רפואה משולבת: נהנים מכל העולמות

(0)
לדרג

רפואה קונבנציונלית או משלימה? בקופות החולים משלבים בין השתיים. ביקוש מצד החולים ותחרות בין הקופות תורמים להרחבת ההיצע

מאת: מערכת zap doctors

נ' הרגישה לא טוב זמן ממושך. רופא המשפחה שלה שלח אותה לסדרת בדיקות, אולם דבר לא נתגלה. לאחר ביקורה האחרון אצלו, שבו התלוננה על עייפות, חולשה וסחרחורות, רופאה של נ' הפנה אותה להפתעתה לסדרת טיפולים בדיקור סיני. מסתבר שיותר ויותר רופאים מהרפואה המערבית מבינים את חשיבותו של השילוב בין הרפואה הקונבנציונלית לרפואה המשלימה. הוכחה לכך ניתן לראות במבול הפרסומים לטיפולי רפואה משלימה שמוצעים במסגרת שירותיהן של כל קופות החולים.

קופות החולים הכניסו את הטיפולים המשלימים למסגרתן בשנות ה-90, אולם רק בשנים האחרונות ניתן לראות עלייה בכמות המטופלים ובהתאם בכמות הטיפולים. מסקר שנערך בקופ"ח לאומית, ניתן לראות כי המודעות הולכת וגוברת: 10% מהמטופלים פונים בעקבות פרסום שראו באינטרנט, עיתון או כל אמצעי מדיה אחר; 24% בעקבות המלצת חבר; 39% בעקבות הפניית רופא או גורם רפואי אחר; 20% בעקבות הפנייה של גורם מנהלי בקופ"ח (פקידת סניף, מנהל סניף וכו') ו-7% מגיעים כתוצאה מסיבות אחרות.

המודעות עולה

מבדיקה עם קופות החולים התברר כי בכללית קיים ביקוש גבוה לרפואה משלימה בקרב אוכלוסיה מבוגרת יחסית בגילאי 55+ וצעירים בגילאי 30-21. כמו כן, קיים גידול בביקוש לרפואה משלימה לילדים - הן תינוקות והן בני נוער הסובלים מפצעי בגרות ומכאבי גדילה. בקופ"ח לאומית, לעומת זאת, ישנו ביקוש רב יותר לטיפולים בקרב נשים ותינוקות. מבחינת אזורים בארץ, גם במרכז וגם בפריפריה הפעילות רבה, אך באזור הדרום ישנו ביקוש גבוה יותר לטיפולי רפואה משלימה. בקופ"ח מכבי כ-40% מהמטופלים הם גברים ו-60% נשים. על-פי דיווחי הקופה ניתן לראות כי במרכז הארץ קיימות מודעות ורמת פעילות גבוהות ביותר. מבחינת התפלגות הגילאים, ניתן לראות שהיחשפות לטיפולים מתרחשת בגילאים שונים: 17.3% מהמטופלים הם בגילאי 21-0, 38.7% הינם בגילאי 31-22, 32% הם בגילאי 60-41 ואילו 12% בגילאי 61 ומעלה.

בקופ"ח מאוחדת נשים מהוות כ-2/3 מהמטופלים, הגיל הממוצע של המטופלים נע בין 36 ל-60 והדרישה לרפואה משלימה מגיעה מכל הארץ. ד"ר גלעד כהן, מנהל מרפאת הכאב, של שירותי הרפואה המשלימה בקופ"ח מאוחדת, אומר כי מחקרים מראים שבישראל כ-20% מהתושבים נחשפו לטיפולי רפואה משלימה. ד"ר כהן מציין כי "הישראלים אוהבים בעיקר את הדיקור (המבוקש ביותר), רפלקסולוגיה ושיאצו".

עזרה הדדית

קופות החולים הכניסו את טיפולי הרפואה המשלימה במטרה לשלב בין הטיפולים הקונבנציונלים לטיפולים המשלימים. ישנן בעיות ששילוב בין סוגי הטיפולים הוא הפתרון המיטבי עבורן. לדוגמה: אורטופדים שמפנים מטופלים לכירופרקטורים, חולים שמופנים ממרפאות כאב לטיפולי מגע ודיקור, רופאי פריון שמפנים נשים לדיקור ורופאי ילדים שמפנים ילדים עם בעיות קשב וריכוז המקבלים טיפול תרופתי קונבנציונלי לקבלת טיפולי מגע וביופידבק. בנוסף, חולים הסובלים מפריצת דיסק חריפה המלווה בכאבים עזים מטופלים בתחילה דרך טיפול ביומדיקלי (הזרקה לחלל האפידוראלי), ובהמשך מטופלים בדיקור או בטכניקה משלימה אחרת. כמו-כן, חולים הסובלים מיתר לחץ דם מטופלים במקרים המתאימים בטיפול תרופתי בשילוב עם טיפול בביופידבק (משוב ביולוגי). מנתוני קופות החולים נראה כי הייתה עליה של 10% עד 40% ב-2007 בכמות הטיפולים. מטופל הפונה למרפאה מאובחן על-ידי רופא ובהתאם נקבעת לו תוכנית טיפול המתאימה לצרכיו ממגוון הטיפולים במרפאה. הטיפולים זולים יותר מטיפולים הנעשים באופן פרטי, אולם מי שאינו חבר בביטוחי הקופה, צריך לקחת בחשבון שהעלות די יקרה.

התפריט המורחב של קופות החולים

מסתבר שהתחרות בין הקופות ומודעות הציבור לתחום הובילה את הקופות להביא טיפולים מיוחדים מעבר לטיפולים הסטנדרטיים והמוכרים כמו רפלקסולוגיה ועיסוי. בין מגוון הטיפולים, ניתן למצוא את שיטת הכירופרקטיקה שבבסיסה ההנחה כי בעיות בריאותיות מקורן בחוליות, בעמוד השדרה וביציבה לא נכונה. הטיפול נעשה באמצעות עבודה עם הידיים על עמוד השדרה במטרה להביא את הגוף לאיזון. טיפול נוסף הוא אקופונקטורה (דיקור) - אחת משיטות הטיפול של הרפואה הסינית הנחשבת יעילה בשיכוך כאבים כרוניים, קידום תהליכי ריפוי והקלה על סימפטומים קליניים רבים. שיטה נוספת היא "שיטת פאולה", המבוססת על תרגילים לחיזוק השרירים הטבעתיים הנמצאים סביב הפה, העיניים, פי הטבעת, צינור השתן ועוד. באמצעות תרגול שיטתי, מתחילה פעולה המחזקת שרירים חלשים יותר. השיטה יעילה גם להתמודדות עם דליפת שתן במאמץ, בשיתוק עצב הפנים, בבעיות במערכת העיכול ובעצירות.

מחירי טיפולים בקופות החולים

להלן דוגמאות ל מחיריהם של חמישה טיפולים בולטים במרפאות רפואה משלימה:

^^הערות לגבי המחירים בטבלה:^^

בנוסף לטיפולים הרגילים בקופ"ח לאומית, ישנם גם טיפולים לילדים וטיפולים הניתנים בבית הלקוח. עלותם שונה מהטיפולים בטבלה.

עיסוי רפואי במכבי מותנה באישור רפואי, מאחר וישנם מצבים רפואיים שבהם עיסוי לא רק שאינו מיטיב אלא אף עשוי להזיק. בנוסף, הרופא המפנה לעיסוי, במידה והמבוטח אישר זאת, יכול לראות את התיק הרפואי של המבוטח ולהמליץ על טיפולים נוספים. טווח המחירים למגוון העיסויים הרפואיים לכלל מבוטחי מכבי עומד על 250-100 ש"ח בכפוף לסוג הטיפול ולמשך הטיפול.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום