דיאטת אחרי החגים: מדריך

(14)
לדרג

חגי תשרי משפיעים לרעה על המשקל של כולנו. ריכזנו עבורכם 10 כללי ברזל ל"דיאטת אחרי החגים", המתאימים לכולם - ובמיוחד לסוכרתיים

מאת: בתיה אלימלך

השינוי הקיצוני בהרגלי התזונה והיעדר הפעילות הגופנית, אותם מזמנים לנו חגי תשרי, בכל שנה מחדש, גורמים לנו - לא פעם - לנקוט דיאטות קיצוניות, אשר אינן מסייעות להוריד במשקל לאורך זמן, אלא אף עשויות לפגוע בבריאות שלנו. חולי סוכרת עלולים להיפגע מכך במיוחד. ריכזנו אפוא במדריך זה את כל המידע שאנשים המתמודדים עם סוכרת צריכים לדעת על דיאטת "אחרי החגים" מוצלחת.


לקראת סוף תקופת החגים רגשות האשמה מתעוררים. צילום: שאטרסטוק

מה גורם להשמנה במהלך החגים? מה עושים ב"יום שאחרי"?

לא תהיה זו הגזמה פרועה, אם נאמר שמדינת ישראל כולה מתהלכת בימים אלה, שאחרי החגים, עם רגשי אשמה קשים. הרי בודדים הם האנשים הנכנסים עתה בקלילות לבגדיהם, לאחר שיירה כל כך עמוסה של ערבי חג ומפגשים משפחתיים.

חגי תשרי מתאפיינים בארוחות משפחתיות מרובות מאכלים מפנקים ומשמינים. קשה מאוד להתעלם מהפיתויים שמזמנת ארוחת ראש השנה אצל סבתא, או נשנושים בסוכה עם הילדים. כל זאת, מבלי להזכיר את הקלאבים והמלונות שמציעים מזנון חופשי מלא כל טוב וסלסלות השי שמקבלים ממכרים וממקומות העבודה.

ומדוע לא עושים ספורט בחגים?

אם לא די בזאת, תקופת החגים לא רק מביאה לשינוי בהרגלי התזונה, אלא גם משבשת את שגרת האימונים, הידועים כמסייעים בשריפת קלוריות ושומנים וכמסייעים באיזון מדדי הסוכר בדם. השילוב של שני אלה מביא לא פעם לעלייה דרמטית במשקל וברצון עז - ודרמטי לא פחות - להיפטר מהמשקל העודף.

אך דווקא אותה הדחיפות, לחזור למשקל הקודם, גורמת לא פעם לנקיטת צעדים קיצוניים, שלא רק שאינם מסייעים בהורדה במשקל לאורך זמן, אלא גם עשויים להביא לנזקים בריאותיים.

לכן, על מנת להשיב את המשקל שלפני החגים ואת איזון הסוכר, שאולי אבד בתקופה זו, עדיף פשוט לחזור לשגרה, להדק מעט את הרגלי התזונה החיוביים (או לעצבם מחדש, במידה ואלה לא היו קיימים) ולהגביר את הפעילות הגופנית. כל אלה יבטיחו את חזרת הסוכר והמשקל לנורמה, לא ישברו את רוחנו לאורך זמן ובעיקר יביאו לשינוי חיובי לאורך זמן, מבלי להיכנס ל"דיאטת יו-יו".

להלן מספר טיפים שיעזרו לנו להשיב את הסדר לחיינו, מבלי להלחיץ את ה"מערכת" יתר על המידה. והכי חשוב: להשיב את האיזון של הארוחות ואת הבחירות שלנו, על פי עקרונות התזונה הנכונה והבריאה.


בחזרה לשגרה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

10 חוקי ברזל שיעזרו לכם להתמיד בדיאטת "אחרי החגים" בריאה, אחראית ויעילה, המתאימה כאמור במיוחד לסוכרתיים - אבל לא רק לסוכרתיים.

1. החגיגה נגמרה: היפטרו משאריות קינוחים ומאכלים עתירי שומן ומפחמימות שנותרו מארוחת החג.

2. סדר מעל הכל: חזרו לארוחות מסודרות בזמני ארוחה קבועים. אלה יבטיחו ארוחות מזינות, ומינימום צריכת נשנושים עתירי שומן וסוכר.

3. הימנעו מדיאטות קיצוניות: החזרה לשגרה תוביל לירידה טבעית במשקל ולהשבת המשקל לקדמותו, כפי שהיה לפני הארוחות המרובות בחג. זכרו שהקילוגרמים העודפים עלו במשך חודש שלם של חגים - ולכן ייתכן כי ייקח זמן להסירם. אך ההתמדה משתלמת, ואם תשקיעו - זה יקרה.

4. שתו הרבה מים וצמצמו שתייה מתוקה ואכילת חטיפים עתירי שומן וסוכר. אלה טיפים טובים לשמירה על איזון קלורי, בכל תקופות השנה.

5. חזרו לשגרת פעילות גופנית: הפעילות הגופנית מועילה להורדת ערכי הסוכר בדם ולהעלאת המוטיבציה לתהליך הירידה במשקל. כמו כן, היא עושה פלאים ומביאה לשימור מדדים מאוזנים של סוכר בדם, הבאים לידי ביטוי, בין היתר, בתחושת ערנות וחיוניות.

6. נוחו: נסו לשלב מנוחה ופעילויות מהנות ומרגיעות במהלך שבוע העבודה. פריקת מתחים ורגיעה חשובים אף הם, בהפחתת רמות הסטרס בגופנו, ועשויים לסייע באיזון סוכר ובירידה במשקל.

7. בקשו עזרה: במידה ואינכם מצליחים לחזור לבד לשגרה, היעזרו באנשי מקצוע מוסמכים, כגון דיאטנית קלינית, אחות או הרופא המטפל - להכוונה והתייעצות.

8. חזרו לשגרת מדידות סוכר תכופות: אלה יעזרו לאזן את הסוכר ולהבין כיצד משפיע אורח חיינו על משק הסוכר בגופנו. מדידת סוכר שעתיים לאחר האוכל תסייע לנו להבין האם הרכב הארוחה שלנו היה איכותי.

9. אל תיבהלו אם ערכי הסוכר גבוהים מן הרגיל או כאשר ממוצע הסוכר בשלושת החודשים האחרונים עלה (בבדיקת המוגלובין מסוכרר - A1C). עם החזרה לאכילה נכונה ופעילות גופנית, גם ערכי הסוכר ישתפרו. לעתים, בשל החגים וריבוי האירועים, נפגעת גם שגרת נטילת התרופות. לכן, חזרה לנטילת תרופות מסודרת, חשובה אף היא בתהליך השבת איזון הסוכר.

10. הקפידו על בדיקות תקופתיות: בצעו בדיקות דם תקופתיות, בדיקת כף רגל ועיניים למעקב אחרי מצב הסוכרת שלכם. זאת, על מנת לעקוב - ולהתאים את הטיפול הרפואי לרמות הסוכר הרצויות ולגילוי מוקדם של סיבוכי הסוכרת.

בתיה אלימלך היא דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת, יועצת האגודה הישראלית לסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום