רפואה משלימה: טיפול במשקל יתר

(0)
לדרג

לא רק הרפואה הקונבנציונלית מציעה פתרונות למגפת השמנת היתר. ענפים מתחום הרפואה המשלימה מוסיפים טיפולים טבעיים בדרך למשקל תקין

מאת: ד"ר מוטי לוי

השמנת יתר מקבלת ממדים של מגיפה ונחשבת לסכנה בריאותית מרכזית בעולם המערבי. נתונים שונים מראים כי 55-40 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם המערבי סובלים מעודף משקל. אחד המדדים המקובלים להערכה של עודף משקל והשמנה הוא מדד מסת הגוף, המכונה BMI - Body Mass Index, המתקבל מחלוקת המשקל בקילוגרמים לגובה במטרים בריבוע. ערכי BMI מעל 25 מוגדרים כעודף משקל, ערכי BMI מעל 30 נחשבים השמנה, וערכים מעל 35 נחשבים כהשמנת יתר חולנית. השמנה יתר חולנית היא השמנה קיצונית התורמת להתפתחות מחלות נלוות כגון סוכרת, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם, מחלות לב, תשניק נשימה בשינה, כאבי גב ופרקים והפרעה ניכרת באיכות החיים. אצל נשים אחוז השומן הנחשב תקין הינו עד 25% ממשקל הגוף ואילו אצל גברים - 17%.

קיימות סיבות רבות למשקל יתר:

חוסר תנועה - גוף האדם בנוי לתנועה, התנועה והמאמץ הגופני גורמים לשריפת קלוריות ולשמירה על משקל גוף תקין, הם גם משפרים פעילויות שונות בגוף כמו פעילות המעיים, מחזור הדם וכו'. התנועה והפעילות הגופנית מונעות מחלות רבות, כפי שהדבר מתגלה יום-יום מחדש במחקרים רבים.

גנטיקה - גם לתורשה ישנו תפקיד מסוים בנטייה להשמנה אך אין היא גורם מרכזי בקיום התופעה בממדים שאנו פוגשים כיום.

תזונה - אכילה מרובה, ארוחות לא מסודרות, יחס שומן גבוה בהשוואה ליתר מרכיבי המזון, צריכה של סוכר ופחמימות "ריקות" אלה הם חלק מהשינויים התזונתיים שעברה החברה המערבית ב-70 השנים האחרונות.

גורמים עקיפים - קיימים גם אספקטים פסיכולוגיים, אנדוקריניים, סוציאליים ואחרים המשפיעים על עודף משקל.

עודף משקל הוא גורם סיכון להפרעות ומחלות רבות: הסיכון לפתח יתר לחץ דם גבוה פי 3 עד 10 ביחס לאדם במשקל רגיל; נוצרת עלייה בסיכון לסוכרת, מחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי, בעיות נשימה, אבנים בכיס מרה, בעיות אנדוקריניות, כבד שומני ועוד.

הרפואה המשלימה נכנסת לתמונה

כיצד מסייעות שיטות הטיפול ברפואה משלימה במאבק לשמירה על המשקל? הנטורופתיה, ההומאופתיה, הרפואה הסינית וגם היפנוזה עשויות לתמוך בהגעה למשקל תקין.

נטורופתיה - טיפול טבעי בשורש הבעיה. הנטורופתיה צמחה משיטות ריפוי משלימות שנוסדו במאות ה-18 וה-19. היא כוללת שיטות טיפול טבעיות רבות כגון שינוי באורח החיים, תזונה והרגלי אכילה, טיפול בעזרת צמחים ופרחי באך, ארומתרפיה, תוספי תזונה ועוד. הנטורופתיה מתבססת על כך שבגופנו קיים כוח ריפוי והתחדשות, המסוגל להביא את הגוף לידי ריפוי עצמי, בתנאי שינתנו לו התנאים האופטימליים לכך. הדגש הוא על החזרת האיזון לגוף כאמצעי לשמירה על בריאות טובה.

בתחום המאבק להפחתת משקל הנטורופתיה מתבססת על שינוי באורח החיים והדבר כולל תזונה, פעילות גופנית, שימוש בתוספי מזון וצמחי מרפא. על פי הנטורופתיה מומלץ כי 75%-70% מכמות הקלוריות היומית יכללו פחמימות מורכבות כמו דגנים מלאים. הדגנים המלאים דורשים לעיסה ממושכת וגורמים מהר יותר לתחושת שובע הנמשכת זמן רב. הסיבים הרבים במזון המלא סופגים יותר נוזלים, משפרים את פעילות המעיים, מונעים עצירות ומקטינים את זמן החשיפה לרעלנים שונים המצויים במזון או מופרשים על ידי הגוף למעיים. לדגנים המלאים אף מיוחסת פעולת איזון של רמת הסוכר בדם. מכאן ברור שכדאי להמעיט בצריכת לחם לבן, אורז לבן, עוגיות, גלידות ומוצרים ממותקים אחרים. הנטורופתיה ממליצה במקרים ספציפיים על תוספי המזון הבאים:

תה ירוק - מכיל מתיל קסנטין המשפר את רמת המטבוליזם בגוף.
פסיליום - סיבי מזון עדינים המשפרים את תנועתיות המעיים ומקטינים את תחושת הרעב.
ספירולינה - אצה עשירה במינרלים וחלבונים, נחשבת כבעלת יכולת לייצב שינויים ברמת הסוכר בדם.

השילוב הנכון של חומרים אלו עם צמחי מרפא שונים יוכל להתבצע על בסיס אישי בלבד לאחר פגישה עם נטורופת.

הומאופתיה - ההומאופתיה מתייחסת לאופיו של המטופל. ההומאופת מנסה לזהות קווי אופי ייחודיים אצל המטופל ועל בסיס זה להתאים לו את הרמדי (תרופה) ההומאופתית הספציפית אשר אמורה לפתור או לשפר את חוסר האיזון. קיימות מספר תרופות הומאופתיות המתאימות לעודף משקל:

Calcarea Carbonica - לטיפוס בעל נטייה חזקה למזון מתוק, ביצים ומוצרי חלב, אופייני יותר להשמנה בגיל הנעורים וההתבגרות ופחות מתאים לאנשים מבוגרים.
Fucus Vesciculosus - תרופה המיוצרת מאצת ים הגדלה לחוף האוקיינוס האטלנטי, מתאימה לטיפול בעודף משקל אצל מבוגרים בעלי נטייה לעצירות ומטבוליזם איטי.
Graphites - לטיפוסים איטיים ורגשניים.

רפואה סינית - הרפואה הסינית מתחלקת לענפים שונים, כמו דיקור במחטים, אוריקולותרפיה המתייחסת בעיקר לדיקור באוזן, צמחי מרפא סיניים ותזונה סינית. כל אחד מהענפים האלה יכול לתרום לטיפול בעודף משקל, כאשר הנפוץ והאפקטיבי מכולם הוא הדיקור באוזן. באוזן מגולמת התמונה המלאה של גוף המטופל, ומצויות עליה נקודות ספציפיות לדיקור אשר יכולות לצמצם את הצורך באכילה. המטפל אף בוחן את תפקוד המטבוליזם ברמות שונות על פי עקרונות הרפואה הסינית, ומתאים את נקודות הדיקור הספציפיות על פני הגוף על מנת לקבל אפקט מאזן מקסימלי.

היפנוזה - שיטת טיפול העוסקת בהפניית המודעות פנימה ובכך יכולה, למשל, לשנות התנהגות מותנית של אכילה במצבי לחץ או במצבי תסכול. עבודה בהיפנוזה יכולה לשנות התנהגויות מותנות ובכך להקל על מי שסובל מעודף משקל הנגרם בשל אותן סיבות התנהגותיות.

הרפואה המשלימה יכולה לסייע רבות למי שסובל מעודף משקל, אך אין מדובר בפתרון פלא, וללא שמירה של המטופל על כללי אכילה והתנהגות נכונים הבעיה לא ניתנת לפיתרון.

ד"ר מוטי לוי הוא הרופא הראשי של רשת מרפאות כללית רפואה משלימה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום