גרייה חשמלית לטיפול בכאב: מדריך

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כאב כרוני עלול לפגוע קשות באיכות החיים. מטופלים הנעזרים בגרייה חשמלית נהנים משיפור במדדי הכאב. בעקבות חידוש רפואי, הם גם יכולים לעבור בדיקת MRI

טיפול בנוירוסטימולציה (גרייה חשמלית) הוא טיפול הניתן לסובלים מכאב כרוני, במטרה לסייע להם "לשלוט" בתחושת הכאב ולהקל עליהם בהתנהלות החיים התקינה.

מהו כאב כרוני?

כאב כרוני הוא כאב שנמשך למעלה משלושה חודשים, לאחר סיום הטיפול בבעיה שגרמה לו מלכתחילה (פציעות, ניתוחים, מחלות כמו דלקת פרקים וכו'). ישנם שלושה סוגים של כאב כרוני: כאב של השלד או איברים פנימיים (כאב נוסיספטיבי); כאב נוירופתי (שמקורו בפגיעה או מחלה של מערכת העצבים המרכזית או ההיקפית); וכאב משולב (כגון: כאב הנגרם מפריצת דיסק).

כאב כרוני. צילום: שאטרסטוק
כאב כרוני. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לטפל בכאב?

מטופלים המגיעים למרפאות כאב, עוברים בשלב הראשון תשאול לצורך אנמנזה; ולאחר מכן נבדקים פיזיקאלית ונשלחים לבצע בדיקות הדמיה (MRI, US, CT ו/או EMG). בהתאם לתוצאות מאובחנת המחלה. הטיפול הראשוני מתמקד בבעיה שגרמה לכאב - אם באמצעות תרופות ואם באמצעות טיפולים פולשניים יותר (כגון: הזרקות - ועד ניתוחים).

במקרים שבהם המטופל עבר את כל מסלולי הטיפול, לרבות שיקום, מערכות פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, אך הכאב נמשך, עובר הטיפול להתמקד בכאב כרוני בלבד על ידי גרייה חשמלית.

טיפול בכאב כרוני. צילום: שאטרסטוק
טיפול בכאב כרוני. צילום: שאטרסטוק

מהי גרייה חשמלית?

גרייה חשמלית (נוירוסטימולציה) היא טיפול הפועל על ידי העברה של פולסים חשמליים מתונים (בדומה לאופן הפעולה של קוצב לב) - אל חוט השידרה ומחליף את תחושת הכאב בתחושה נעימה יותר.
מערכת גריית חוט השדרה, spinal cord stimulator, מיועדת לטיפול בכאב נויריופטי.


האם הקוצב מתאים רק לאזור כאב אחד?

באופן עקרוני, לכל אלקטרודה יש 8 קטבים, כך שהכיסוי רחב מאוד. עם זאת, במקרים בהם המטופל סובל מכאבים מורכבים במספר אזורים, ניתן להשתיל קוצבים משוכללים בעלי 4 אלקטרודות, המחוברות כולן לקוצב, כך שהמטופל יוכל לבחור כמה אלקטרודות להפעיל בכל פעם (ואיזה מהאלקטרודות).

כיצד מותקנת המערכת?

הליך ההתקנה של המערכת בגוף הוא הליך רפואי זעיר-פולשני, המתבצע תחת שיקוף רנטגן, בחדר ניתוח ובהרדמה מקומית. לאחר הטיפול, משוחרר המטופל לביתו ללא אשפוז.

בשלב הראשון, דרך מחט אפידורלי, משחילים אל תוך החלל האפידורלי מעין חוט דקיק עם קטבים (אלקטרודה), תחת שיקוף וממקמים את האלקטרודה בגובה הנכון בהתאם למיקום הכאב.

לאחר מיקום האלקטרודה, מתחברים למכשיר חיצוני (הדומה במראהו לטרנזיסטור) - ומתחילים להפעיל באמצעותו את הגירוי החשמלי לווידוי כיסוי אזורי הכאב. המטופל משוחרר הביתה עם המכשיר החיצוני, לתקופת ניסיון של עשרה ימים, על מנת לבחון את הפרמטרים השונים - ולוודא שההתקן אכן מסייע לו.

אם ההתקן אכן נמצא יעיל, עוברים לשלב השני בתהליך, שהוא שלב ההשתלה הקבועה. אחרי השתלת אלקטרודות, באופן זהה לזה שבשלב הראשון, מושתל גם הקוצב של המערכת, בתוך כיס תת עורי קטן, כאשר אלקטרודות מחוברות אליו. המטופל מקבל לידיו שלט חיצוני, המאפשר לו לנהל את המשך ההפעלה של המערכת - ולבחור, בכל פעם, תוכנית מתאימה ועוצמת הגירוי, בהתאם לתחושותיו.

קוצב כאב. צילום: מדטרוניק
קוצב כאב. צילום: מדטרוניק

לכמה זמן מחזיק הקוצב?

משך הזמן תלוי בסוג הקוצב ובכמות השימוש של המטופל בו.
ישנם קוצבים לא נטענים, עם סוללה בעלת אורח חיים של עד 5 שנים; וישנם קוצבים נטענים באמצעות מערכת הטענה חיצונית המורכבת מעל הקוצב פעם בשבוע למשך כשעה. אורך החיים של הקוצבים נטענים עד כ-20 שנה.

האם ניתן לבצע הדמיות MRI עם קוצב מושתל?

רוב החולים שמטופלים באמצעות גרייה חשמלית, הם חולים שעברו ניתוחי עמוד שדרה שכשלו - וגרמו לכך שהכאב יהפוך לכאב כרוני. אחוז לא קטן מהחולים האלה, עלול לסבול לאחר מספר שנים, מכאבים באזורים אחרים של עמוד השדרה (לאו דווקא באזורים בהם נותחו). במקרים אלה, יש לבצע הדמיית MRI, על מנת לאבחן את מקור ומיקום הכאב החדש.

כל מערכות גריית חוט השדרה, שהושתלו מאז 1998 ועד 2014 - היו עשויות ממתכת; ומכיוון שלא ניתן לבצע הדמיית MRI כשיש מתכת בגוף, נאלצו מטופלים אלה לעבור ניתוח להוצאתה כדי לעשות את ההדמיה -ולפעול בהתאם לתוצאותיה. מצב זה יצר תחלואה מיותרת ודילמה לגבי ה"ויתור" על המערכת יקרת הערך (גם מבחינה כספית; ובעיקר מבחינת תרומתה לחולה), לטובת בדיקה של הכאב החדש.

לאחרונה (בשנת 2014) פיתחה חברת מדטרוניק מערכות גרייה בעלות ציפוי מיוחד, שיכולות לעבור בדיקת MRI באישור ה-FDA, כך שהמושתלים אינם צריכים עוד להוציא את ההתקן - ויכולים לעבור את בדיקת ההדמיה בכל שלב.

האם הקוצב מתאים לכולם?

השתלת הקוצב מתאימה לכל מי שסובלים מכאב מסוג נוירופטי, שלא נמצא לו מענה תרופתי או טיפולי אחר. ההגבלה היחידה לשימוש היא בעת נהיגה, מחשש לטשטוש רפלקסים.

הספרות הרפואית עדיין מתלבטת לגבי השתלת המערכת אצל אנשים עם קוצבי לב, מחשש לאינטראקציה והפרעה בקוצב הלב; עם זאת, כיום הגישה ליברלית יותר - ולאחר בדיקות מורכבות ובשיתוף פעולה עם הקרדיולוג, ניתן להשתיל את המערכת גם להם.

למידע נוסף על כאב כרוני - לחץ כאן.

ד"ר מאיר בן נון הוא מומחה בהרדמה ורפואה לשיכוך כאב, מנהל יחידת כאב בבית החולים "מאיר" בכפר סבא ומנהל את מרפאת הכאב במרכז הרפואי שרפ פלוס

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום