רפואה סינית: טיפול משולב במיגרנה

(1)
לדרג

את הטיפול המשלים במיגרנה אין למקד רק בסימפטומים, אלא בשורש - בחוסר איזון פנימי בגוף. טיפול שורש

מאת: אופיר שגב פרימן

מיגרנה מוגדרת ככאב ראש פעימתי, חד צידי, הנמשך לעיתים כמה ימים ברציפות, ונגרם משינויים בזרימת הדם במוח. לעיתים הכאב הוא כה עז, וכתוצאה מכך החולה חייב לשכב בחדר חשוך עד שההתקף חולף.

לא כל כאב ראש הוא מיגרנה. על-מנת לאבחן מיגרנה, לפחות שניים ממאפייני הכאב הבאים חייבים להתקיים: הכאב הוא חד צדדי; לכאב איכות פעימתית; הכאב הוא בעל עוצמה גבוהה בדרך-כלל, כזו המונעת ומגבילה תפקוד יומיומי והוא מוחמר בפעילות מאומצת ומוטב במנוחה. בנוסף, להתקף מיגרני מתלווים בדרך-כלל סימפטומים כגון בחילה, הקאה או רגישות רבה לאור ולרעש.

תופעה המתלווה לפעמים למיגרנה היא אאורה, הפרעה נוירולוגית המקדימה התקפי מיגרנה. התופעה מתרחשת אצל כ-20% מחולי המיגרנה. האאורה כוללת הפרעות בשדה הראייה, כגון: נקודות שחורות וטשטושי ראייה ו/או הפרעות תחושתיות, כגון חולשה או נימול באזורי גוף מסוימים.

הטריגרים לתופעה

בין הגורמים העיקריים להתקפי מיגרנה ניתן למנות התכווצות כלי הדם במוח ולאחר מכן התרחבותם (השינוי הזה יוצר גירוי של קצות העצבים המצויים בדפנות כלי הדם), תזונה המכילה מזונות מעודדי התקף מיגרני, בעיות צוואריות כמו נוקשות שרירי הצוואר ופריצות דיסק, מתח וחרדה לאורך זמן, אי שינה מספקת ומחזור חודשי (שינויים הורמונליים).

ניתן לחלק את הטריגרים להופעת מיגרנה לשתי קבוצות עיקריות: סיבות חיצוניות וסיבות פנימיות.

^^סיבות חיצוניות להופעת מיגרנה:^^

הסיבות קשורות לשינויים אקלימיים או שינויים בלחץ האוויר: ימי שרב וחמסין, ימים חמים עם כמות שתייה לא מספקת, מעבר מקור לחום (לדוגמא מחדר ממוזג בימי שרב לשמש הקופחת), שינוי בהבדלי גבהים (לחץ ברומטרי), היעדר אוורור בחדרי מגורים ועוד.

^^סיבות פנימיות להופעת מיגרנה:^^

מתח וחרדה, עומס רגשי וטראומה רגשית.

סוגי מזונות אשר מעוררים מיגרנה. השפעתם של סוגי מזונות אלו לא נחקרה באופן מדעי, אם כי יש עדויות רבות כי מזונות אלו "חשודים": משקאות ומזונות על בסיס קפאין וקקאו כגון קפה ושוקולד, יין אדום ומשקאות אלכוהוליים, גבינות קשות ו/או שמנות ועוד. בנוסף, דילוג על ארוחות, ארוחה בשעות לילה מאוחרות, ימי צום או מאידך כמות עודפת של מזון עלולים לגרום למיגרנה.

בעקבות חבלה או טראומה בראש לאחר תאונת דרכים, כגון "צליפת שוט" (Whiplash), עלולה להתפתח מיגרנה כרונית. בדרך-כלל המיגרנה תתחיל בעורף, סמוך לחוליות הצוואר.

תרופות וגלולות למניעת הריון - רצוי לבדוק את תופעות הלוואי של כל תרופה ותרופה בצורה קפדנית לפני נטילתה. לנשים מומלץ לנסות החליף גלולות לאחר התייעצות עם הגניקולוג.

ענף ושורש

הרפואה הקונבנציונלית מציעה טיפול תרופתי לבעיית המיגרנה. הטיפול מקל על סימפטומי הכאב ויעיל רק עבור חלק מהמטופלים. במרבית המקרים, בשלב מסוים התרופות לא משפיעות, מכיוון שהגוף מתרגל אליהן, ולכן יש צורך להגדיל מינונים. אין צורך להרחיב כאן על תופעות לוואי ונזק לגוף מטיפול תרופתי ממושך.

מיגרנה היא בעיה 'עקשנית', המחייבת שילוב של כמה שיטות יחדיו. ישנה שיטה משולבת המטפלת בצורה טבעית בהתקפי מיגרנה. השיטה מטפלת בשורש של המיגרנה עם אחוזי הצלחה גבוהים. במרבית המקרים, דיקור סיני בלבד או צמחי מרפא לא מספיקים על מנת להקל על התופעה.

ברפואה הסינית והיפנית קיימים שני מושגים הנקראים: "ענף" ו"שורש". הכוונה היא שהטיפול לא מתמקד רק בסימפטום (כאב ראש) אלא מטפל בשורש. הטיפול התרופתי כיום נכשל במרבית מהמקרים, כיון שהוא מטפל בסימפטום (הפחתת הכאב) ולא בשורש (חוסר איזון פנימי בגוף שמביא להתקפי מיגרנה).

שילוב מנצח

הטיפול המשולב כולל אבחון יסודי הכולל בדיקת דופק, לשון ואבחון אורטופדי של חוליות הצוואר. בנוסף, מטפלים ב-P.N Therphy, שיטה הלקוחה מהרפואה הסינית, הנעזרת בכלים מיוחדים המטפלים במרידיאנים בראש ובנקודות רפלקס בגוף שמשפיעות על מיגרנה. כמו-כן, נעשה שימוש במערכת הקרניו סקראלית, אשר מבוססת מדעית ופותחה על-ידי ד"ר סתרלנד, ד"ר לאוסטיאופתיה. המערכת פועלת מאזור הקרניו (עצמות הגולגולת שמאפשרות תנועה, ומקור התנועה הוא נוזל המוח והשדרה). למערכת זו קשר עד לסקרום בגב התחתון ולאורך עמוד השדרה. כתוצאה מפגיעה פיזית או נפשית, זרימת הנוזל בעמוד השדרה והמוח אינה תקינה, דבר אשר יוצר חוסר איזון בגוף. בטיפולי מיגרנה נעשה אבחון ידני של הזרימה בעזרת מגע יד עדין ביותר. המשך הטיפול מתבצע תוך כדי מגע עדין בעצמות הגולגולת, חוליות הצוואר, מפרקי הלסת ובאזור עמוד השדרה עד לסקרום בגב התחתון.

הטיפול המשולב כולל גם רפואה סינית יחד עם דיקור יפני. בדיקור יפני מאתרים רפלקסים בבטן של המטופל, המעידים על חוסר איזון פנימי וחסימות הקיימים בגוף ומעוררים התקפים. הרפלקסים מטופלם על ידי פרוטוקולים טיפוליים. בנוסף, משתמשים בצמחי מרפא סינים בהתאמה אישית ספציפיים לבעיית כאבי ראש ו/או מיגרנה. צמחי המרפא יודעים לטפל הן בכאב והן במצב השורש, כלומר בחוסר האיזון בגוף. כך, למשל, אישה שיש קשר מובהק בין זמן המחזור להתקפים, תקבל צמחי מרפא המאזנים את המערכת ההורמונלית ואת זרימת הדם בגוף בזמן המחזור. כמו-כן, משלבים גם טווינה (פיזיותרפיה סינית) - הטווינה מטפלת בבעיות אורטופדיות בצוואר במקרים של לחץ על עצב צווארי, בלט, פריצת דיסק, מתח וספאזם בשרירי הצוואר, היוצרים כאבי ראש ומיגרנות.

אופיר שגב פרימן הוא מרכז תחום הרפואה הסינית והיפנית באלטרנטיבה - מרכז רפואי טיפולי.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום