זיכרון ופעילות גופנית

(0)
לדרג

הזיכרון, כמו הגוף, מושפע מאין-ספור גורמים נפשיים וגופנים. הספר "חוכמת הזיכרון המעשי" מצביע על תרומת האימון לתפקוד המוח

מאת: מערכת zap doctors

ידוע כי פעילות גופנית חיונית לבריאות ולהרגשה הטובה בכל גיל. פחות מוכרת התרומה של פעילות גופנית לבריאות המוח. המוח הוא צרכן האנרגיה הגדול ביותר בגוף, וזו מגיעה אליו דרך הדם בצורת מזון וחמצן. פעילות גופנית היא אחת הדרכים להזרים יותר דם למוח. בין השאר משפיעה פעילות זו על המוח כך:

פעילות גופנית מזרזת את ניקוי הפסולת מתאי המוח.
פעילות גופנית גורמת לשחרור מוגבר של אנדורפינים - הורמונים המשפרים את מצב-הרוח ואת תפקוד הזיכרון.
פעילות גופנית עוזרת להתמודד עם מצבי לחץ, חרדה, מתח ודיכאון.
פעילות גופנית מפחיתה כאבים כרוניים.
פעילות גופנית משפרת את זמן התגובה בפעולות כמו נהיגה או במצבי חירום.
פעילות גופנית עוזרת לישון טוב יותר.

ועל כל אלה נוספים היתרונות הבאים של הפעילות הגופנית: היא מורידה את לחץ הדם, מזרזת את שחרור הורמון הגדילה שחשוב בכל גיל, מגדילה את גמישות האיברים, מעלה את דרגת החסינות מפני מחלות, שורפת קלוריות, מעלה את מסת השריר ומחזקת את העצמות.

חזרו וקראו את המשפטים הללו והתרכזו בהם. כל העובדות נכונות. הפעילות הגופנית היא ללא ספק מתנה משמים. אם לא עסקנו בה ברצינות עד עכשיו, הגיע הזמן שנעשה זאת. אפשר להתחיל בה בכל גיל, זמן ומצב, בתנאי שהפעילות מובנית ומותאמת ליכולת האישית ולמצב הגופני. אל תנסו להגיע להישגים שהיו לכם לפני עשרים שנה. קבעו לעצמכם מטרות מציאותיות, בהתייעצות עם מאמן כושר ורופא, וצאו לדרך.

בבניית תוכנית אימון לתגבור המוח בעזרת פעילות גופנית, חשוב להתרכז בשלושת התחומים הבאים: שיווי משקל, כוח רגליים, זריזות. מדוע חשוב כוח רגליים? רק לאחר שמגבירים את כוח השרירים ברגליים, אפשר לתרגל את מרכזי שיווי המשקל והקואורדינציה במוח. כל פעילות חשוב להתחיל במתינות ולהעלות את רמת המאמץ בהדרגה - מהקל אל הכבד.

פעילות גופנית יכולה להיות הליכה מהירה, יוגה, טאי צ'י, כדורעף, מטקות בחוף הים, טניס, פינג-פונג, גולף, כדורת, שחייה, רכיבה על אופניים, ריצה - וגם ריקודים וטיולים בחיק הטבע. גיוון הפעילויות חשוב לשמירה על כושר המוח. אם נוהגים לצאת לריצה שלוש פעמים בשבוע או ללכת לחדר הכושר פעמיים בשבוע, הכושר הגופני ישתפר. אך אם שומרים על אותה השגרה ועושים אותו האימון בדיוק ולאורך זמן, מפעילים כל העת אזורים מסוימים במוח ומותירים את האחרים מוזנחים. יש לגלות אפוא גיוון ויצירתיות, פעם צועדים על חוף הים ופעם בחיק הטבע, יום אחד עושים שיעור ספינינג, מאמץ גופני נמרץ ומאמץ ביותר, ויום אחר הולכים לשיעור יוגה.

ולכל מי שאוהב ורגיל לצעוד ולא מעוניין בפעילויות אחרות, מספר הצעות לגיוון ההליכה: נצא לצעידה של 40 דקות, חמש דקות הליכה איטית, חמש דקות הליכה מהירה, חמש דקות בצעדים גדולים, חמש דקות הליכה אחורה, חמש דקות הליכה הצדה ואז עוד חמש בצעדים קטנים ומהירים, חמש דקות הליכה מהירה קדימה, חמש דקות הליכה אטית ומתיחות. פעם נערוך את הצעידה על חוף הים, פעם בפארק, בסוף השבוע בחיק הטבע או על ההליכון בחדר הכושר. גיוון ויצירתיות, זה שם המשחק.

תדירות האימון המומלצת היא בין פעמיים לשלוש בשבוע. משך האימון - בין 30 ל-70 דקות. אם נמשיך מעבר לכך, פוחתת יעילותו של האימון במידה רבה. אבל משך האימון חשוב פחות מהגיוון ומרמת הקושי של הפעילות עצמה.

מתוך: "חוכמת הזיכרון המעשי", ניצה אייל ויעל רייכנטל. הוצאת אריה ניר, 180 עמ'. מחיר קטלוגי: 78 ש"ח.

בואו לדבר על זה בפורום אימון וכושר גופני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום