תפוח עץ: לא רק בראש השנה

(49)
לדרג

ראש השנה בפתח ובקרוב כולנו נטבול תפוח בדבש. כדאי לדעת: תפוח עץ עשיר בוויטמין C, מסייע בהורדת רמת הכולסטרול ועשיר בסידן, ואם תאכלו את החרצנים, צפויה לכם תוספת הגנה טבעית בפני סרטן

מאת: טובה בר שאן

מאז ומתמיד היווה התפוח סמל למשהו שלא ניתן לעמוד בפניו: החל מסיפור אדם וחוה, עבור בתפוח המפורסם שאכלה שלגיה; וכלה, כמובן, בלוגו התפוח של חברת אפל. כל זאת - לא בכדי. התפוח דל בקלוריות, עשיר בוויטמינים ובסיבים תזונתיים; ויש מדענים שטוענים שאכילה של תפוח אחד ביום, תאריך לכם את החיים, או לפחות תשפר אותם משמעותית.

מה הופך אפוא את התפוח לכל כך מיוחד?

תפוח העץ הוא פרי ממשפחת הוורדיים ומקורו במזרח אסיה. בעולם קיימים למעלה מ-7,500 זנים שונים של תפוחים, בצבעים, בטעמים ובמרקמים שונים. התפוח דל קלוריות (כ-55 קלוריות ל-100 גרם), היפו-אלרגני, עשיר בוויטמין C, מסייע בהורדת רמת הכולסטרול ועשיר בסידן.


מהם הערכים התזונתיים של קליפת התפוח?

קליפת התפוח מכילה פיגמנטים פיטו כימיקלים, כדוגמת בטא קרוטן, שכמותם עולה - ככל שגוון התפוח כהה יותר. הפיטו-כימיקלים והפקטין שחלקם נמצאים בקליפת התפוח וחלקם בציפה מסייעים למערכת העיכול ומונעים ספיגת רעלים.

בנוסף, מכילה קליפת התפוח, סיב מסיס בשם "פקטין", שהוכח כמסייע בהורדת רמת הכולסטרול בדם וכמאט את קצב ספיגת הסוכר הטבעי (פרוקטוזה) שמכיל התפוח. בניגוד לדברי מתיקה, כמו שוקולד או סוכריות, ש"מקפיצים" את רמת הסוכר בדם, הסוכרים שבתפוח נספגים באיטיות - ושומרים על רמת סוכר יציבה בדם.


ערכים תזונתיים מבפנים ומבחוץ. צילום: שאטרסטוק

מהם הערכים התזונתיים של החלק הפנימי של התפוח (הציפה)?

למרות שלמעלה מ-80% מהרכב התפוח הם מים, ציפת התפוח (החלק הפנימי) עשירה בוויטמינים, מינרלים, פיגמנטים ופיטו-נוטריינטים.

ויטמין C - אחד הוויטמינים החשובים והבולטים בתפוח העץ - הוא ויטמין C, החיוני לייצור חלבון הקולגן בעור, בעצמות ובסחוס, מסייע לספיגת הברזל ממזונות אחרים, מונע עששת ודימומי חניכיים.

ויטמין E, ויטמין A וויטמין D - אנטי אוקסידנטים שמרחיקים רדיקלים חופשיים; ומסייעים בכך להאטת קצב הזדקנות העור.

פיטו כימיקלים - כימיקלים כגון קורציטין ואפיקטכין, שהינם אנטי אלרגניים - ונמצאו יעילים במניעת נזקי תאים שונים, כגון שכפול של תאים סרטניים, אסטמה, דלקות פרקים, הצטננות ובעיות עור.

מינרלים - מינרלים כמו בורון, השומר על רמת אנרגיה גבוהה ומונע אבדן סידן ואשלגן, ההכרחי לתפקודם התקין של כל התאים, העצבים והשרירים.

אנזימים - כמו קטאלאז גלוטטיון פר אוקסידאז סופראוקסיד דיסמוטאז - שחשובים ביותר לניקוי רעלים, מנטרלים רדיקלים חופשיים ומונעים תהליכי חמצון.

פיגמנטים צמחיים - כמו פלבונואיד קוורצטין, שמגביר את הפעילות נוגדת החמצון של הדם; ובכך מסייע במניעת נזק לגוף, על ידי חומרים מחוללי סרטן - ומקטין את הסיכון למחלות לב.

מהם הערכים התזונתיים של החרצנים של התפוח? או שאין לאכול אותם?

לא הרבה יודעים זאת, אבל חרצני התפוח מכילים ויטמין B17 - שמגן בעוצמה מפני סרטן. חוקרים מצאו שאחוז הקופים שחלו בסרטן, בקרב קופים שאכלו את התפוח בשלמותו, לרבות הגרעינים, היה נמוך מאוד, עד כמעט אפסי.


לחרצנים סגולות נגד סרטן. צילום: שאטרסטוק

האם יש הגבלה על כמות התפוחים המומלצת לאכילה?

לצד יתרונותיו הבריאותיים הרבים, חשוב לזכור שהתפוח מכיל כ-15% סוכר (פרוקטוז וגלוקוז). הפרוקטוז מצטבר לסוכרים והופך בגוף לטריגליצרידים - ולכן לא כדאי לצרוך תפוחים בהגזמה. לחולי סוכרת, מומלץ לצרוך עד 3 תפוחים, בתנאי שזוהי מנת הפרי היחידה.

מהי הדרך הטובה ביותר לאכול תפוח?

הדרך הטובה ביותר היא לאכול את התפוח טרי ובשלמותו (לרבות הגרעינים).

ברגע שחותכים או קולפים את התפוח, מאבדים מידית חלק מהוויטמינים, בייחוד את הוויטמין C; ככל שמשך הזמן שבין החיתוך לאכילה יהיה גדול יותר, כך יאבדו בהדרגתיות יותר ויטמינים. עם זאת, לאנשים הסובלים ממערכת עיכול דלקתית, יהיה קל יותר לעכל את התפוח - כשהוא אפוי.

אם בוחרים לשלב את התפוח בשייק או לסחוט אותו למיץ, חשוב לשתות סמוך ככל האפשר לזמן הסחיטה, על מנת לשמור על כמות גדולה יותר של ויטמינים ומינרלים.


עוגת דבש ותפוחי עץ. צילום: שאטרסטוק

מתכון לעוגת תפוחים ודבש בריאה

בעוגה זו, התפוחים עצמם אינם עוברים בישול - וכך הם שומרים על רוב ערכיהם התזונתיים.

מרכיבים:

1 כוס אגוזי מלך טחונים
5 תמרים
5 כפות קינמון
3 תפוחים
1 כוס צימוקים, חמוציות או אוכמניות מיובשות
2 כפות דבש
קורט קליפת לימון גרוסה (אם רוצים)

אופן ההכנה:

במעבד מזון, מעבדים אגוזים, תמרים ו-1 כפית קינמון, עד לקבלת עיסה אחידה.

מהדקים את העיסה לרינג אישי - ושומרים במקרר, עד להכנת השכבה העליונה.

שמים במעבד מזון את התפוחים וגורסים בפולסים קצרים (לגרוס את התפוח - ולא לטוחנו).

מעבירים את התפוחים לקערה, מוסיפים להם את הצימוקים, 2 כפות דבש ו-1 כפית קינמון ומערבבים ידנית. ניתן להוסיף קורט קליפת לימון גרוסה.

מוציאים את הרינג מהמקרר ושופכים את התערובת על התחתית.

מקררים שעה לפחות, מפזרים קינמון מלמעלה ומגישים.



טובה בר שאן היא תזונאית קלינית טבעית, בעלת קליניקה פרטית, מרצה ואחראית קליניקה במכללת רידמן.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום