רפואת כאב: כואב, אבל פחות

(3)
לדרג
תוכן מקודם

רפואת כאב מסייעת למטופלים להתמודד עם כאב כרוני הנגרם עקב חבלות ומחלות, על רקע אורתופדי ונוירופטי. לעתים ניתן להפסיק את הכאב לגמרי או להפחיתו משמעותית

רבים חושבים כי לרופאים מרדימים יש שליחות חשובה אחת - לדאוג להרדמתם ולבריאותם של מטופלים שעוברים הליכים רפואיים בהרדמה; אולם לרופאים מרדימים יש שליחות נוספת, חשובה מאין כמוה: הם עברו התמחות ברפואת כאב ובידיהם הידע, הכלים והמיומנויות לסייע לאנשים להתמודד עם כאבים, הנגרמים להם עקב חבלות ומחלות.

מהי מרפאת כאב?

מרפאת כאב היא מרפאת רופאים מומחים לשיכוך כאב, המציעים שלל פתרונות וטיפולים לחולים הסובלים מכאב, על רקע גורמים מגוונים. מרפאות כאב קיימות בעולם מזה עשרות שנים; ובארץ הן החלו לצבור תאוצה במהלך 20 השנים האחרונות, עקב מודעות הולכת וגוברת לצורכיהם של אנשים המתמודדים עם כאב ומחפשים מזור, שיאפשר להם לתפקד בצורה מיטבית ולשמור על איכות חיים סבירה, למרות מצבם.

מיהו רופא "כאב"? מהם כישוריו - ומהי התמחותו?

רפואה לשיכוך כאב היא תחום התמחות-על בישראל. כלומר, רופא מומחה לכאב עובר התמחות בסיסית, לרוב התמחות בהרדמה, נירולוגיה ונוירוכירורגיה; ובנוסף לכך, עובר גם התמחות ברפואת כאב. התמחויות אלה מעניקות לרופא הכאב את הידע, הכלים והמיומנויות שיאפשרו לו לאבחן ולטפל בבעיות כאב כרוני ואקוטי (כאב חד לפרק זמן מוגבל, בשונה מכאב כרוני, שהינו כאב ממושך).

מטרתם העיקרית של רופאי הכאב היא לסייע למטופלים הסובלים מכאב, בדרך של אבחון מקור הסבל של החולה - וטיפול מותאם לחולה, בגישות שמרניות או בטיפולים פולשניים, המכוונים לנטרל את הגורם לכאב ולהתמודד עם המקור של הכאב, באמצעות העלמתו או החלשתו.

מהם הגורמים המרכזיים הגורמים לאדם לסבול מכאב אשר מצריך סיוע מרופא כאב?

מחלות אורתופדיות, מחלות ראומטיות, מחלות נוירולוגיות, מחלות מערכתיות אחרות ומחלות אונקולוגיות.

איזה בעיות אורתופדיות נפוצות גורמות לכאב כרוני?

הבעיות האורתופדיות העיקריות קשורות לעמוד השדרה. כאב גב הוא כאב נפוץ מאוד בכלל האוכלוסייה: כ-80% מהאוכלוסייה יסבלו מכאבי גב תחתון במהלך החיים, בעוצמות, תכיפות ותדירות משתנה.

כאב גב יכול להופיע ממקור שלדי (חוליות, שרירים ורצועות סביב החוליות), עצבי (שורשי עצבים יוצאים מחוט השדרה) או שניהם גם יחד. כאשר העצבים מעורבים בגרימת הכאב, מדובר לא רק בכאב גב, אלא בכאב המערב גפיים. כאשר מדובר בכאב גב תחתון על רקע עצבי, אז המטופל יתלונן על כאב המקרין לאורך הרגל או שתי הרגליים.

כאשר מדובר בכאב גב עליון וכאב בעמוד שדרה צווארי, על רקע עצבי, אז המטופל יתלונן על כאב המקרין לאורך היד או שתי הידיים. חשוב לציין כי הסיבה העיקרית לכאב עצבי היא בלט או פריצת דיסק (בקרב אוכלוסייה צעירה) והצרות תעלת עמוד שידרה (בקרב אוכלוסייה מבוגרת). בעיות משניות יותר הן פציעות, תאונות וניתוחים אורתופדיים, אשר יכולים להפוך למקור כאב.

איזה מצבים נוירופטיים עלולים לגרום לכאב כרוני?

כאב נוירופטי מוגדר ככאב אשר נגרם אחרי פגיעה או הפרעה בתפקוד של מערכת העצבים ההיקפית או המרכזית. זהו סוג כאב שונה מכאב של השלד - ושכיחותו איננה גבוהה. הוא מופיע בכ-2% מכלל האוכלוסייה. הסיבות לכאב נוירופטי הן רבות ומגוונות.

כך, כאבים נוירופטיים עשויים להופיע על רקע מחלות מערכתיות, כגון סוכרת; מחלות זיהומיות, כגון שלבקת חוגרת; מחלת טרשת נפוצה, פציעות של עצבים, אירועים מוחיים; וכן על רקע אורח חיים הכולל נטילת אלכוהול, תרופות מסוימות, חסר בוויטמינים ועוד.

האם ניתן להתייחס לכאב כאל מחלה?

כן, כאב כרוני הוכרז מחלה כשלעצמו בשנת 2006.

מדוע? מהם המאפיינים של הכאב הכרוני, אשר הופכים אותו למחלה?

כאב כרוני איננו תסמין בודד המופיע בפני עצמו, אלא מדובר בהפרעה רב מערכתית, המערבת מערכות רבות ושונות בגוף האדם. בהרבה מקרים, הגורם לכאב נעלם - והכאב ממשיך לשבש חיי המטופל.

אנשים הסובלים מכאב כרוני מאבדים את יכולת התפקוד הגופנית, איכות חייהם נפגעת אנושות, רבים מהם נכנסים לדיכאון, אשר מעצים עוד יותר את הכאב, חייהם המקצועיים, המשפחתיים והחברתיים נהרסים, מצבם הכלכלי מתערער (ההשפעה הכלכלית היא גם על המשק, בשל אובדן ימי עבודה מרובים) והם הופכים לצרכנים של שירותי רפואה. מצבם - בעיקר המצב הרגשי-נפשי - מעצים עוד יותר את הכאב הפיסי; וכך נקלעים רבים מחולי הכאב למעגל שלילי, שקשה לפרוץ אותו.

אז מי, בעצם, מוגדר כסובל ממחלת כאב? כיצד ניתן להבחין בין "סתם" כאב לבין כאב שהוא מחלה -ודורש התמודדות מיוחדת?

כל אדם שסובל מכאב, לתקופה העולה על שלושה חודשים, מוגדר כסובל מכאב כרוני. למחלת הכאב הכרוני נטייה להתפתח ולהחמיר: חולה כאב שלא יטופל בטווח זמן קצר, יתחיל לשלם את מחיר הכאב, כפי שפורט לעיל.

חשוב לציין כי אין כל צורך לחכות שלושה חודשים, כדי להיבדק על ידי רופא מומחה לשיכוך כאב. יש לפנות בשלב הרבה יותר מוקדם, לאבחון וייעוץ מתאימים - וכך הסיכויים להיקלע למעגל הכאב הסגור פוחתים. פנייה מוקדמת כזו תמנע איבוד זמן יקר וסבל מיותר.

מדוע רופא "רגיל", כגון אורתופד, לא יכול לסייע בהתמודדות עם כאב? למה צריך רופא מומחה לכאב?

רופא אורתופד ורופא משפחה יכולים לתת מענה למטופל בתחילת הדרך, בשלבים ראשוניים של הופעת הכאב - ובמקרים בהם יש לכאב גורם ברור וניתן להעלימו. אולם אם הכאב חריג בעוצמתו, בתדירותו, באופיו, בגורמים לו, או במשך הזמן שהוא קיים - חשוב לפנות לרופא מומחה בתחום.

ברפואה, תמיד חשוב לראות רופא מומחה, משום שלרופאים שאינם מומחים יש פחות יכולת לעזור. כך, ארגז הכלים של רופא המשפחה ורופא אורתופד איננו מספיק לטיפול במקרה של תסמונת כאב; ובהקשר זה, הוא למעשה מצומצם ביותר, אלא אם כן יוצע למטופל טיפול כירורגי, אשר מבוצע על ידי מומחה בתחום.

מהם הטיפולים שיכולים לתת מזור, למי שסובל מכאב כרוני? איזה אמצעים טיפוליים קיימים במרפאת כאב?

לרופא כאב יש הכשרה בטיפולים שמרניים, כגון המלצה על תרופות ואמצעי שיקום וכלים ליישום טיפולים פולשניים, המטפלים במקורות הכאב, כגון: הזרקות תחת הדמיה ושיקוף רנטגן או אולטרסאונד למקורות הכאב; או (במקרים מועטים) השתלות של התקנים לגוף החולה, כדי לשכך כאב.

האם ניתן להחלים מכאב כרוני?

תלוי בגורמים לכאב וברקע לתחלואה. אם הגורם לכאב הוא דלקתי, למשל - ומוצע למטופל טיפול מקיף ומתאים; והמטופל משתף פעולה עם המטפל, אז בהחלט יש עדויות להחלמה. החלמה מלאה היא בהחלט אפשרית, בהרבה תסמונות כאב של עמוד השדרה. לצד זה, יש תסמונות של כאב נוירופטי שקשה לטפל בהן -ובמקרים אלה, 50% של שיכוך הכאב נחשב טיפול מוצלח.

ד"ר מאיר בן נון הוא מומחה בהרדמה ורפואה לשיכוך כאב.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום הרדמה, רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום