ט"ו בשבט: הפירות הפחות מוכרים

(31)
לדרג

ט"ו בשבט הגיע, חג לאילנות: רובנו כבר מכירים את שבחי התמר, המשמש והתאנה, ולכן הפעם נציג בפניכם פירות ואגוזים אחרים, עתירי בריאות: חרוב, קוקוס, אגוז ברזיל, פיסטוק חלבי וצנובר

מאת: מור דואני

ט"ו בשבט, יום ההולדת לטבע, לצמחיה ולעצים קרב ובא, וכמו בכל יום הולדת שמח, גם כאן החגיגה משלבת בתוכה מזון ואכילה.

לרוב אנו רגילים לחגוג את ט"ו בשבט באכילת מיני פירות יבשים. הסיבות לכך רבות, ובהן היעדר פירות טריים בגולה, בעבר הרחוק. הפתרון היצירתי שנמצא: פירות יבשים, כדי לחגוג את האירוע, עם מזון הדומה לסיבת החגיגה.

הרבה נכתב ונאמר על איכויות הפירות היבשים, היתרונות והחסרונות שלהם, מדוע חשוב לצרוך אותם, באיזו דרך ומה כדאי לקחת בחשבון.

במאמר זה, אתייחס לפירות יבשים פחות מפורסמים. למה להסתפק בתוצרת המוכרת והשגרתית המסופקת לנו מדי שנה? בואו נפליג אל מחוזות רחוקים ונהנה משפע הפירות והאגוזים שמקורם בעצים. הבה נקשט את צלחת החג בעוד מספר משתתפים חשובים ואיכותיים.


למה להסתפק בתוצרת המוכרת והשגרתית המסופקת לנו מדי שנה? צילום: שאטרסטוק

מהם סגולותיו של החרוב?

החרוב הוא פרי הגדל ממש באזורנו ומוכר מימי קדם. חלקיו המתאימים לאכילה הם הפרי עצמו, בצורתו המיובשת הישר מהעץ, האבקה שלו הדומה במרקמה לקקאו וטעמה עדין וגם המיץ.

תרומת החרוב מבחינה תזונתית ניכרת: הוא עשיר בחומצה פולית, ולכן הדבר מסייע ביצירת תאי דם אדומים ובמניעת אנמיה. החרוב מומלץ לצריכה לקראת ובזמן הריון. בנוסף, בהיות החרוב עשיר מאד בסיבים תזונתיים, נוכחותו חשובה לפינוי פסולת מהגוף ומניעת עצירות, כמו גם הורדת כולסטרול, הורדת רמות הסוכר בדם וסיוע בהורדת רמת הליפידים בדם.

תרומתו של החרוב למערכת השלד קשורה בתכולתו העשירה במגנזיום וזרחן. אכילתו חשובה אף היא לשמירה על טונוס שרירים תקין, בשל המגנזיום המצוי בתוכו. תכולת הפחמימות הגבוהה שבחרוב מקנה לו את התכונה האידאלית: "מזון תומך אנרגטית", מקור מצוין לאספקת אנרגיה זמינה לגוף ומזון איכותי למוח. עוד נשבח את הפרי החום והמיוחד הזה, באומרנו שהוא תורם לגופנו גם ויטמין B1 החשוב לעיכול תקין של פחמימות וספיגת הגלוקוז במוח, ועל כן תפקוד נוירולוגי משופר.

אם כך, ניתן לומר שאכילת חרוב באופן קבוע יכולה להשפיע על הפגת עייפות גופנית ומנטלית, חוסר קואורדינציה ואף דיכאון. כשנאכל חרוב באופן קבוע, בנוסף לכל העובדות שמנינו כאן, גם העור שלנו ייראה יותר יפה, בזכות תכולת הבטא קרוטן הגבוהה שבפרי.

השתכנעתם? זה הזמן לצאת לטבע ולקטוף חרובים מוכנים לאכילה. ממש בימים אלה, הפרי בשיא העונה והעצים מלאים בכל טוב. אפשרות אחרת היא לקנות חרובים שנקטפו עבורנו. חשוב לומר שהפרי מתוק מאוד וטעים לחיך.

אגוז הקוקוס. שופע רכיבי תזונה חיוניים המתאימים מאוד לגוף האדם. צילום: שאטרסטוק

ומה עם קוקוס?

כוכב נוסף שעולה בעקומה חדה בשנים האחרונות הוא אגוז הקוקוס. מדובר בפרי בעל ריח אופייני ומעורר, שופע רכיבי תזונה חיוניים המתאימים מאוד לגוף האדם.

חשוב לציין שהקוקוס הוא מזון חשוב מאוד לצריכה, כל עוד הוא נצרך בכמויות מדודות, היות והוא בעל אחוזי שומן רווי גבוהים מאוד. צריכתו בעודף עלולה להזיק לגוף.

התכונה המפורסמת ביותר שמעלה את ערכו של הקוקוס, היא בעקבות מחקר שפורסם לפני מספר שנים שמצא כי צריכת שמן קוקוס (וגם אכילת הפרי עצמו וקמח קוקוס) מסייעת למניעת אלצהיימר או לשיפור המצב בשלבי המחלה הראשונים. הפרי עשיר בחומצות שומן רוויות, שלא כמו חומצות שומן בלתי רוויות, עמידות בפני חמצון. במחקר שפורסם במגזין European Journal of Internal Medicine צויין שאלצהיימר ומחלות נוספות קשורות לחוסר תפקוד של המיטוכונדריה, וכי צריכה של חומצות שומן רוויות, בסגנון הקוקוס, מראה יתרון בהגנה מפני נזקי חמצון ברמת המיטוכונדריה. תכונה חשובה נוספת, המקשרת בין קוקוס לבין אלצהיימר, היא שהשומן הרווי שבאגוז הקוקוס מספק למוח אנרגיה חלופית, באמצעות קטונים: רכיבי דלק עשירים באנרגיה, המזינים את המוח, רכיבים אשר נוצרים, בין השאר, מפירוק חומצות שומן בינוניות שרשרת, המצויות במזונות שונים, ובהם הקוקוס. מומלץ לצרוך מדי יום כמות השווה לשתי כפות שמן קוקוס אורגני.

בנוסף לתרומתו האיכותית באזור המוח ומערכת העצבים, הקוקוס שומר אותנו יפים, היות והוא מלחלח את עורנו ושומר עליו רך ומוזן היטב. כמו כן, שמן קוקוס ידוע כמצוין להקלה על סימני מתיחה של העור ושמירה על שיער מלא ברק ובריאות.

על תכולת השומן הגבוהה בקוקוס כבר הרחבנו. כעת נוסיף את עובדת היותו עשיר בסיבים תזונתיים, והנה קיבלנו מתכון מצוין למניעת עצירות, טחורים ומיני הפרעות של המעי הגס.

כמו חברו החרוב, גם אגוז הקוקוס עשיר במגנזיום וזרחן, אלא שהוא עשיר גם בתכולת סידן ועל כן אכילתו תורמת לשמירה על מסת העצם. אגוז הקוקוס נחשב לפרי בעל הערך הקלורי הגבוה ביותר ל-100 גרם פרי, ועל כן הוא מומלץ בעיקר לאנשים בתת משקל מבחינה תזונתית, או אנשים ללא תאבון וחולשה, שעבורם כמות קטנה של הפרי תספק לגוף תרומה אנרגטית גבוהה.

ומה עם חיזוק מברזיל: אגוז ברזיל?

מרכיב נוסף בצלחת החג של ט"ו בשבט יכול להיות אגוז ברזיל. למרות שהוא אינו מוגדר כפרי מבחינה תזונתית, אלא כמזון בעל תרומת שומן עיקרית, מבחינת ההגדרה הבוטנית, הוא גדל על עץ ולכן יכול להתאים להיות חלק מצלחת החג.

אגוז הברזיל עשיר בחומצות שומן חיוניות, תורם חלבון בעל איכות גבוהה לגוף ומספק לגוף מגוון מינרלים חשובים, דוגמת סידן, אשלגן, ברזל, אבץ ונחושת. בנוסף, אגוז הברזיל הינו תורם חשוב של וויטמין E לגוף.

זהו אגוז גדול מאוד בצורת חיוך או סירה (תלוי בדמיונכם), אשר תרומתו החשובה ביותר היא כמות הסלניום הנדיבה שבתוכו. סלניום הינו מיקרו מינרל המשמש כנוגד חמצון עוצמתי וחשוב מאד לגוף, כמו גם בעל תכונות אנטי סרטניות. צריכה קבועה של אגוז ברזיל גם מומלצת לשמירה על שיער גמיש ובריא, לחיזוק ציפורניים.

מומלץ לאכול כמות קטנה של אגוזי ברזיל מדי יום: 2-4 יחידות, על מנת לקבל מספיק סלניום, מחד, ולא להעמיס על הגוף עודפי שומן מאידך. חשוב לשים לב שהאגוזים מספיק טריים, שכן הם נמכרים קלופים ופתוחים, וחשוב לצרוך אותם בטרם התחמצנו.

ואיך אפשר בלי פיסטוק חלבי?

פיסטוק חלבי הינו סוג של אגוז עדין ואסתטי בעל צבע ירקרק ורדרד, עדין ביותר, שמתחמצן בקלות רבה, ולכן חשוב לשמור אותו בקופסה סגורה במקום חשוך וקריר.

הפיסטוק החלבי חשוב מאד לגוף, לשמירה על מצב תקין של הדם וחיזוק מערכת הדם במצב של אנמיה, בהיותו תורם חשוב של ברזל. בנוסף לכל אלה, הפיסטוק תורם לחיינו וגופנו חלבון איכותי וחיוני לגוף.

חשוב מאד לצרוך אותו באופן קבוע ויומיומי, במצב טרי ולא קלוי. יחד עם זאת, חשוב גם לדעת שתרומתו הגבוהה בחומצות שומן רב בלתי רוויות, מגבילה את יכולת הצריכה שלו "בלי הגבלה".

מומלץ להוסיף פיסטוק חלבי טרי לסלטים או סלט פירות, או לאכול אותו ביחד עם פירות טריים כארוחת ביניים משובחת.

אגוז ברזיל. תרומתו החשובה ביותר היא כמות הסלניום הנדיבה שבתוכו. צילום: שאטרסטוק

מה עם צנובר?

הצנובר הינו אגוז קטן ומיוחד, הנחשב לעשיר מבין כל האגוזים בתכולת החלבון שלו. כמו כן, האגוז הקטן הזה עשיר בתכולת מגנזיום, אשלגן וזרחן, החשובים למערכת השלד ולשמירה על משק נוזלים תקין ומאוזן בגוף.

עובדה חשובה נוספת היא כי הצנובר תורם לגוף ברזל איכותי מהצומח, בכמות ניכרת באופן יחסי לגודלו, ועל כן חשוב לצרוך אותו בקביעות לשמירה על מערכת הדם והחיסון. לשמירה על מערכת העיכול, מומלץ השימוש בשמן צנובר לאיזון חומציות הקיבה, ואף להפחתת התיאבון.

הצנובר גם יסייע לנו בשמירה על ערכי כולסטרול תקינים בדם, בשל תרומתו להורדת ערכי הכולסטרול הרע, ה-LDL.

לסיכום: על מנת לחגוג את ט"ו בשבט בשמחה וביצירתיות, הבה נאמץ השנה מיני פירות ואגוזים חדשים, וכך נגדיל את מגוון המוצרים הנאכלים, שתורמים לגופנו ומסייעים בשמירה על בריאות תקינה.

מור דואני היא דיאטנית קלינית ומרצה בכירה לנטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה במכללת סמינר הקיבוצים, מטפלת בנטורופתיה, תזונה סינית, שיאצו ומודעות גוף נפש, ומנחה סדנאות וקורסים בתחום.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום