פריפריה: שמים את הבריאות במרכז

(0)
לדרג

מחקרים מראים כי קיים פער ברמת שירותי הרפואה בין המרכז לפריפריה. גרים בפריפריה? אתם יכולים לקחת את בריאותכם בידיים (וברגליים) ולשמור על כושר

מאת: ד"ר איתי זיו

מאות ישובים בישראל מוגדרים כיישובי פריפריה. מגורים בפריפריה, במקרים רבים, עשויים להיות על רקע שיקולים כלכליים, אידיאולוגיים, משפחתיים ואחרים. לעתים, מדובר על חיים יומיומיים המנותקים מחלק מהשירותים ומאפייני הרווחה הקיימים בשפע בערים הגדולות. ולכך יש השפעה על איכות החיים.

מעניין לדעת שבכל הקשור לרפואה, אורח החיים, זמינות אנשי מקצוע בתחומים שונים ועוד, יש הבדל לא קטן בין חלק ניכר מיישובי הפריפריה לבין הערים הגדולות (וגם בהן, בינן לבין עצמן, יש הבדלים).

בנוסף, כשמדובר על איכות חיים, חשוב לציין גם פרמטרים רלוונטיים: התפריט התזונתי, מידת העיסוק בפעילות גופנית, לחץ נפשי, זיהום אוויר במקום המגורים ועוד. לדוגמה: תושבים הגרים בסמוך למקומות שיש בהם קרינה חזקה מהממוצע, היחשפות לכימיקלים, תחלואה רבה ועוד.

מה ההשפעה של סביבת מגורים על איכות החיים ותוחלת החיים?

לכל אלה יש כמובן השפעה הן על תוחלת החיים והן על איכותם. הדברים הללו מהווים שיקול, לעיתים, בבחירת מקום מגורים. בנוסף, קיימים הבדלים בתחום הרפואה, בין שירותים הקיימים וניתנים בפריפריה לעומת המרכז.

בכתבה גדולה שהתפרסמה לאחרונה בגלובס הוצגו פערים רבים בין המרכז לפריפריה במספר משתנים, כגון: מספר האחיות ל-100,000 איש, בהשוואה בין אזור הדרום לעומת המרכז (במרכז מספר האחיות רב יותר), ההמתנה לרופא מומחה אינה זהה בשני המקומות, זמינות המרפאות של חלק מקופות החולים נמוכה יותר לעומת המרכז ועוד.

מהם הרגלי השמירה על אורח חיים בריא במרכז לעומת הפריפריה?

מבחינת שמירה על אורח חיים בריא, נציין שמספר מועדוני הכושר ומרכזי הספורט נמוך משמעותית בפריפריה לעומת המרכז. בנוסף, משך זמן ההגעה למקום האימון עשוי במקרים מסוימים להיות 20-30 דקות ואף יותר, מה שכמובן פוגע ממשית בסיכויי ההתמדה בפעילות הגופנית. בנוסף, קבוצות תמיכה לירידה במשקל, או לחילופין קבוצות ריצה, מצויות פחות באזורי הפריפריה, מה שגם מקשה על יכולת ההתמדה אצל חלק מסוגי המתאמנים. או אז, הצטרפות לקבוצה זו או אחרת הנה התנאי להתמדה בפעילות הגופנית - ושמירה בכלל על אורח חיים בריא.

מעבר לכך, טרנדים שונים בתחום הכושר, כגון אימון עם רצועות שונות (לרבות TRX), קרוספיט, אימונים ייחודיים בסטודיו ועוד, ייתכן שכלל אין את האפשרות לבצעם באזורי הפריפריה, מכיוון שהם מצריכים הכשרה מיוחדת של המדריכים או שימוש בציוד מסוים.

אם כך, ייתכן שלאור זאת יחול גם קושי להשיג מטרות אימון מסוימות אצל חלק מסוגי המתאמנים. מכיוון שעל מנת להשיג מטרות אימון ייחודיות יש צורך בציוד מתאים (כמו פיתוח גוף תחרותי, שיקום ועוד).

האם קיימים כלים יישומיים לשמירה על אורח חיים בריא ביישובי הפריפריה?

1. בדיקת אפשרות לביצוע אימון אישי בקבוצות קטנות: מדובר על קבוצה של 5-3 מתאמנים בממוצע. העלות הכספית לא גבוהה לכל מתאמן וסיכויי ההתמדה גבוהים באופן יחסי. זאת ניתן להשיג דרך חברות אימון אישי, או אולי דרך יישובים סמוכים, בהם יש מדריך כושר מוסמך שיהיה מעוניין במשרה החדשה.

2. העמקת הידע בביצוע אימונים באופן עצמאי ללא סיוע מקצועי: מטרות אימון בסיסיות, כמו שיפור כושר אירובי וחיזוק שרירים, ניתן לעשות גם באופן עצמאי, לאחר התעמקות (לא רבה יחסית) באתרי אינטרנט מתאימים או סרטונים.
ואז ניתן בהחלט, ב-4-3 אימונים שבועיים, לשפר את המצב הבריאותי ולהשיג חלק ממטרות האימון, ללא צורך באיש מקצוע המייקר את העניין והופך, את האימון למסובך, במקרים מסוימים.

3. שכירת שירותו של איש מקצוע מוביל בתחום התזונה והאימון: מדובר על מפגשים של אחת לשבועיים, או אף אחת לחודש, עם איש מקצוע רציני, שיידע להרכיב תכניות אימון ותזונה מתאימות, אותן ניתן לבצע וליישם לבד. במקרה זה, הנסיעה הארוכה היא אחת למספר שבועות. כך, גובר הסיכוי להשיג את מטרות האימון השונות.

4. רכישה של חדר כושר ביתי: מדובר כיום בהוצאה כספית לא גדולה. קיימים לא מעט מקרים שמספר משפחות התארגנו יחד לרכישה של חדר כושר משותף. או אז ניתן להתאמן על בסיס קבוע ולשפר את הכושר הגופני על בסיס קבוע.
לסיכום, מגורים באזורי פריפריה חשוב שלא יהיו סיבה לאי ביצוע פעילות גופנית ושמירה על אורח חיים בכלל. חשוב לזכור ששמירה על אורח חיים בריא חשובה בכל מעגלי החיים מסיבות לא מעטות שהעיקרית שבהן הנה שיפור איכות החיים באופן ממשי ואף העלאת תוחלתם.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) הוא מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום