סרטן ערמונית גרורתי: 3 פריצות דרך

(6)
לדרג

תרופה הורמונלית, טיפול כימותרפי וטיפול קרינתי חדשים משפרים מאוד את איכות ואריכות חייהם של גברים הסובלים מהסרטן הנפוץ ביותר במערב

מאת: ד"ר דניאל קייזמן

הערמונית היא בלוטה בגוף הגבר המייצרת חלק מנוזל הזרע וממוקמת סביב השופכה, מתחת לשלפוחית השתן.

סרטן ערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בעולם המערבי. הסיכון ללקות בסרטן הערמונית במשך החיים הוא 16%, אך הסיכון למות מסרטן בבלוטת הערמונית הוא 3% בלבד.

גורם הסיכון החשוב ביותר לסרטן הערמונית הינו גיל מתקדם. סרטן הערמונית נדיר בגיל צעיר מארבעים, ושכיחותו עולה בהתמדה בגיל מבוגר יותר. הסיכון ללקות בסרטן הערמונית גדל באנשים עם קרובי משפחה מדרגה ראשונה שחלו במחלה, אך רק במיעוט המקרים הסיפור המשפחתי הוא חלק מתסמונת גנטית מזוהה כגון מוטציות בגנים BRCA1/2. גורמים נוספים כגון תזונה, רמות הורמונים והשמנה תוארו בחלק מהמחקרים כתורמים לסיכון ללקות במחלה, אך תפקידם בהקשר זה כנראה מוגבל.

קיימת מחלוקת לגבי יעילות גילוי מוקדם של סרטן ערמונית בבדיקות סקר. לאחרונה פורסמו בארצות הברית ההנחיות מטעם ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force) הממליצות כנגד ביצוע שגרתי של בדיקות סקר לסרטן ערמונית בגברים בריאים, ללא קשר לגילם. צוות המשימה קבע כי על סמך המידע הקיים, קיימת סבירות לנזקים העולים על התועלת בבדיקות סקר.

בסרטן ערמונית המוגבלת לבלוטה, תוחלת החיים לחמש שנים מתקרבת ל- 100%. בחולים שאובחנו עם מחלה גרורתית, תוחלת החיים החציונית הינה חמש שנים.

אפשרויות הטיפול למחלה מוקדמת הינן השגחה פעילה, ניתוח כריתת ערמונית, קרינה חיצונית או קרינה פנימית. לעיתים החולה יקבל יחד עם הקרינה החיצונית טיפול הורמונלי לפרק זמן מסויים.

הטסטוסטרון הוא אנדרוגן (סוג של הורמון) המקדם את ההתפתחות המאפיינים הזכריים בגוף ושומר עליהם, אך במקרה של סרטן הערמונית הטסטוסטרון גורם להאצת קצב הגדילה של תאי סרטן הערמונית ולהתפשטות המחלה.

במקרים מסוימים, סרטן הערמונית יכול לגדול לאט יותר בהשוואה לסוגי סרטן אחרים. עם זאת, במקרים אחרים מאפיינים ספציפיים של המטופל ושל הגידול עלולים להוביל לכך שסרטן הערמונית יגדל במהירות ויתפשט למקומות רבים (קרי, ישלח גרורות). קו הטיפול הראשון שניתן לחולים בסרטן ערמונית גרורתי הוא בדרך כלל סירוס כימי על ידי זריקות אגוניסט, שמטרתו להפחית את רמת הטסטוסטרון וכך להאט את התקדמות המחלה. טיפול זה הינו יעיל ברוב החולים אך כרוך בתופעות לוואי ובפרט גלי חום, הזעות לילה, עליית משקל, הגברת הסיכון למחלות לב וכלי דם, ירידה במסת העצם, ואי תפקוד מיני ברוב מכריע של החולים.

ברוב המקרים, למרות שהטיפול מוריד את רמות הטסטוסטרון בדם, המחלה תתקדם ותהפוך לסרטן ערמונית גרורתי העמיד לסירוס (mCRPC). תוחלת החיים החציונית בשלב זה היתה עד לאחרונה שנתיים עד שלוש שנים.

סרטן ערמונית גרורתי
סרטן ערמונית גרורתי

סרטן ערמונית גרורתי עמיד לסירוס

בשנים האחרונות חל שיפור משמעותי בהבנת הביולוגיה של סרטן הערמונית, והידע שנצבר הוביל להתפתחות טיפולים המכוונים באופן מדויק נגד מנגנונים מולקולריים האחראים להתפשטות המחלה. יש בכך תרומה משמעותית להרחבת טווח אפשרויות הטיפול בחולי סרטן הערמונית הנמצאים בשלב של מחלה גרורתית העמידה לסירוס. האתגר העומד כיום בפני הרופא המטפל בסרטן הערמונית הוא לבחור עבור כל חולה, בשלבים שונים של המחלה, את הטיפול המתאים ביותר עבורו מתוך מגוון של טיפולים.

ברשימה זו ייסקרו שלושה מהטיפולים החדשים המייצרים אופק טיפולי חדש:

אבירטרון (זיטיגה) (Abiraterone, Zytiga)

התרופה אבירטרון מהווה פריצת דרך מבטיחה בטיפול בחולים עם סרטן ערמונית גרורתי העמיד לסירוס. היא הוכיחה יעילות בטיפול בחולים שהסרטן שלהם עמיד לטיפולים הורמונליים קודמים ולכימותרפיה. אבירטרון היא תרופה הורמונלית המורידה את רמות הטסטוסטרון בדם וגם בגידול הסרטני עצמו באמצעות עיכוב סלקטיבי של האנזים CYP17 הדרוש לייצור אנדרוגנים.

אבירטרון ניתנת דרך הפה ומעכבת את ייצור האנדרוגן בכל שלושת אתרי הייצור שלו האשכים, בלוטת יותרת הכליה ורקמת הגידול עצמה.

מחקרים מצביעים על כך שהשילוב של אבירטרון אצטט 1000 מ"ג ליום ופרדניזון 10 מ"ג ליום מאריך באופן משמעותי את ההישרדות בקרב חולי סרטן ערמונית גרורתי העמיד לסירוס, שמחלתם התקדמה לאחר טיפול כימותרפי קודם. נמצא כי הטיפול באבירטרון הפחית את רמות הכאב ורמות החולשה שחוו המטופלים, והאריך את פרק הזמן עד להופעת אירועים הקשורים בשלד (שבר פתולוגי, דחיסה בחוליות עמוד השדרה, קרינה פליאטיבית לעצם או ניתוח בעצם).

לאבירטרון יש תופעות לוואי קלות יותר מאשר טיפול כימותרפי ועל כן היא מתאימה גם לחולים המצויים במצב רפואי מורכב המונע מהם קבלת טיפול אחר. העובדה כי ניתן ליטול אותה בבית מקלה מאוד על מטופלים רבים ומאפשרת להם לחיות חיים ארוכים יותר, איכותיים יותר ועם פחות כאב.

יתרונות בולטים אלו הביאו לתהליך תקינה מואץ של התרופה בשנת 2011 הן בסוכנות התרופות האירופית (EMA) והן ברשות האמריקנית (FDA). התרופה אושרה לשיווק בישראל במאי 2012 ויש לקוות כי תוכלל בסל שירותי הבריאות ב- 2013.

קבזיטקסל (ג'בטנה) (Cabazitaxel, Jevtana)

קבזיטקסל הוא טיפול כימותרפי. פעילות התרופה מביאה לעצירת חלוקת התא הסרטני. בניגוד לטיפול הכימותרפיים הקודמים, התרופה מושפעת פחות ממנגנוני עמידות וכנראה גם מעכבת את מנגנון שפעול הקולטן לאנדרוגנים. טיפול זה הוכח כמאריך באופן משמעותי את תוחלת החיים של חולי סרטן ערמונית גרורתי העמיד לסירוס וטיפול כימותרפי קודם. תופעות לוואי שכיחות כוללות רגישות יתר, שלשול, וחום המלווה בירידת ספירת הדם הלבנה. טיפול זה מאושר בארצות הברית, אירופה וישראל.

אלפארדין(Alpharadin)

מעל 90% מהחולים עם סרטן ערמונית גרורתי העמיד לסירוס סובלים מגרורות גרמיות (גרורות המופיעות בשלד). אלפארדין (רדמיום-223 כלוריד) הינו טיפול רדיולוגי המכוון לגרורות גרמיות ומשמיד נגעים גרמיים על ידי קרינת אלפא. עקב מאפייני המסה והמטען, חלקיקי אלפא מפרישים אנרגיה גבוהה לאורך מסלול קצר במיוחד (פחות ממאה מיקרון), מה שהופך אותם לפחות חדירים לסביבה (כך שתהיה פגיעה פחותה במוח העצם הבריא מסביב והחולה יסבול מפחות תופעות לוואי), ויותר רעילים לגרורות, בהשוואה לקרינת גמא או חלקיקי בטא. באחרונה פורסמו תוצאות מחקר בחולים עם סרטן ערמונית גרורתי העמיד לסירוס וגרורות גרמיות. נמצא שאלפארדין האריך באופן משמעותי את תוחלת החיים והפחית את שיעור האירועים הגרמיים. בקרוב, חולי סרטן ערמונית גרורתי העמיד לסירוס יוכלו לקבל טיפול זה במסגרת "טיפול חמלה" במספר מרכזים בישראל. במהלך השנה הקרובה הטיפול צפוי להיות מאושר בארצות הברית ואירופה, ולאחר מכן בישראל.

הכותב הוא מומחה לרפואה פנימית ואונקולוגיה, מנהל השירות לגידולים בדרכי השתן במערך האונקולוגי במרכז הרפואי מאיר

לפרטים נוספים על טיפול חדש - ניסוי קליני לחולי סרטן הערמונית לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום