טיפולי פוריות וסרטן השד

(0)
לדרג

מחקר ענק מפזר את החשש סביב טיפולי הפרייה חוץ גופית (IVF) וסרטן השד - לא נמצא קשר בין טיפולי הפוריות לבין עליית הסיכון לתחלואה במחלה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם טיפולי IVF מעלים את הסיכון לסרטן שד בטווח הארוך? ככל הנראה, התשובה היא לא. גירוי שחלתי לצורך טיפול הפריה חוץ-גופית (IVF או In Vitro Fertilization) אינו מוביל לעלייה בסיכון לסרטן שד בטווח הארוך, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA.

במדגם שכלל יותר מ-25 אלף נשים שהיו במעקב במשך יותר מעשרים שנים לאחר טיפולי פוריות, נמצא כי הסיכון לסרטן שד בנשים לאחר טיפולי IVF לא היה שונה משמעותית מזה שתואר בקרב נשים שהשלימו טיפולי פוריות אחרים.

לפי הנתונים, כ-19,160 נשים החלו בטיפולי IVF בין השנים 1983-1995 (מספר מחזורי IVF ממוצע של 3.6) ו-5,950 שהחלו בטיפולי פוריות אחרים בין 1980-1995. גיל הנשים הממוצע בתחילה עמד על 33 שנים, חציון הגיל בתום המעקב עמד על 54 שנים בקבוצת IVF ועל 55 בקבוצת ההשוואה. לאחר חציון מעקב של 21 שנים תעדו 839 מקרים של סרטן שד פולשני ו-109 מקרים של סרטן שד ממוקם. הסיכון לסרטן שד בקבוצת IVF היה דומה לזה שתועד באוכלוסיה הכללית ובקבוצת הנשים ללא טיפולי IVF.

ההיארעות המצטברת של סרטן שד בגיל 55 שנים עמדה על 3% בקבוצת IVF ועל 2.9% בקבוצת ההשוואה והסיכון לא עלה עם עלייה במשך הזמן שחלף מהטיפול או עם מספר מחזורי טיפול IVF.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום תרומת ביציות והפריה חוץ גופית (IVF).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום