כושר ועיצוב הגוף: מיתוסים ומציאות

(4)
לדרג

נדמה לכם שאתם יודעים הכל על ספורט, הרזיה ועיצוב הגוף? כדאי שתחשבו שוב. קיימים הרבה מיתוסים שגויים, העלולים להזיק לבריאותכם. הסוד טמון בשילוב סוגי אימונים

מכון כושר ותרבות הגוף

עודף מידע באינטרנט, הנחיות שגויות ממי שמתיימר להיות איש מקצוע ועצות אחיתופל של הדודה, הגיסה והקולגה - כל אלה גורמים לרבים מאתנו לאמץ הנחות שגויות, סיפורי בדים ותפיסות משוללות יסוד, לגבי פעילות גופנית ותרומתה לחיטוב הגוף. לכן, הגיע הזמן לעשות סדר בדברים - ולנפץ מספר מיתוסים נפוצים (וכמובן - שגויים), תוך הצגת העובדות הנכונות.

האם פעילות גופנית מובילה בהכרח להרזיה?

לא מדובר במיתוס שקרי. עם זאת, יש לחדד את העניין: חשוב לבחור בפעילות גופנית מתאימה.

ספורט בשילוב תזונה משדרג את מראה הגוף, ההרגשה והבריאות בכלל. פעילות גופנית אמנם תורמת למיצוק, חיטוב והרזיה אך לעיתים במידת הצורך, אנו נעזרים בפעילות גופנית גם לצורך עלייה במסת שריר.

כולנו חולמים על גוף חטוב ושואפים לאמץ את המראה השולט בכיפה - גוף חף משומן ומהודק גזרה. הדרך להגשמת החלום עוברת במכון הכושר או בסטודיו לפעילות גופנית, כל עוד מדובר בפעילות מתאימה ממוקדת מטרה.

פעילות גופנית היא אמנם כלי נהדר לירידה במשקל ועיצוב הגוף; והיא מהווה תנאי הכרחי לשמירה על משקל גוף תקין ובריאות טובה. עם זאת, חשוב מאד לבצע פעילות גופנית מתאימה ונכונה - בהנחיית איש מקצוע מיומן - כדי למצות את מלוא הפוטנציאל הגלום בפעילות הגופנית, להשיג תוצאות, להתמיד בהן ולשמור על הבריאות.


שימוש במשקולות מתאים גם לגברים וגם לנשים. צילום: שאטרסטוק

שימוש במשקולות מתאים גם לגברים וגם לנשים. צילום: שאטרסטוק

 

מהי פעילות גופנית מתאימה - שתוביל לירידה במשקל, הצרת היקפים וחיטוב הגוף?

פעילות גופנית מתאימה משלבת בין שלושה מישורים:

1. שריפת אנרגיה - שריפת קלוריות לשם שריפת שומן: מושגת על ידי פעילות אירובית, המערבת סיבולת לב-ריאה.

2. עיצוב השריר וחיזוקו - על ידי אימוני כוח, לשם הגדלת מסת שריר.

3. הארכה ומיצוק של השרירים - באמצעות פעילות אנאירובית התורמת למתיחה, גמישות והארכה של השריר.

האם שימוש במשקולות מיועד רק לעוסקים בפיתוח גוף?

זהו מיתוס נפוץ - ושגוי. שימוש במשקולות מתאים גם לגברים וגם לנשים - ולא רק למי שעוסק בפיתוח גוף. יש לשלב גם אימוני כוח בתכנית אימונים, שמטרתה הרזיה ופיתוח הגוף. אימוני כוח תורמים לבניית השרירים, חיטובם וחיזוקם.

במסגרת אימון כוח ייעודי כזה, נהוג להשתמש במשקולות, גומיות ועוד אביזרים - לשם תוספת התנגדות. כאשר מתאמנים בעזרת עזרים אלה, בונים את השרירים בצורה נכונה ורצויה, מחטבים אותם - ולא בהכרח מבליטים אותם, כמו באימוני פיתוח גוף.

האם אפשר להתאמן לבד בבית?

כאשר מדובר בספורט, "עשה זאת בעצמך" ההמלצה היא להיוועץ עם אנשי מקצוע מתאימים ולקבל הכוונה על מנת למנוע נזקים, כתוצאה מאימון לא נכון ובלתי מבוקר.

צפייה בקלטות אימון וסרטונים ביוטיוב וכו' - וביצוע של הנאמר בהם, ללא משוב לגבי אופן ביצוע התרגילים, ללא הדרכה ופיקוח ומבלי שמבוצעת התאמה של תכנית האימונים למתאמן - איננה מומלצת.

האם בשביל אימון טוב צריך להשקיע כסף?

למרות שלרובנו אין עודף זמן ואין עודף כסף - חשוב מאד להתחיל בשגרת אימונים, בהתאם ליכולת הכלכלית ולהשקיע בעצמנו. ניתן ומומלץ לאתר מסגרת מקצועית, בה אפשר לבצע אימונים בפיקוח, בהתאמה אישית ועם הדרכה. אם מוותרים על כך רק למען החיסכון הכספי - יצא שכרנו בהפסדנו, נוכח כישלון המאמץ או נוכח נזק בלתי הפיך לבריאותנו.

האם חייבים להתאמן בכל יום כדי לקבל תוצאות?

ממש לא! מי שמתחיל להתאמן בכל הכוח, סופו שהכוח ייגמר; וכך, "תתאדה" גם שגרת האימונים. לכן, כדי להתמיד בשגרת אימונים לאורך זמן - חשוב מאד להתחיל להתאמן בהדרגה ולהתאמן מספר פעמים בשבוע, בלי להגזים ובלי להתחיל בתנופה מוגזמת.

שגרת אימונים דומה באופייה למרתון - ולא לריצה קצרת טווח. לכן, עדיף להתאמן מעט ולאט - אך לאורך זמן; ולא להתאמן המון - עד שנגמר הדלק. שלושה עד ארבעה אימונים נכונים ומותאמים בשבוע, הנמשכים כשעה עד שעה וחצי ומבוצעים "יום - כן, יום - לא", עם הפסקה בסוף השבוע, בהחלט מספיקים כדי לתרום לבריאות בכלל ולעיצוב הגוף בפרט.

האם אסור לבצע יחד אימוני כוח, פילאטיס ואירובי? האם יש לבצע כל אחד מהם בנפרד?

זהו עוד מיתוס רחוק מהמציאות - שראוי לנפץ. הדברים קשורים למה שנאמר קודם, אודות הקפדה על תכנית אימונים הגיונית ומאוזנת, תוך שילוב אימוני כוח, פעילות אנאירובית ופעילות אירובית.

מדריכי ומדריכות כושר מיומנים ומקצוענים יתאימו למתאמן ולמתאמנת אימון "תלת פאזי" - המשלב את שלושת האלמנטים החשובים באימון אחד, הנמשך כשעה עד שעה וחצי.

פעילות אירובית שורפת שומן מיותר ומגבירה סיבולת לב-ריאה. הפילאטיס מאריך ומגמיש את השרירים ואימון הכוח מחזק ומעצב אותם. שילוב כל האלמנטים הוא שילוב אידיאלי, התורם לכל מטרות האימונים.


אימון פילאטיס. מומלץ לשלבו עם אירובי ואימון כוח. צילום: שאטרסטוק

אימון פילאטיס. מומלץ לשלבו עם אירובי ואימון כוח. צילום: שאטרסטוק

 

האם אנשים עם בעיות שרירים ושלד או בעיות בריאות אחרות אינם יכולים להתאמן?

פעילות גופנית מבוקרת ומפוקחת תורמת לבריאות. הקפדה על ספורט תורמת לשיפור הבריאות הכללית גם בתקופת הריון, ולהטבה בלחץ הדם, מדדי הסוכר, איזון השומנים בדם ועוד.

לכן, לאנשים הסובלים מבעיות בריאות מומלץ לשלב בחייהם פעילות גופנית, אך הפעילות חייבת להיות מותאמת להם - באופן אישי.

מומלץ גם לאנשים הסובלים מבעיות שרירים ושלד, מחלות הגורמות כאב כרוני, מחלות מפרקים, חבלות ופציעות - להקפיד על שגרת אימונים. כמובן, חשוב לזכור שיש להתאים את האימונים ליכולת של המתאמן למוגבלויותיו הרפואיות.

התאמה של תכנית אימונים אישית מושתתת על פרמטרים שונים (כגון: מצב בריאות כללי, גיל, משקל, אורח חיים וגם "צרכים מיוחדים" - מגבלות תנועה, הריון, בעיות גב, בעיות מפרקים, חסרים תזונתיים ועוד).

כל אלה נלקחים בחשבון ונכנסים לשקלול, בעת קביעת תכנית האימון הרלוונטית - לכל מתאמן ומתאמנת - באופן אישי. עם הזמן - ובהתאם להתפתחות הכושר והיכולות של המתאמן/מתאמנת - מתעדכנת גם תכנית האימונים.

האם פעילות גופנית משעממת?

ניתן להפיג בקלות את השעמום הכרוך בעיני רבים בביצוע פעילות גופנית. כיום ישנם אימונים ייחודיים ומגוונים, המשלבים עולמות תוכן מרתקים ומהנים. פעילות ספורטיבית יכולה להיות מענגת ומהנה - גם למי שאינו מכור לספורט.

כל שצריך לעשות - לבחור בסטודיו לפעילות גופנית, המציע תכניות אימון מקוריות ומהנות, מגוונות ורבות. המגוון והייחודיות יכולים להקל מאד על המתאמנים והמתאמנות, המוצאים עניין בתכניות האימון השונות.

כך, למשל: אימון הכולל ריקודי בלט, או טרמפולינות, ריקוד על עמוד ונעלי קפיצים - כל אלה ועוד הן פעילויות ספורט, שיתרמו להפגת השעמום ולהתמדה של המתאמנות והפיכת תהליך האימון למהנה.

לסיכום: פעילות גופנית מומלצת מאוד להרזיה ולחיטוב הגוף. מומלץ לבחור פעילות המשלבת שריפת אנרגיה, עיצוב השריר, חיזוקו והארכתו ומיצוק של הגוף. כדאי להיזהר מפעילות לבד בבית (זהירות - פציעות ספורט!).. פעילות מגוונת תסייע לכם להתמיד ולהפוך את הספורט לחלק בלתי נפרד משגרת היום-יום.

מריאנה פפיסמדוב היא מנהלת הסטודיו לנשים "שייפ ליין" באשדוד.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום

שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה