צרכנות רפואית מס' 167

(0)
לדרג

עדכוני צרכנות: תרופה כימותרפית לסרטן השד, משחת שיניים למניעת ריח רע מהפה, כריות הגבהה לתינוקות וטיפול בעייפות כרונית

מאת: מערכת zap doctors
תרופה כימותרפית לסרטן השד

מחקר חדש שהוצג במהלך חודש דצמבר 2008 ב-31th San Antonio Breast Cancer symposium בכנס בינלאומי מוביל בנושא סרטן השד, קובע כי התרופה הכימותרפית איקזמפרה, לטיפול בחולות בסרטן שד מפושט, משפרת באופן משמעותי הישרדות ללא התקדמות המחלה. אקזמפרה אושרה על ידי ה-FDA כטיפול תרופתי לנשים הסובלות מסרטן שד גרורתי או מתקדם באוקטובר 2007.

הנתונים החדשים מתבססים על ניתוח תוצאות שני מחקרים קליניים גדולים בהשתתפות כוללת של כ-2,000 חולות סרטן שד גרורתי, אשר טופלו בעבר בטיפול כימותרפי למחלתן, כדוגמת טקסול ו/או אדריאמיצין, מהטיפולים הכימותרפיים המקובלים לסרטן השד. החוקרים בחנו קבוצה של 443 חולות, אשר מוגדרות כ-triple negative, כלומר שהגידול הראשוני שלהן אינו מבטא את 3 הקולטנים לאסטרוגן, לפרוגסטרון ול-HER2. חולות אלה סובלות מגידולים אגרסיביים, אשר אינם מגיבים לטיפול הורמונאלי או לטיפול בהרצפטין. בנוסף, הישנות המחלה בחולות אלו הינה מהירה במיוחד ולכן שיעור ההישרדות הכללי שלהן נמוך באופן יחסי.

קבוצת החולות שהשתתפו במחקר קיבלה טיפול משולב של הכימותרפיה החדשה איקזמפרה, יחד עם capecitabine. תוצאות המחקר הראו כי לראשונה קיים שיפור משמעותי בהישרדות ללא התקדמות המחלה. על פי הנתונים שיעור התגובה הכולל היה 31% לעומת 15% בקרב חולות שטופלו ב-capecitabine בלבד. בנוסף, חציון משך ההישרדות ללא התקדמות המחלה היה 4.2 חודשים לעומת 1.7 חודשים, בהתאמה. מדובר בהבדלים משמעותיים מבחינה סטטיסטית ולכן בעלי תוקף.

לדברי ד"ר הופ רוגו, מנהלת תכנית המחקר הקליני בתחום סרטן השד באוניברסיטת סן-פרנסיסקו, ארה"ב, "מדובר באוכלוסיית חולות שלהן אפשרויות טיפול מוגבלות ופרוגנוזה לא טובה של המחלה. לכן, חשוב במיוחד לבחון כל אפשרות טיפולית חדשה עבורן שתתן להן תקווה ותאריך את חייהן".

משחת שיניים למניעת ריח רע

בניגוד לתופעות לא נעימות אחרות, בעיית הריח הרע מהפה לא מטופלת בצורה הולמת בגלל חסמים פסיכולוגיים ובושה מצד הסובלים, ולעתים אף חוסר מודעות בקרבם לקיומה. בימים אלה משיקה חברת "נטורל גלוב" בישראל את "דנטיסטה" (Dentiste') - משחת שיניים טבעית ללילה למניעת ריח רע מהפה. משחת השיניים מיועדת לשימוש לפני השינה. בלילה, בעת השינה, כאשר הפה סגור, פעילות בלוטות הרוק פוחתת בצורה ניכרת ונוצר יובש בחלל הפה. יובש זה גורם להתרבות מהירה של חיידקים אנאירוביים, הפולטים תרכובות גופרתיות בחלל הפה שהן למעשה מקור הריח הרע.

דנטיסטה נלחמת בהיווצרות המואצת של חיידקים בחלל הפה בשעות הלילה, ועל-ידי כך מאפשרת למשתמשים בה להתעורר ללא ריח רע בבוקר. משחת השיניים מבוססת על נוסחה חדשנית, המורכבת מצירוף רכיבים פעילים ממקור טבעי וקומפלקס ייחודי מתמציות של 14 צמחי מרפא כגון מרווה רפואית, אכיניציאה, קמומיל, מור, ראטניה, שומר, קינמון, קטאשיו, מנטה, שמן אקליפטוס, ציפורן, אניס, קינמון ולקריצה. התמציות מצטיינות בתכונות אנטי בקטריאליות ואנטיספטיות המסייעות למניעת זיהומים בפה, מונעות בצורה ניכרת את הריח הרע ומעניקות ריח רענן לזמן רב (עד 7 שעות).

בנוסף מכילה דנטיסטה גם ויטמין C בעל יכולת הישרדות גבוהה בחלל הפה, התורם לחיזוק החניכיים, וכן Xylitol - ממתיק טבעי חלופי לסוכר (נפוץ במסטיקים), המסייע להפחתת החומציות (PH) בפה ועם זאת אינו משמש מזון לחיידקים. סוכר, ראוי לציין, הוא אחד המזונות העיקריים של חיידקי הפה והימצאותו בחלל הפה היא מהגורמים העיקריים להיווצרות הריח הרע.

ניתן להשיג את משחת השיניים בכל רשתות הפארם, בבתי המרקחת, ברשת שופרסל ובחנויות נבחרות. המחיר ליחידה (באריזת 100 גרם) הינו: 31.90 ש"ח. מחיר היכרות מיוחד לתקופת ההחדרה: 24.90 ש"ח.

כריות הגבהה לתינוקות

במקרים רפואיים רבים רופא הילדים ימליץ להגביה את המזרן במיטת התינוק שלכם. מקרים אלו כוללים מצבים של הפרעות במערכת העיכול, רפלוקס, מצבים בהם התינוק פולט הרבה, משתעל, מנוזל או כשהוא סובל מקשיי נשימה או אסתמה. אולם, רק זווית נכונה אשר תאפשר תמיכה שווה ומאוזנת לגוף התינוק תהיה יעילה.

המחקרים הרבים שנעשו בתחום מצביעים ומלמדים אותנו על מידת הזווית ההכרחית לקבלת תוצאות הקלה אמיתיות. בדיוק לשם כך פותחה סדרת כריות Degree Pillows. מדובר בסדרת כריות הגבהה לתינוקות, המותאמות להם כבר מרגע הלידה. המוצרים פותחו במיוחד עבור תינוקות מרגע הלידה - פגים, תינוקות שנולדו קטנים או לפני הזמן וכמובן תינוקות ממוצעים וגדולים כאחד.

הכריות מגביהות את התינוק ויוצרות זווית המקלה על מצבים בריאותיים רבים כמו: ריפלוקס, פליטות, נזלת, הצטננות, שיעול, קשיי נשימה, אסתמה וכד'. לכריות מבנה ייחודי המעניק תמיכה שווה ומאוזנת לגוף התינוק והן נוחות ונעימות במיוחד. לכריות מצורפות זוג כריות תמיכה המסייעות במניעת החלקת התינוק.

הכריות מיוצרת בהתאם לתקנים האירופאים והאמריקנים המחמירים ביותר. השינה בזווית מנצלת את חוק הפיזיקה הבסיסי, חוק המשיכה; כך שהשיפוע שנוצר מסייע בשמירת האוכל בתוך הקיבה.

טיפול בעייפות כרונית

בשורה לסובלים מעייפות בלתי מוסברת - תרופה חדשה הנקראת פרוביג'יל (PROVIGIL) אושרה על-ידי ועדת סל התרופות 2009. התרופה אושרה לשימוש עבור חולים הסובלים מעייפות כרונית בלתי מוסברת, תסמונת דום נשימה בשינה, עייפות בקרב עובדי משמרות וכן עבור חולי טרשת נפוצה הסובלים מעייפות כרונית הנלווית למחלה.

התרופה, אשר פועלת בצורה ממוקדת במוח, הוכיחה יעילות טובה בשיפור הערנות במקרה הצורך ועם זאת אינה פוגעת ביכולת השינה. יתרונה הבולט של התרופה הוא מיעוט תופעות לוואי. נטילת כדור של פרוביג'יל עשויה לשפר צורה ניכרת את הערנות, את התפקוד היומיומי ואת יכולת הריכוז, ובכך להביא לשיפור משמעותי באיכות חייו של המטופל. יעילות התרופה נבדקה והוכחה במספר רב של מחקרים קליניים, גם בקרב חולי טרשת נפוצה הסובלים מעייפות.

השפעת התרופה מתחילה בתוך מספר שעות מרגע נטילתה. לאחר פרק זמן זה הערנות משתפרת ואיתה גם יכולת התפקוד. החולים נוטלים את התרופה בדרך כלל בשעות הבוקר, וזאת כמובן על פי הוראות הרופא ובהתאם למינון שנרשם על ידו.

חולים שאינם בהתוויה יכולים לרכוש את התרופה בבתי המרקחת במחיר מלא של כ-450 ש"ח.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן השד
פורום אסתטיקה דנטאלית ושיקום הפה
פורום רפואת ילדים - הלל יפה
פורום טרשת נפוצה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום