סוף לכאב: טיפול ברפואה סינית

(0)
לדרג

דיקור סיני יעיל בפתרון בעיות כאב שונות. מוטי צ'חנובר על פורום חדש בדוקטורס - כאב ורפואה סינית

מאת: מוטי צ'חנובר

כאב הוא תחושה לא נעימה העשויה להעיד על נזק ממשי או פוטנציאלי לרקמות בגוף. הוא עלול לקרות כתוצאה מפציעה, תאונה, מחלה, דלקת כרונית, עומס של פעילות גופנית או אפילו עקב לחץ נפשי. הכאב משמש כנורת אזהרה: זוהי דרכו הטבעית של הגוף להודיע שמשהו אינו כשורה. הגוף גם יודע להגביל את תנועתו של האיבר הפגוע על מנת למנוע נזק עתידי. משפטים כגון: "את/ה צריך ללמוד לחיות עם הכאב" או "הכול בראש שלך" הולכים ונעלמים לטובת שילוב טיפולי רפואה סינית במקביל לטפול רפואי קונבנציונאלי.

דיקור סיני

לרפואה הסינית יתרון יחסי על פני הרפואה המודרנית בתחום מניעת הכאב לפני היווצרותו. בעוד שטיפול תרופתי ייתן מענה לכאב מיידי אך לא ימנע את הכאב הבא אחריו, טיפול בדיקור ייתן מענה לכאב מיידי אך יכול למנוע את הישנות הכאב בעתיד.

מחקרים רבים קבעו, כי סדרת טיפולים בדיקור סיני נתנה מענה מיידי לאנשים הסובלים מכאב ראש ומיגרנה, ואף הפחיתה בלמעלה מ-50% את הישנות כאבי הראש והתקפי המיגרנה, תוך הקטנת עוצמת הכאב. טיפולים אלו הובילו לירידה במספר ימי המחלה, ירידה במספר ביקורי הרופא, הקטנת השימוש במשככי כאבים ועלייה באיכות החיים. יתרון נוסף לשיטת הדיקור הסיני הוא בהתאמתה למגוון רחב של תסמונות כאב ממקורות שונים. מחקרים קובעים כי הדיקור יעיל לטיפול ומניעה של כאב גב תחתון, כאבי כתף וצוואר, כאבי ברכיים, כאבי פרקים, שיכוך כאב לאחר טראומה או ניתוח.

אלמנט נוסף המאפיין את שיטת הטיפול בדיקור הינו בטיחות הטיפול. על אף החשש מהטיפול עם מחטים, כאשר המטפל מיומן, הטיפול בטוח ביותר ולעיתים נדירות ישנן תופעות לוואי כגון כאב או עקצוץ מקומי החולף תוך מספר דקות. בסקירה בנושא בטיחות הדיקור שפורסמה במגזין היוקרתי British Medical Journal נמצא, כי מתוך 30,000 טיפולי דיקור, נרשם שיעור נמוך של 42 איש (0.14%) שסבלו מתופעות לוואי קלות, שלא הצריכו טיפול רפואי וחלפו תוך פרק זמן קצר.

שיכוך כאבים

מאז שנות ה-70 שואלים רופאים, חוקרים ומטופלים את שאלת מליון הדולר: כיצד פועל הדיקור במונחים מדעיים ומהו המכניזם המדויק? נכון להיום, ישנם מספר תיאוריות העונות על שאלה זו.

^^התיאוריה של בקרת השער:^^

אחד המודלים המחקריים מתאר מערכת של "שערים" בעמוד השדרה שבאמצעותה יכול הגוף לעצור את העברת הכאב הלאה. נוצרת אינטראקציה בין עמוד השדרה והמוח שרק לאחריה יוכל הכאב להגיע אל אזור התלמוס (אזור במוח, דרכו עוברים כל הסיבים התחושתיים) ומשם להמשיך אל קליפת המוח, ורק אז יתפרש המסר בתודעה ככאב. לפי מודל זה, הסיבים הסנסוריים המהירים (סיבים המעבירים תחושות של מגע), הם בעלי השפעה מעכבת על הכאב; כלומר "סוגרים" את השער לכאב ואילו סיבים אחרים מעודדים העברת תחושת כאב ולמעשה "פותחים" את השער לכאב. שפשוף אצבע או ליקוקה מהווים תגובה, שבאינסטינקט לדקירה על-ידי סגירת השער לכאב באמצעות סיבים תחושתיים; יש כאן פעולה עצמית לשיכוך כאב. האקופונקטורה פועלת בחלקה בדרך של סגירת שער. החדרת מחטי הדיקור מביאה לסגירת השער לכאב והעברת הסיגנל לכאב המגיע מאזור פגוע אינו מתאפשר. תוצאה דומה מתקבלת על-ידי טכניקות עיסוי שונות כגון: שיאצו, מסאג' טווינא ועוד.

^^הפרשת משככי כאב טבעיים - אנדורפינים:^^

פריצת דרך מחקרית נעשתה בשנות ה-70 כאשר נמצא, כי ישנה עלייה ברמות האנדורפינים בנוזל השדרה לאחר דיקור סיני - ממצאים שאושרו במחקרים נוספים. האנדורפינים הינם חומרים אשר הגוף מפרישם באופן טבעי ויש להם יכולת שיכוך כאב. חומרים אלה דומים בתפקידם למורפין (משכך כאב רב עוצמה ממשפחת האופיאטים), והם בעלי יכולת להשפיע על אזורים ספציפיים במוח. בנוסף, הם גורמים לשיכוך תחושת הכאב, במקביל להפחתת תגובת הגירוי לכאב המגיע מאזורי הגוף השונים. נכון להיום זו הגישה המקובלת ביותר המסבירה את פעילות הדיקור כשיטה לשיכוך כאב. ברם, ישנם מנגנונים פיזיולוגיים נוספים שאינם קשורים באופן ישיר לשיכוך תחושת הכאב. הדיקור יכול להגביר את זרימת הדם לשרירים מכווצים ובכך להוריד את רמת הכאב הנגרם מנוקשות שרירים. פעילות מקומית זו להורדת נפיחות מקומית ברקמת שריר (על-ידי שיפור זרימת הדם אליה), תוך הרפיית השריר, מקטינה את הלחץ המקומי על סיבי העצבים ובכך תורמת לשיכוך כאב.

^^גורמים נפשיים ותרבותיים:^^

למצבו הנפשי של הסובל מכאב יש קשר הדוק למידת הכאב ממנו יסבול. אחת ההנחות היא כי טכניקות הסחה, מדיטציה, ביו-פידבק או הסבר פשוט לגבי מהלך הטיפול ותוצאותיו עשויים להוריד את רמת הכאב ולהעלות את מידת שיתוף הפעולה כלפי הטיפול, ללא קשר לסוגו. אנשים המפתחים חרדה כלפי טיפול באקופונקטורה, נעשים חסרי שקט ועצבניים במהלכו וכתוצאה מכך מפתחים נוקשות שרירים כללית אשר באופן ישיר מקטינה את יעילות הטיפול. בסין לדוגמא, שם הדיקור מקובל מאוד בכל שכבות האוכלוסייה, שיתוף הפעולה עם המטפל טוב יותר, וכתוצאה מכך המטופל מרגיש רפוי במהלך הטיפול והאפקט הטיפולי טוב יותר. עד לאחרונה, רווחה האמונה במיוחד אצל אנשי רפואה, כי הטיפול בדיקור הינו סוג של סוגסטיה (תהליך פסיכולוגי בו ניתן לשנות את רגשותיהם ודרכי החשיבה אל בני-אדם), היפנוזה או סוג של אפקט פלסבו (אינבו-טיפול דמה). מחקרים רבים מראים, כי אין קשר בין יכולת להיות מושפע מהיפנוזה או רמת האמונה בטיפול ובין תוצאותיו. הטיפול המוצלח בדיקור במחלות שונות בבעלי חיים הוא אחד הטיעונים השומטים את הקרקע מההנחה שלטיפול בדיקור יש אפקט כלשהו של היפנוזה.

הרפואה הסינית הינה שיטה המסוגלת לטפל ולמנוע בסוגי כאב שונים. שילוב הרפואה הסינית במסגרת קופות ובתי חולים הפך נפוץ עקב היענות הציבור לטיפול. למרות שניתן לשלב טיפול בדיקור וצמחי מרפא סיניים במקביל לטיפול רפואי סטנדרטי, רבים בוחרים להימנע מטיפול תרופתי או שמסיבות שונות גופם לא הגיב היטב לטיפול ובחרו ברפואה הסינית כחלופה יעילה, אחראית ובטוחה.

מוטי צ'חנובר, מוסמך לטפל ברפואה סינית. עובד במרפאה לכאבי ראש ופנים, מחלקה נוירולוגית - ביה"ח איכילוב, ת"א וב-acuclinic מרפאה לטיפול ברפואה סינית.

בואו לדבר על זה בפורום כאב ורפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום