שעון חורף: איך נעבור את החורף בלי קילוגרמים מיותרים?

(0)
לדרג

ושוב הגיע הזמן הזה בשנה שכולנו מזיזים את מחוגי השעון שעה אחת אחורה ועוברים לתרדמת חורף. אז לפני שמזג האוויר מתקרקר והחשק להתכרבל מול הטלוויזיה עם נשנוש מנחם משתלט עלינו, קבלו כמה עצות חשובות כיצד שומרים על הגזרה גם בתקופה הקרה

מאת: ד"ר עמיאל פייגנבאום

כשהטמפרטורות צונחות בחוץ וגשם מתחיל לטפטף, כולנו מתחילים להזות על דברים מחממים, התכרבלות בבית, שתייה חמה והתענגות על תענוגות חורף חמימים. אבל למרבה הצער, עבור רבים מאיתנו מסמנים חודשי החורף גם את תחילת מירוץ "החימוש הגדול" - העונה הקרה שבה רבים מאיתנו עולים במשקל וצוברים עודפים (האבולוציה מכה שנית? או שמא זו עצלות-חורף טיפוסית?) הוסיפו לזה מצב ירוד (דיכאון חורף) והפחתה מפעילות גופנית, וקיבלתם מתכון בדוק לחורף כבד משקל.

בחורף אנו נוטים לשתות יותר משקאות חמים. תצילום: שאטרסטוק

מהן הסיבות לאכילת היתר בחורף?

"כשנמצאים יותר שעות בבית, האוכל נגיש יותר, ונוטים לאכול ולנשנש יותר, מסביר ד"ר עמיאל פייגנבאום, תחושת הקור מגבירה את תחושת הרעב, ונוטים לאכול מאכלים כבדים ושמנים (טשולנט). כמו כן, יש נטייה לשתות פחות עקב תחושת הצמא הפוחתת, ותחושת הצמא מתבלבלת עם תחושת הרעב. סיבה נוספת היא החימום בבתים: מערכות חימום המצויות בחלק מן הבתים גורמות לעתים קרובות להתייבשות. במצב זה יש לשתות יותר, אך במקום לשתות - אנו אוכלים יותר.

כמו כן, בחורף אנו נוטים לשתות יותר משקאות חמים עם קינוחים עתירי קלוריות, ופחות משקאות קרים ואוכל קר (אכילת מאכלים קרים מוציאה יותר אנרגיה בהטמעת המזון).

סיבה נוספת לאכילת יתר ולהשמנה היא שאנו מוציאים פחות אנרגיה בעונה הקרה. בחורף אנו נוטים לצמצם בפעילות גופנית מחוץ לבית, ובמקביל מבלים יותר שעות בצפייה בטלוויזיה או מול המחשב - פעולות המצריכות הוצאה קלורית מועטה. 

עוד חיסרון הוא הלבוש החורפי הרב-שכבתי, שגורם לאנשים לתת פחות תשומת לב למשקל העודף.

התוצאה, מציין ד"ר פייגנבאום, היא עלייה בכמות רקמת השומן, מכיוון שרקמה זו מגינה מפני תחושת הקור, תופעה הניתנת למניעה בסיוע של תזונה ודיאטה נכונות, ובמקרים קשים - שימוש בתרופות, כגון קסניקל - הסופחת 30% מהשומנים במעיים מבלי שתעבור במחזור הדם או שתהייה לה השפעה על המוח. מחקרים הוכיחו, כי הפחתה במשקל עשויה לסייע במניעת מחלת הסרטן ועל כן יש חשיבות רבה לא לעלות במשקל בפרט כשיש נטייה לכך בחורף.

איך לעבור את החורף בשלום?

ד"ר עמיאל פייגנבאום מפרט מספר טיפים והמלצות לעונה הקרה:

  • לאכול בקביעות ארוחת בוקר לשבור את צום הלילה, וכך לאזן את רמת האינסולין היורדת בזמן השינה.

  • לאכול מאכלים חמים על בסיס של ירקות (מרקים) ולהקטין את כמות השומן במזון (המזון השמן טעים אך הקלוריות במזון מקורן בשומן).

  • נטילת קסניקל בקביעות בתקופת החורף יכולה למנוע את עליית המשקל השכיחה בחורף.

  • להישקל אחת לשבוע בממוצע בשעה קבועה (שקילה לעיתים קרובות מידי עשויה להטעות עקב השינויים בכמות הנוזלים בגוף).

  • לבצע פעילות גופנית גם בעת הצפייה בטלוויזיה. עדיפה פעילות אירובית המפעילה קבוצת שרירים גדולות כגון: הליכה בהליכון ורצוי במשך חצי שעה ברוב ימות השבוע.

  • להמעיט באכילת מלח לאנשים עם נטייה לעלית לחץ הדם, תופעה העלולה לגרום לבצקות ולעליית לחץ הדם.

  • לאכול בשעות קבועות.

מומלץ לאכול מאכלים חמים על בסיס של ירקות. צילום: שאטרסטוק

  • להיות קשובים לגוף ולאכול רק כשמופיעה תחושת רעב.

  • למצוא שותף לתהליך ההרזיה.

  • להתחיל כל ארוחה בשתי כוסות מים.

  • ברגעים של שעמום, מצב רוח ירוד (תופעה השכיחה יותר בתקופת החורף) בצעו פעילות אחרת שהינכם אוהבים במקום האכילה.

  • מומלץ לאכול שלוש ארוחות גדולות ושלוש ארוחות ביניים ולא להגיע למצבים של תחושת רעב בלתי נשלטת.

 

ד"ר עמיאל פייגנבאום, חוקר תרופת הקסניקל, מומחה לרפואת משפחה ולטיפול בהשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום