או הכנת שיעורי בית, היא ישיבה רצופה וממושכת שאינה בריאה לגב ולברכיים וגורמת לבעיות צוואר. לכן חשוב לקום מדי שעה, להסתובב ולהתמתח. בעבודה מול מחשב, רצוי שהמסך יהיה נמוך מגובה העיניים בעשר מעלות, למנוע מאמץ יתר על חוליות הצוואר".

לדברי ד"ר מירובסקי, "הנזק החמור לעמוד השדרה נגרם בין כתלי בית הספר. הכיסאות והשולחנות, במיוחד בכיתות הנמוכות, אינם בנויים לילדים: הכיסאות קשיחים ונמוכים מדי, והילדים יושבים מכופפים, מה שגורם לבעיות הגב הידועות. עד שבמשרד החינוך יתעוררו, בבית לפחות תשקיעו בכיסא מרופד וגבוה. ככל שהכיסא גבוה יותר, העומס על הברכיים ועל הגב פוחת.

שינה נכונה

לילדים מומלץ לישון על מזרן עם נטייה לקשיח. (בדרגת קשיחות שבין 1 ל-5 הרצוי הוא 3) וכרית נמוכה. כריות גבוהות בזמן שינה עלולות לפגוע בחוליות הצוואר.
ולבסוף, יש להקפיד על תזונה נכונה, למנוע משקל עודף ועומס על חוט השדרה.


באדיבות "בריאות לכל", המגזין לבריאות ואיכות חיים של קופ"ח לאומית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום