טיפול בדיכאון: תדליקו את האור

(0)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מדיכאון ועייפות? כרונו-תרפיה היא שיטת טיפול חדשה המבוססת על תזמון ביולוגי - וכוללת טיפול באור ומתן תרופות בעיתוי ייחודי

רופא פסיכיאטר ,מומחה לפסיכיאטריה
077-2312981 (מספר מקשר)

טיפול באור, חסך שינה, מניפולציות של מחזור שינה-ערות ומתן תרופות - כל אלה הן שיטות טיפול אפקטיביות לטיפול בדיכאון ובהפרעות נפשיות. כיצד עובד השעון הביולוגי? מה גורם לשיבושים בתזמון הביולוגי? כיצד מטפלים בשיטת כרונו-תרפיה? על שאלות אלה נשיב במאמר זה.

מהי שיטת כרונו-תרפיה?

כרונו-תרפיה היא שיטת טיפול באמצעות תזמון ביולוגי, הכוללת טיפול באור, חסך שינה, מניפולציות של מחזור שינה-ערות ומתן תרופות בעיתוי ייחודי. השיטה מסתמכת על ההנחה כי תפקוד תקין של גוף ונפש תלויים רבות בתזמון המדויק בין המערכות הביולוגיות הפועלות בו זמנית, בכל רגע נתון. הגורם הפתולוגי לשיבושים הוא אי התאמה בין השעון הביולוגי הפנימי לבין השעון החיצוני.

מהו תפקידו של השעון הביולוגי?

תפקידו של השעון הביולוגי הפנימי הוא לתאם בין הסביבה הפנימית (האנדוגנית) של הגוף לסביבה החיצונית ולהכין את הגוף לשינויים צפויים בסביבתו כמו מחזור אור - חושך, עונתיות, חום - קור, לחות ועוד. השעון הביולוגי ממוקם אצל בני האנוש ב- SCN אשר מורכב מגרעין זעיר ובו כעשרת אלפים נוירונים הממוקם מעל הצטלבות עצבי הראיה. כך מתאפשר לו להתחבר לסיבי עצבים מעצב הראייה, אשר מעבירים מידע על מועדי האור והחושך, לשם הסתנכרנות לסביבה החיצונית.

מהם הגורמים העלולים לשבש את פעילות השעון הביולוגי?

שינוי במאפייני האור: שינוי בספקטרום האור או שינוי בבהירות האור עלולים לגרום לכך שהמערכת תתרגם נתונים אלה לחוסר באור. למשל: קיצור שעות היום (כמו בעונת החורף) עלול לשבש את הפעילות התקינה של השעון הביולוגי ולהופעת מצב דיכאוני עונתי בשם "דיכאון חורף". מדובר באנשים (בעיקר נשים) שסובלים ממצב רוח ירוד, עייפות יתר, ישנוניות יתר ואכילת יתר לילית ועוד. סוג זה של דיכאון שכיח בעונת החורף בארצות בצפון אירופה וסקנדינביה.

שינויים יזומים במחזור שינה-ערות: במיוחד אצל אנשים אשר עובדים במשמרות לילה (אחיות, רופאים, נהגי משאיות ועוד) או מתבגרים בחופש, שעיקר פעילותם החברתית היא לילית, משנים באופן יזום את מחזור שינה-ערות עד כדי היפוכו המוחלט.

מצבי דחק: במצבי דחק ה-SCN מקבל מידע בזמן אמת ומגיב למצבי איום מתוך הגוף ומחוצה לו. למשל: זמן קצר אחרי החשיפה לאירוע טראומתי משמעותי, יש עליה חדה בהפרעות במחזורים הביולוגיים כמו הפרעות שינה, שיבוש בעקומת הורמון הדחק (קורטיזון) וביחס בין עקומה זו לבין עקומת הורמון השינה (מלטונין).

בנוסף, גם חשיפה לאור בהיר חזק בשעות הלילה עלולה לשבש את השעון הביולוגי (למשל: הדלקת אור מלא בשירותים באמצע הלילה). פער הזמנים בטיסות ארוכות (בעיקר: מזרח - מערב) גורם לשיבושים שונים בפעילות השעון, כולל תסמינים של עייפות יתר, עצבנות ודכדוך.

כיצד מטפלים בשיטת הכרונו-תרפיה?

הטיפול בכרונו-תרפיה כולל מספר אפשרויות.

1. הטיפול באור: הטיפול באור בדיכאון חורף מוכר מאז 1984. הטיפול ניתן באמצעות מכשירי אור ביתיים. הטיפול באור התרחב מאז סוף שנות התשעים גם לטיפול בדיכאון הלא עונתי (דיכאון "רגיל"). למרות שההשפעה המיטיבה פחותה מזו שבדיכאון חורף, נמצא ערך בשילוב טיפול באור.

2. חסך שינה: השפעת חסך שינה חלקי או מלא גורמת להשפעה אנטי-דיכאונית מהירה אך חולפת בכ-70% מהסובלים מדיכאון לסוגיו.

3. הקדמת פאזה של המחזור שינה-ערות: הקדמת פאזה של מחזור שינה-ערות היא מניפולציה של השעון הביולוגי, אשר מבוססת על כך שהליכה מוקדמת לישון מלווה בכיבוי אורות - משפרת מצב רוח (אפשרי ורצוי כיבוי אורות הדרגתי והשכמה מוקדמת).

4. שיטה משולבת שכוללת את כל האלמנטים לטיפול באור, שתוארו לעיל, בעיתוי ובסנכרון מדויק, על-מנת ליצור כלי טיפולי חזק ומהיר. השיטה מבוססת על העיקרון הכרונו-ביולוגי, אשר מניח שקיים קשר הדוק בין החשיפה לאור, המחזורים הביולוגיים וויסות מצב הרוח, במטרה לבצע אתחול מחדש של השעון הביולוגי.

מהי האפקטיביות של הטיפול בכרונו-תרפיה?

כרונו-תרפיה הוא תחום חם המתפתח במסגרת הרפואה והפסיכיאטריה בתיאום אישי, מתוך הבנה שזמן ההתערבות הוא קריטי. חשוב להבין כי התפקוד התקין של הגוף ונפש האדם תלויים במערכת השעון הביולוגי. כדי שמערכת זו תפעל באופן אופטימלי, יש צורך בגורם חיצוני מאפס-האור. תובנות בסיסיות פותחות דרך לפיתוח שיטות טיפול מבוססות על מנגנון פיזיולוגי ולא תרופתי. מדובר בשיטות בטוחות ולא פולשניות שהשילוב המתוזמן ביניהן נראה מבטיח, לטיפול במגוון בעיות נפשיות ופיזיות. במרפאות החוץ של ביה"ח באר-יעקב מתוכננת הקמה של מרפאה לכרונו-תרפיה האמורה להפעיל משלב של הגישות הטיפוליות שצוינו לעיל.

פרופ' משה קוטלר וד"ר לוציאן מוסקוביץ הם פסיכיאטרים.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה - אבחון וטיפול נפשי.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום