סרטן הלבלב: כיצד ניתן לטפל?

(10)
לדרג

סרטן הלבלב איננו מאוד שכיח, אבל הוא אחד מסוגי הסרטן הקטלניים - וקשה לאבחן אותו באבחון מוקדם. מתי ניתן לבצע ניתוח? מהם הטיפולים הכימותרפיים האפשריים?

מאת: ~~ פרופ' רון אפלבוים~~

יש לא מעט סוגי סרטן שכיחים ממנו, אך מעטים הקטלניים כמוהו. סרטן הלבלב הוא התשיעי בשכיחותו מבין סוגי הסרטן השונים, אבל למרות נדירותו היחסית הוא גורם המוות השלישי בישראל, מקרב הגידולים הסרטניים בגברים. עם זאת, בשנים האחרונות חל שיפור מתמשך והדרגתי בהבנת המנגנונים הגורמים למחלה - ומגוון הטיפולים שניתן להציע לחולים הלוקים בה הולך וגדל.

מי בסיכון לחלות בסרטן הלבלב?

רוב גידולי הלבלב מופיעים באופן מקרי ולא ניתן לייחס את המחלה לגורם זה או אחר.

עם זאת, ישנן קבוצה של מחלות, כגון סוכרת ודלקת לבלב כרונית, המגבירות את הסיכון לחלות בסרטן הלבלב. ראוי שהלוקים במחלות אלה יימצאו במעקב קפדני להתפתחותה, כמו גם אנשים שיש להם בני משפחה החולים בסרטן הלבלב, בפרט אם קיימת במשפחה נשאות של מוטציה בגן BRCA שמגבירה מאוד את הסיכון לפתח גידול בלבלב.

גם לסביבה ולאורח החיים השפעה על התפתחות סרטן הלבלב. ידוע כי עישון סיגריות, השמנת יתר וייתכן שאף סוגי מזון שונים, כגון בשר אדום וכן משקאות מתוקים, מגבירים משמעותית את הסיכון לחלות במחלה, כמו גם חשיפה לחומרי הדברה וחומרים כימיים שונים.

הגידולים הממאירים בלבלב מופיעים לרוב בעשור השישי או השביעי לחיים ושכיחותם גבוהה יותר בקרב גברים. אבל הם עשויים להופיע גם בגילאים צעירים יותר.


כיצד מאבחנים סרטן לבלב - ומה התסמינים של המחלה?

קיימות מספר בדיקות לאבחון סרטן הלבלב. העיקריות שבהן הן בדיקות ההדמייה השונות, כגון CT ו-EUS (אולטרה סאונד אנדוסקופי) המאפשרות להדגים את הגידול וגודלו ולהעיד האם ישנה מעורבות של כלי דם, בסמיכות לגידול, והאם הוא שלח גרורות מרוחקות. בדיקת עזר באבחנה הינה בדיקת דם לסמני סרטן הבוחנת הימצאותם של חומרים המופרשים מתאי הגידול בלבלב.

קשה לאבחן את סרטן הלבלב בשלביו הראשונים מכיוון שהגידול הממאיר בלבלב מתפתח בדרך כלל בצורה שקטה. נכון להיום, המחלה מאובחנת לרוב בשלבים מתקדמים, כאשר החולים מתחילים לסבול מתסמינים האופייניים למחלה, כגון חוסר תיאבון וירידה במשקל, חולשה ועייפות וכאבי בטן וגב. גם הופעת צהבת עלולה להעיד במקרים מסוימים על התפתחות גידול סרטני בלבלב.

חשוב להרגיע ולהדגיש כי כל התסמינים המאפיינים סרטן לבלב יכולים לנבוע ממגוון סיבות אחרות ולא מעידים בהכרח על מחלה זו. ואף על פי כן, במידה ומתעורר חשש, מומלץ להיוועץ ברופא ולשקול אם יש צורך בביצוע בדיקות לאבחון המחלה.

מה הטיפולים האפשריים בסרטן הלבלב?

בקרב כ-10% מהחולים, הגידול מתגלה עוד לפני שהספיק לשלוח גרורות או לעטוף כלי דם, וניתן להסירו בניתוח. מדובר בניתוח מורכב, שלאחריו המטופלים עוברים טיפול כימותרפי, עם או בלי הקרנות, כטיפול מסייע ומניעתי. לאורך החודשים והשנים של תקופת המעקב שלאחר הניתוח, המחלה נשנית בקרב רבים מהם, אולם ישנם מטופלים שממשיכים בחייהם שנים ארוכות מבלי שהמחלה חוזרת, וחלקם אף מבריא מהמחלה.

אצל מרבית החולים מתגלה הגידול בשלב שבו כבר לא ניתן להסירו. בפני חולים אלה, עומדות מספר אפשרויות טיפוליות שנועדו לשלוט בהתפתחות המחלה ולעצור את התקדמותה לפרק זמן מסוים, במטרה להאריך את חיי המטופלים. אצל חלק קטן מהחולים, הטיפול אף עשוי להביא להקטנת הגידול. הטיפולים נבדלים זה בזה במידת היעילות שלהם בשליטה על המחלה, הארכת תוחלת החיים והקטנת הגידול; והם נבדלים גם בפרופיל תופעות הלוואי הנלווה לטיפול. ככל שטיפול חזק יותר, כך הוא צפוי להביא לשליטה גבוהה יותר על המחלה, אך מנגד גם לגרום לתופעות לוואי קשות יותר. לכן, הבחירה בטיפול המועדף משתנה מחולה לחולה ונעשית, בתיאום הרופא, על פי מצבו האישי ועל פי צרכיו ורצונותיו הייחודיים של המטופל. אלה הטיפולים הקיימים.

טיפול בגמציטאבין (גמזר(: טיפול כימותרפי ותיק המאריך את תוחלת החיים במספר חודשים, תוך הקלה על תסמיני המחלה. היתרון בטיפול זה הוא שתופעות הלוואי שלו קלות יחסית ומאפשרות למטופלים להמשיך בשגרת חייהם.

טיפול משולב בגמזר עם אברקסן: אברקסן הוא טיפול תרופתי חדש שהשילוב בינו לבין גמזר הראה השפעה חיובית משמעותית יותר על הגידול, בהשוואה לטיפול בגמזר בלבד. השילוב בין שתי התרופות מאריך את תוחלת החיים החציונית לתקופה ארוכה יותר מאשר הטיפול בגמזר לבד ואף מצליח להביא להקטנת הגידול בהסתברות גבוהה כמעט פי 3 בהשוואה לטיפול בגמזר בלבד. גם טיפול משולב זה אינו גורם לתופעות לוואי קשות במיוחד. עם זאת, הוא עלול לגרום לעייפות ולתופעות לוואי נוספות, יותר מאשר הטיפול בגמזר בלבד.

טיפול בפולפירינוקס: שילוב של 3 תרופות (אוקסליפלטין, אירינוטקאן, ו-fu 5 שמאריך את תוחלת החיים החציונית לתקופה הממושכת ביותר מבין הטיפולים השונים. עם זאת, מדובר בטיפול קשה יחסית שעלול לגרום לתופעות לוואי לא פשוטות, כגון חולשה קיצונית וזיהומים. חלק מטיפול זה ניתן במשך יומיים רצופים ולכן הוא ניתן בעזרת משאבה ניידת המחוברת לצנתר תוך ורידי, או תוך כדי אשפוז בבית החולים.

כל אחת משלוש האפשרויות הטיפוליות הללו מתאימה לפלח חולים שונה. נכון להיום, רק גמזר כלולה בסל התרופות, בעוד שהטיפול בפולפירינוקס ממומן באופן חלקי בלבד ואילו הטיפול באברקסן ממומן אך ורק מכיסם הפרטי של החולים או מביטוחי הבריאות שברשותם. יש לקוות כי ועדת סל התרופות שתחל בחודשים הקרובים את עבודתה, תמצא לנכון להכניס לסל התרופות את כלל הטיפולים הקיימים.

המחקר בתחום גידולי הלבלב אינו קופא על שמריו אלא ממשיך להתקדם, ובשנים הקרובות צפויות להתפתח טכניקות חדשות ומתקדמות לאבחון המחלה, לצד טיפולים חדשים נוספים. בינתיים, עלינו להבטיח כי כל חולה במחלה קשה זו יוכל לקבל את הטיפול הטוב והמתאים ביותר עבורו, הקיים כיום.

פרופ' רון אפלבוים הוא מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הלבלב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום