מדיטציה רפואית: השילוב המנצח

(18)
לדרג

פעמים רבות לא די בטיפול קונבנציונלי, ויש לשלב טיפולים משלימים ונפשיים בטיפולים הגופניים. ד"ר מיכאל קונסטנטינובסקי: "האיברים בגופנו קשורים קשר הדוק לנפש"

מאת: מערכת zap doctors

רבות מדובר בעשורים האחרונים על הקשר בין גוף לנפש. השילוב בין טיפול תומך לטיפול הקונבנציונלי אומץ על ידי מרפאות ובתי חולים ברחבי העולם וגם בארץ. מגוון הטיפולי המשלימים הקיימים כוללים מדיטציה, יוגה, דמיון מודרך, טיפולים בתנועה, טיפולים במגע, אוריקולותרפיה, איורוודה, שיאצו, טווינא, דיקור סיני, ביופידבק, נוירופידבק, צ'י גונג, רייקי, הילינג, רפלקסולוגיה, הומאופתיה, נטורופתיה, אוסטאופתיה, רפואה סינית, רפואה יפנית, ג'ין שין, פלדנקרייז, שיטת קיי, שיטת בייטס, שיטת קינגסטון קליניק ותרפיית קרניוסקרל.

טיפול לחולים כרוניים

ד"ר מיכאל קונסטנטינובסקי, רופא נוירולוג בהכשרתו, מומחה לרפואת ספורט ולרפואה סינית, הוא מטפל בעל שם המתמחה במדיטציה רפואית ומציע סדנאות וחוגים של מדיטציה רפואית לחולים כרוניים: הסדנאות שלי מתקיימות בכל רחבי הארץ. גם אנשים בריאים נהנים משיטת הטיפול, אבל חולים שנהנים מהטכניקות השונות הם קהל היעד המרכזי. אני מטפל בחולים כרוניים בשלל מחלות, גם מחלות נפשיות. פעילות בולטת שלי היא במחלקה האונקולוגית של בית חולים וולפסון שם אני עובד עם חולים אונקולוגים במסגרת הפרויקט 'רוש מושיטה יד'.

הפרויקט הוא פרויקט הדגל של חברת התרופות הבינלאומית "רוש", במסגרתו יוזמת החברה ותומכת ביוזמות מקומיות למען מטופלים, אשר נערכות במחלקות, בבתי החולים ובמרפאות בכל רחבי הארץ. במסגרת הפרויקט הקיים כבר עשור מוצעות לחולים פעילויות מגוונות הנעשות בשיתוף פעולה הדוק עם הצוותים הרפואיים. הפעילויות, מהן נהנים 20,000 מטופלים בשנה ב-80 מחלקות ומכונים במרכזים רפואיים ברחבי בישראל, כוללות הרצאות, ימי עיון, חוגים וסדנאות הפתוחים בפני המטופלים והצוותים הרפואיים.

מדיטציה רפואית
מדיטציה רפואית

תרומה מגובה במחקרים

מדיטציה רפואית מכונה גם מדיטציה תודעתית ועיקרה הוא מתן כלים למטופל שבאמצעותם הוא יוכל לטפל בעצמו. על פי הרפואה הסינית", מסביר ד"ר קונסטנטינובסקי "האיברים בגופנו קשורים קשר ישיר לנפש. לכל איבר יש קשר רגשי. כך למשל, אדם הסובל מדיכאון יפתח מחלת ריאות והסובל משברון לב יפתח תחלואה בכבד. תפיסה זו, המכונה 'תורת האיברים', שולבה עם טכניקות עתיקות לשחרור רגשות מעכבים. השילוב של השניים הוליד את המדיטציה הרפואית הכוללת תרגילים וטכניקות נשימה ומגע שמסייעים לאיזון הרגשות וכך תורמים לטיפול באיברי הגוף ומונעים או מסייעים לריפוי מחלות".

לדברי ד"ר קונסטנטינובסקי, למדיטציה הרפואית יש השפעה רבה על מצבם של המטופלים. "אני עוסק בתחום כבר שנים רבות ואני רואה מטופלים רבים שמפיקים מהטכניקות הללו תועלת מרובה. במישור הנפשי רגשי יש עדויות להיותם נינוחים ומשוחררים יותר. אצל חולים רבים, למשל כאלה שמקבלים טיפול אונקולוגי, אני מתרשם מכך שגופם מצליח להתמודד עם הטיפול הקשה ביתר בקלות. אצל חולים כרוניים וגם חולים במחלות קשות אני רואה ממש הטבה ואפילו החלמה.

ד"ר קונסטנטינובסקי אומר כי הניסיון שלו והמסקנות הללו מגובים במחקרים. לדבריו, בישראל עדיין לא הושלמו מחקרים מקיפים הבוחנים את השפעת הטיפולים המשלימים על רווחתם של החולים, אבל בארצות הברית ישנם לא מעט מחקרים המעידים על תרומה ממשית לחולה בכל המישורים. "הטיפולים המשלימים השונים הוכחו כיעילים וכנחוצים. המדיטציה הרפואית נבחנה, והוכח מעבר לכל ספק שהיא שיטת טיפול יעילה ומומלצת המסייעת לטיפול במגוון בעיות רפואיות כגון סרטן, סוכרת, יתר לחץ דם, מתח נפשי, מחלות לב ומחלות שונות הגורמות לכאב כרוני".

מדיטציה רפואית היא שיטת טיפול שהשתמשו בה בתרבויות שונות עוד מימי קדם. השיטה מתמקדת בתרגילי נשימה ובתרגילי חשיבה המסייעים להגיע להרפיה ולשחרור מתחים.

ד"ר קונסטנטינובסקי מגדיר את השפעת הפעילות כשחרור חסימות ואיזון רגשות. לדבריו, אחרי מספר מפגשים המטופלים מקבלים ידע, כלים ומיומנויות שמאפשרים להם בהמשך לקיים לבד פעילות מאזנת ומשחררת. אנחנו מלמדים את המשתתפים בסדנאות להפעיל את המנגנון הפנימי שלהם לאיזון רגשות. הם מפתחים יכולת להפוך רגש שלילי לרגש חיובי, מתוך הבנה כי הרגש השלילי פוגע באיבר פנימי וגורם לתקיעות. כל אדם סוחב בתת מודע שלו ערב רב של רגשות שליליים שמזיקים לבריאותו וגובים מחיר מאיבריו הפנימיים: טראומות, זיכרונות, תבניות חשיבה. כל אלה מובילים את האדם למבוי סתום ופוגעים באיזון הפיסי והנפשי שלו, וזה מוביל בסופו של דבר לתחלואה. מחלה היא תמרור בדרך שמזמין את האדם לעצור ולבחון את דרך חייו ומבקש ממנו לבחור בנתיב אחר".

ד"ר קונסטנטינובסקי מקווה שעוד ועוד אנשים יכירו את שיטת הטיפול הזו וייחשפו אליה: מה שעובד בארה"ב כבר 30 שנה ואומץ על ידי כל הגורמים הרשמיים, יעבוד היטב גם בישראל. חשוב לדעת ששיטת הטיפול מתאימה לא רק לחולים אלא לכל האנשים, מכיוון שכולם זקוקים לכלים לסיוע והכוונה בחיי היום יום. ישנם שלושה רבדים מרכזיים בחיים של כל אחד: בריאות, מערכת יחסים עם אחרים ועם העצמי ומצב כלכלי. אם אדם צועד בדרך לא טובה, התחומים האלה עלולים להיפגע. בזכות המדיטציה התודעתית האדם יכול לעצור ולבחון את דרכו, להבין שטעה ולבחור דרך חדשה. גם חולים וגם בריאים שיישמו את טכניקות המדיטציה הרפואית יתמלאו בתחושה של שחרור ואופטימיות, תקווה וציפייה לבאות וידעו להתמודד עם האתגרים בחייהם יותר בקלות".

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום