שפעת החזירים: המדריך המלא

(0)
לדרג

האם החיסונים נגד שפעת החזירים מכילים כספית? ומהן תופעות הלוואי של החיסונים? doctors מציג: המדריך לשפעת החזירים - חלק שני

מאת: מערכת zap doctors

בשבוע שעבר הושקה תוכנית החיסונים הלאומית לשפעת החזירים. על-פי התוכנית, צוותי רפואה, חולים כרוניים בגילאי 3-65 וחולי דיאליזה מקבלים את החיסון בשלב הראשון.

בהמשך לכתבה הראשונה בנושא, להלן תשובות משרד הבריאות לשאלות נוספות בנושא שפעת החזירים:

^^האם קיימים הבדלים בין החיסונים? אם כן, מהם? האם הבחירה קשורה לעלויות? מדוע קיימים חיסונים שונים? האם קהלים שונים או קופות שונות יקבלו חיסונים שונים?^^

מדינת ישראל הזמינה שני סוגי חיסונים הכוללים: Adjuvant וללאAdjuvant . החיסונים שהגיעו עד כה מכילים Adjuvant. מדובר בחומר המופק מחומרים טבעיים ומסייע לתגובה החיסונית. חיסוני שפעת הכוללים Adjuvant נמצאים בשימוש מזה שנים רבות. החיסון הכולל Adjuvant יסופק משלוש חברות שונות. החיסון ללא Adjuvant יסופק מסנופי פסטר מכמות של חצי מיליון לפחות.

השימוש ב- Adjuvant אינו קשור לעלויות. מדובר בטכניקות ייצור שונות. קיימים מספר יתרונות לשימוש ב- Adjuvant:

1. מאפשר שימוש בפחות אנטיגן, וכתוצאה מכך מאפשר ייצור בכמות גדולה יותר שייתן מענה מהיר יותר לחיסון האוכלוסייה.

2. התגובה החיסונית לחיסון עם Adjuvant היא טובה יותר (החיסון יעיל יותר) בקבוצות של ילדים קטנים ומבוגרים מעל גיל 60.

3. חיסון עם Adjuvant עשוי להיות יעיל גם במידה שנגיף השפעת יעבור שינוי חלקי.

כל הקופות יקבלו את אותם החיסונים מכל החברות. בתי החולים יקבלו בשלב ראשון חיסון של חברת נוברטיס מסיבות לוגיסטיות בלבד. עבור נשים בהריון ופעוטות עד גיל 3, צפוי להגיע בנובמבר חיסון הדומה בהרכבו לחיסון הניתן כיום לנשים בהריון ולפעוטות כנגד שפעת עונתית (חיסון ללא Adjuvant). מדיניות דומה ננקטה בקנדה וכן צפויה גם במדינות נוספות באירופה.

^^מהן ההשלכות של שוני בחיסונים על הצוותים ועל המתחסנים?^^

למעט החיסון ללא Adjuvant אין הבדלים מבחינת הבטיחות ותופעות הלוואי בין החיסונים הכוללים Adjuvant. קיימים הבדלים במינונים בין ילדים למבוגרים וכן בין החיסונים. משרד הבריאות הכין הנחיות מפורטות לצוותים הרפואיים שיתנו את החיסונים, לצד הסברה לציבור.

^^האם בדיעבד החיסונים הגיעו בשלב מוקדם או מאוחר מידי?^^

החיסונים הגיעו במועד דומה להגעת החיסונים למדינות אירופה. המועד הנוכחי מתאים ביותר מבחינת מתן החיסון, שכן היקף התחלואה בישראל מתחיל לעלות בימים אלו.

^^מהי יעילות החיסון? האם היעילות משתנה במידה ומתחסנים בחיסון נוסף כנגד השפעת העונתית? האם נושא זה נבדק?^^

יעילות חיסון השפעת כאשר ישנה התאמה בין זן החיסון לזן הפעיל באוכלוסייה, עומדת על 90% בקירוב. במקרה זה יש התאמה. אין מניעה לקבל את החיסון נגד השפעת העונתית במקביל או במועד סמוך למועד קבלת החיסון נגד שפעת החזירים. בשלב זה לא ידוע על הבדלים ביעילות החיסונים בקבוצות גיל שונות או באוכלוסיות שונות. כאמור, חיסונים עם Adjuvant מגבירים את הסיכוי לתגובה טובה בכל קבוצות הגיל.

^^אילו רשויות אישרו את החיסונים?^^

החיסונים המיועדים לישראל ניתנים רק לאחר שאושרו על ידי רשות מוסמכת לאישור חיסונים באירופה או בארה"ב. החיסונים של GSK ונוברטיס אושרו על-ידי הרשויות באירופה. קיימות טכנולוגיות שונות של חיסונים באירופה ובארה"ב. פעמים רבות קורה שחיסונים המיוצרים באירופה מיוצרים רק באירופה וחיסונים המיוצרים בארה"ב או עבור ארה"ב מאושרים רק בארה"ב. היות שישראל שייכת לגוש מדינות אירופה, החיסונים שמסופקים בישראל הם אותם חיסונים שאושרו באירופה ומשמשים את מדינות אירופה.

^^האם החיסונים מכילים כספית? האם זה מסוכן?^^

משרד הבריאות קיים ישיבת מומחים בנושא תימרוסל בחיסונים, בהשתתפות מומחים בתחומים שונים. התימרוסל משמש כחומר משמר בחיסונים ומופיע בחלק מהחיסונים כנגד השפעת. התימרוסל מכיל כספית ברמה מזערית שנמצאת מתחת לרמה המותרת לצריכה במזון. יודגש כי אין בכמות זו סיכון בריאותי. גישה זו מקובלת במדינות בעולם המערבי המשתמשות בחיסונים דומים לחיסון אוכלוסייתם, כולל: אנגליה, קנדה, שוודיה, צרפת וארה"ב.

^^האם יש הבדל בין מנת החיסון וסוגי החיסון לילדים ולמבוגרים?^^

ילדים בגילאי 3-10 יחוסנו בשני חצאי מנות בהפרש של שלושה שבועות בתרכיב מסוג Pandemrix של חברת GSK. ילדים מגיל 10 ומבוגרים יחוסנו במנה אחת של תרכיב Focetria של חברת נוברטיס או Pandemrix של חברת GSK.

^^מדוע נקבע גיל 10 כנקודת החתך?^^

גיל זה נקבע לאור הניסיון הקיים מחיסוני השפעת העונתית, שכן עד גיל זה מומלץ לתת חיסון שפעת בשתי מנות, במידה שהילד מתחסן בפעם הראשונה לשפעת. יש להדגיש כי הכוונה עד יום ההולדת ה-10.

^^מהן תופעות הלוואי של החיסונים?^^

לאחר החיסון עלולות להופיע תופעות לוואי מקומיות במקום ההזרקה: אודם, נפיחות, התקשות תת-עורית, שטפי דם או כאבים. כמו-כן, עלולות להופיע תופעות לוואי כלליות: חום, חוסר תיאבון, חולשה, הזעה, צמרמורות, כאבי ראש, כאבי שרירים או כאבי פרקים. תופעות לוואי אלו אמורות לחלוף תוך פרק זמן קצר בן יום או יומיים.

במקרים נדירים עלולות להופיע תופעות לוואי המחייבות פנייה בהקדם לטיפול רפואי, כדוגמת תחושת נימול, התכווצויות וסימנים של תגובה אלרגית הכוללים נפיחות סביב העיניים והשפתיים, קשיי נשימה או פריחה.

^^האם החיסון עלול לגרום למחלת השפעת?^^

החיסון לא יכול לגרום למחלת השפעת. תופעות הלוואי יכולות להיות דומות בחלקן לאלו של מחלת השפעת, אך הן נמשכות זמן קצר ביותר, קלות יותר ואינן כוללות נזלת, שיעול או כאבי גרון.

^^מי הן המדינות המתחסנות? כמה חוסנו והיכן?^^

המדינות שהחלו בחיסוני האוכלוסייה כוללות בין היתר את ארה"ב, אוסטרליה, אנגליה, צרפת, גרמניה, שבדיה ובלגיה. החיסונים החלו בחלק מהמקומות בתחילת אוקטובר, ואילו באירופה לאחר מחצית אוקטובר. באירופה ניתנו חיסונים ללמעלה מ-300 אלף איש.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת החזירים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום