מלנומה גרורתית במוח: מהפכה בטיפול

(13)
לדרג

ההתקדמות המרשימה בפיתוח תרופות נגד הסרטן הביאה לכך שמלנומה גרורתית במוח ניתנת לטיפול. התרופות החדשות נמצאות בתהליכי ניסוי גם במחלות סרטן נוספות

מאת: פרופ' יעקב שכטר

עד לפני עשר שנים, הפרוגנוזה של חולה עם מלנומה גרורתית למוח - היתה בבחינת "גזר דין מוות": נותרו לו חודשים ספורים לחיות. עם זאת, כיום, בעזרת תרופות אימונותרפיות וביולוגיות, אותם חולים ממשיכים לחיות. ומעבר לכך: במקרים רבים, הגידולים שלהם הופכים קטנים הרבה יותר. במקרים לא מעטים, הגידולים אף נעלמים!

רוב המקרים של מלנומה גרורתית מתפתחים בקרב חולים שכבר נותחו - שנתיים או שלוש קודם לכן - להוצאת המלנומה הראשונית בעור. המלנומה חוזרת בצורה גרורתית בקרב כ-15% מאלה שנותחו; מתוכם, אצל 30%-40%, הגרורות יופיעו במוח (בנוסף לגרורות במקומות אחרים).

בעבר הלא רחוק, היה מדובר בבשורות קשות מאוד עבור החולים. צילום: thinkstock
בעבר הלא רחוק, היה מדובר בבשורות קשות מאוד עבור החולים. צילום: thinkstock

מה היה הטיפול בעבר, במצב בו התפתחה מלנומה גרורתית במוח?

בעבר הלא רחוק, כאמור - היה מדובר בבשורות קשות מאוד עבור החולים, מכיוון שתוחלת החיים במצב כזה ללא טיפול עומדת על 3-4 חודשים. במקרים אלה, ממש עד לפני 3-4 שנים, החולה היה עובר טיפולי קרינה לכל המוח.

טיפול קשה זה - לא רק שאיננו יעיל דיו בטיפול במחלה, אלא גרם לתופעות לוואי קשות. מאוחר יותר, החלו לתת טיפול קרינתי ממוקד - טיפול שבו מקרינים את הגרורה בעוצמה מאוד גבוהה (במקום להקרין על כל המוח). טיפול זה יעיל, אבל גם לו יש תופעות לוואי לא קלות, כמו הגברת הבצקת מסביב לגרורה.

מהו החידוש שהביאו התרופות החדשות?

התרופות החדשות, בהן אנו משתמשים בשנים האחרונות, משנות לגמרי את המצב.

קיימים שני סוגים של גרורות במוח - גרורות סימפטומטיות; וגרורות בלתי סימפטומטיות. כאשר הגרורות סימפטומטיות, מדובר בגרורות גדולות - שממוקמות ב"אזורים אסטרטגיים" במוח. גרורות מסוג זה גורמות לחולה לתופעות קשות: קושי בדיבור, קושי בהפעלת היד או הרגל וכו'.

מהו הטיפול הביולוגי במעכבי BRAF?

במקרים אלה, קיים כיום טיפול ביולוגי יעיל במיוחד (מעכבי BRAF). טיפול זה מותאם לחולים עם מוטציית BRAF, הנמצאת אצל כ-40% מחולים אלה.

המוטציה גורמת לשפעול בלתי מבוקר של שרשרת האירועים - וכתוצאה מכך מובילה לחלוקת תאים בלתי מבוקרת. אם התמזל מזלו של החולה והוא נושא את הגן הזה, הטיפול יכול - בתוך ימים ספורים - להעלים את הסימפטומים, להשיב את התפקוד בגוף ולהקטין משמעותית את הגידולים. בנוגע לגרורות ללא המוטציה - אין כיום טיפול.

מה בנוגע לגרורות בלתי סימפטומטיות?

כאשר הגרורות בלתי סימפטומטיות, מדובר בגרורות קטנות - שאינן לוחצות ואינן מפריעות. אשר על כן, החולה אינו מודע לקיום הגרורות, אלא אם כן הוא עבר בדיקת הדמיה.
במקרים אלה, אנו משתמשים במשלב (קומבינציה) של שתי תרופות אימונותרפיות - ניבולומאב (אופדיבו) ואיפילימומאב (יירבוי).

מחקר חדש שהתפרסם ביוני 2017 מראה עד כמה הטיפול המשולב הזה יעיל.

בהתאם לדיווחי החוקרים, הטיפול המשולב הזה - כאשר ניתן ללא טיפולי קרינה - הצליח לכווץ באופן משמעותי גידולי מוח גרורתיים, בקרב לפחות 50% מהמטופלים, במסגרת ניסויים קליניים רב-מרכזיים נפרדים. תוצאות מדהימות אלה מעניקות אפוא תקווה חדשה עבור מטופלים עם גרורות במוח.

כיום, בזכות ההתקדמות הרפואית - הושגה בלימה של המחלה. צילום: thinkstock
כיום, בזכות ההתקדמות הרפואית - הושגה בלימה של המחלה. צילום: thinkstock

מהן תוצאות המחקר שפורסם בחודש האחרון?

41 מתוך 75 מטופלים (54%) אשר טופלו עד כה במסגרת המחקר - חוו צמצום משמעותי של הגידול במוח. ב-16 מטופלים נצפתה תגובה מלאה - היעלמותם כל הגידולים.

במעקב שנערך בחלוף תשעה חודשים, רק אצל אחד מתוך 41 המטופלים שהגיבו לטיפול, נצפתה התקדמות של המחלה. ללא ספק, זהו סימן מעולה לתגובה יציבה של התרופות הללו.

האם התרופות האימונולוגיות יעילות בסוגי סרטן נוספים?

יעילותן של התרופות האימונולוגיות הללו נחקרת גם בסוגי סרטן אחרים, כגון: סרטן ריאה, סרטן ראש-צוואר, סרטן כיס שתן וסרטן קיבה. ה-FDA אישר לא מעט אינדיקציות לשימוש בתרופות.

קיימת סבירות גבוהה כי בקרב חולים - שהתרופה האימונותרפית האחת פועלת אצלם - יהיה ערך מוסף למטופל, בהוספת תרופה אימונותרפית נוספת, הפועלת במנגנון אחר. למעשה, כך תוקפים במספר "כיוונים".

לסיכום: תרופות ביולוגיות ותרופות אימונולוגיות מעניקות תקווה גדולה לחולים במלנומה גרורתית במוח. עד לפני 3-4 שנים, הפרוגנוזה של חולים אלה הייתה גרועה. כיום, בזכות ההתקדמות הרפואית - הושגה בלימה של המחלה במקרים רבים; ובמקרים מסוימים, אף נסיגה של המחלה, עד כדי היעלמות. ניתן לשקול שילוב של מספר תרופות, הפועלות בדרכים שונות. בנוסף, השפעת התרופות החדשות נחקרת בסוגים נוספים של סרטן.

פרופ' יעקב שכטר הוא אונקולוג העוסק במלנומה; מייסד ומנהל מכון אלה למלבאום לאימונותרפיה, בבית החולים "שיבא".

בואו לדבר על זה בפורום גידולי מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום