צרכנות רפואית מס' 106

(0)
לדרג

מכון לטיפול בפוביות, תרופה לאלצהיימר, טיפול בהזעת יתר ומברשת שיניים בטכנולוגיה מתקדמת. כל מה שחדש - השבוע בצרכנות

מאת: מערכת zap doctors
טיפול בפוביות

בכל רגע נתון ברחבי העולם, מיליוני אנשים ניגשים לראיונות עבודה, מרצים בפני קהל, מעבירים מצגות, טסים בעולם, משתמשים במעליות, גרים בקומות גבוהות או מטיילים באזורים גיאוגרפיים גבוהים. מנגד, מיליוני אנשים פוחדים או חשים אי נוחות, מאותן פעולות יומיומיות אשר נראות לרובינו כפשוטות ושגרתיות. הסטטיסטיקות מדברות על כך, כי בממוצע - אחד מכל חמישה בני אדם עשוי לסבול מפוביה במהלך חייו, פוביה אשר תפגע בתפקודו ותגרום לירידה באיכות חייו ובהישגיו.

בימים אלה נפתח, לראשונה בישראל, מכון "פירלס" (Fearless) לטיפול בפוביות באמצעות טכנולוגיה של מציאות מדומה (VIRTUAL REALITY) אשר יובאה מארה"ב. צוות המכון כולל קבוצה של פסיכותרפיסטים מקצועיים, המתמחים בטיפול קוגניטיבי- התנהגותי לפוביות וחרדות, בשילוב הדמיה תלת-ממדית. המכון יטפל בחמישה סוגי פוביות, השכיחות ביותר: קהל (ראיונות עבודה, הרצאות/מצגות, אירועים חברתיים, קשרים חברתיים ועוד), טיסות, גבהים, מעליות ומקומות סגורים.

טכנולוגית המציאות המדומה מאפשרת להפגיש את המטופל עם סיטואציות מדומות מהחיים באמצעות משקפי D3 עם מסכי טלוויזיה, תוכנת מחשב תלת מימדית ייחודית ואוזניות סטריאופוניות, כדי לחוות חוויה ויזואלית וקולית גם יחד. הסביבה הווירטואלית מבוקרת על ידי רופא העוקב אחר חוויות המטופל באמצעות מחשב; בדרך זו, יכול המטפל לתמרן ולהתאים סיטואציות לצרכים המתגבשים במהלך הטיפול. בארה"ב מיושמת טכנולוגיה זו בהצלחה רבה והתוצאות הטיפוליות מראות, כי כ-90% מהמטופלים בטכנולוגיה הוירטואלית השאירו את הפחדים מאחוריהם, ונהנים משיפור ניכר באיכות חייהם ובתפקודם.

לדברי הפסיכיאטר ד"ר יהודה ששון, המתמחה בטיפול בהפרעות חרדה ועומד בראש המכון: "בין 10%-20% מהאוכלוסייה סובלים מחמישה סוגי פוביות שכיחות. החיים המודרניים מקשים עלינו יותר ויותר לחיות עם הפוביות ו"לעקוף" את המגבלות שהן מטילות; לדוגמא, הבנייה המודרנית מתבססת על בנינים גבוהים ולכן האפשרות לעקוף את פובית המעליות באמצעות טיפוס במדרגות הופכת ללא ישימה. בנוסף, קיים קושי גדול להימנע מטיסות בין אם לצרכי עבודה ובין אם לחופשה. למעשה, ההנעה לטיפול היא בדרך כלל מתוך מצוקה וחוסר יכולת לתפקד, בעיקר בתחום העבודה. בהעדר טיפול, עוצמת הפוביה עלולה להתגבר עד כדי פגיעה ממשית באיכות החיים".

עלות הטיפול, הכולל 8-12 מפגשים של אימון באמצעות הטכנולוגיה הוירטואלית, הינה כ-600 ש"ח למפגש.

תרופה חדשה לאלצהיימר

יצרנית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון תשווק תרופה חדשה לטיפול באלצהיימר בדרגה קלה עד בינונית - רמיניל PRC, החל מספטמבר; התרופה אושרה על ידי משרד הבריאות. לתרופה מנגנון פעולה דואלי ייחודי וחדשני, הפועל לטווח ארוך. המנגנון כולל העלאה של רמת האצטילכולין במוח ומעורר את פעילותם של הקולטנים הניקוטיניים, המשמשים בתפקידי מפתח בזיכרון ולמידה ובכך מגבירים את יכולת השימור הקוגנטיבי.

יעילותה של התרופה בטיפול במחלת האלצהיימר הוכחה במספר מחקרים קליניים בינלאומיים מבוקרים, שהאחרון בהם פורסם ביולי 2007 במגזין הרפואה "neurology". בכל המחקרים נמצא שיפור משמעותי בקוגניציה, בתפקוד היומיומי ובהפרעות התנהגות נלוות בחולים שנטלו את התרופה. המינון שניתן במהלך המחקרים נע בין 8-32 מ"ג ליום (ברוב המקרים המינון היה 16-24 מ"ג ליום), הגיל ממוצע של הנחקרים היה 75 ורובם היו נשים. הכלים להערכת יעילות התרופה היו מבחנים הבודקים יכולות קוגניטיביות כגון: זיכרון, התמצאות, קשב וריכוז, שיפוט, תפקודי שפה, התנהגות, תפקוד בסיסי יומי, תפקוד חברתי והעמסה על המטפלים. תקופת המעקב במחקרים אלו היתה 3-12 חודשים.

במחקר שפורסם בשנת 2005 נמצא, כי רמיניל משפרת את היכולות הקוגניטיביות והתפקודיות ומעכבת הידרדרות לטווח של עד ארבע שנים, לעומת תרופות מתחרות שהוכחו כמעכבות הידרדרות לתקופה של עד שנתיים מקסימום. שילוב המנגנון המסייע לשיפור הקולטנים הניקוטיניים במוח מבוסס על מחקרים נוספים שנערכו בארה"ב, אשר הוכיחו כי לניקוטין יש יכולת לשפר את הזיכרון אצל חולי אלצהיימר.

תופעות הלוואי הנפוצות הן בעיקר בחילות, הקאות ושלשולים, חוסר תיאבון וירידה במשקל. תופעת הלוואי השכיחה ביותר הינה בחילות לטווח של 5-7 ימים. מתן התרופה יחד עם אוכל ושתייה בכמות מספקת יכול למנוע תופעת לוואי זו; בכל המקרים דווח על שכיחות נמוכה של תופעות לוואי אלה. במחקרים נוספים נבדקה שכיחות הפרעות בשינה במתן התרופה מול המתחרה ומול פלסבו. התוצאות הוכיחו הבדל סטטיסטי מובהק לטובת התרופה (ודומה לפלסיבו), בשכיחות הפרעות בשינה ושכיחות לקיחת תרופות להפרעות בשינה.

התרופה בטוחה גם בעת לקיחה בו זמנית של תרופות אחרות נפוצות כגון: דיגוקסין (מחלות לב), קומדין (נוגד קרישה), רניטודין (תרופה לכאבי בטן). תרופות מסוימות כגון: קטוכונזול (תרופה נגד זיהום פיטריתי), אריטרומיצין (אנטיביוטיקה) ופרוקסטין (תרופה נוגדת דיכאון) מעלות את רמת הגלנטמין בנסיוב, ולכן יש לנקוט בזהירות בעליה במינונים.

ניתן לרכוש את התרופה בשלושה מינונים: קפסולות של 8, 16 ו-24 מ"ג, הניתנים פעם אחת ביום בלבד.

טיפול בהזעת יתר

זה לא נעים, לא אסתטי ואף מביך, אך זה חלק מאיתנו - הזיעה; היא יכולה להפתיע אותנו כמעט בכל מצב: כשחם לנו, כשאנו מתאמצים, בגיל מבוגר, לפעמים אפילו סתם כך ללא סיבה.

הרפואה הסינית הקלאסית מתייחסת אל ההזעה כאל סימפטום ולא כאל בעיה. תופעת ההזעה מעידה לנו על חוסר איזון פנימי הגורם לה להופיע. על מנת להתמודד עם התופעה עלינו לזהות מה מקורה, ומדוע האדם מזיע באופן מוגבר. במצבים של הזעה ספונטאנית נסתייע בדיקור והפעלת נקודות אשר יעודדו יצירה ובניה של אנרגיה בתוך הגוף. מטרה נוספת היא - נוכחות של אנרגיה ברמת העור, על מנת לאפשר לנקבוביות העור להיפתח ולהיסגר בהתאם לצורך. כמו כן ניתן להשתמש בכוסות רוח ובטכניקת טווינא (פיזיותרפיה סינית), אשר באמצעותן אנו יוצרים גירוי והמרצה של אנרגיה ברמה החיצונית של העור. הגירוי החיצוני על גבי המרידיאנים הפרושים מעודד את האנרגיה לצאת ולזרום אל העור באופן הרמוני ומאוזן.

במצב של הזעה על רקע גלי חום של גיל המעבר, המטרה היא ליצור תהליך של בניית אנרגיה מסוג של YIN, דם וחיזוק תמצית החיים החיונית. רפואת הצמחים הסינית מונה מספר רב של צמחים, אשר איכותם מאפשרת יצירת תהליך שכזה. חיזוק אספקטים אלו יביא ליצירת איזון בגוף האישה ולהתמודדות במצבים בהם האנרגיה מסוג YANG עולה על האנרגיה מסוג YIN - אותה אנרגיה בלתי נשלטת אשר יוצרת תבערה פנימית אצל האישה המתבטאת בגלי חום והזעה.

קליניקה מיוחדת לטיפול בהזעת יתר תפתח ב"מזרח מערב המרכז לרפואה סינית קלאסית". במסגרת הטיפול יוענקו טיפולי דיקור, טווינא, כוסות רוח וצמחי מרפא סיניים מידי מטפלים מומחים ולפי התאמה אישית לכל מטופל.

עלות הטיפולים נעה בין 120-180 ש"ח.

מברשת שיניים בטכנולוגיה מתקדמת

צחצוח שיניים נכון משמש כפעולת מנע למחלות שיניים וחניכיים. שאריות המזון והחיידקים המצטברים בחלל הפה ובין השיניים עלולים לגרום למחלות שיניים וחניכיים כמו: דימום בחניכיים, ריח רע מהפה, הצטברות מהירה של אבן, שיניים משוחררות, חניכיים רגישות ועוד.

בשנים האחרונות, אנו עדים לעלייה ברמת השימוש במברשות שיניים חשמליות ברחבי העולם. מחקרים רבים הוכיחו, כי מברשות השיניים החשמליות מנקות את השיניים ביעילות רבה יותר ממברשות השיניים הידניות הרגילות; הן מסירות את שכבת החיידקים המצטברת על השן ובכך מונעות את המקור העיקרי למחלות השיניים וחלל הפה.

לראשונה, פיתחה חברת Oral-B מברשת שיניים חשמלית נטענת בטכנולוגיה מתקדמת - Oral-B Vitality. מברשת השיניים מושקת בימים אלו בישראל ומבוססת על טכנולוגיית סיבוב עם רטט. המברשת נעה בקצב של כ-8,000 סיבובים בדקה, להסרה מיטבית של רובד חיידקי השן (פלאק) - עד פי 2 ממברשת שיניים ידנית רגילה.

המברשת בעלת ראש העוטף כל שן ושן בנפרד ומנקה אותן ביסודיות מכל הכיוונים, אפילו במקומות שקשה להגיע אליהם. אין צורך להתאמץ - המברשת עושה את כל העבודה בעצמה ובנוסף, היא בעלת מנוע חשמלי נטען המעניק כוח מנוע אחיד לאורך זמן.

מברשת אחת יכולה לשמש את כל המשפחה, בקניית ראשי מברשת נפרדים. עלות: 119.99 ש"ח.

לרכישת הפריט on-line - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה, בפורום רפואה סינית ובפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום