עיניים: אסטיגמציה והטיפול בה

(0)
לדרג

באסטיגמציה, "צילינדר", מוקד הראייה מתקבל בשתי נקודות שונות בעין. כדי לשפר את הראייה ניתן להיעזר באמצעים אופטיים, בניתוחים או בהשתלת עדשות

מאת: ~~ד"ר אורי מלר~~

באופן תקין, קרני האור המגיעות אל העין בדרכן אל הקשתית אמורות להישבר כך שהמוקד ימוקם במרכז הרשתית (מקולה). במצב נורמלי זה, נוכל לראות את הדמות מולנו באופן ברור. במצב הקרוי קוצר-ראייה, המוקד יתקבל לפני הרשתית, כך שעצם הקרוב לעין ייראה ברור, אך עצם המרוחק מהעין ייראה באופן מטושטש. במצב הקרוי רוחק-ראייה, המוקד מתקבל מאחורי הרשתית. אם רוחק הראייה משמעותי, תופרע ראיית עצמים הקרובים לעין, ובשלב מסוים גם ראיית עצמים המרוחקים מהעין. אסטיגמציה, או בשמה האחר - "צילינדר", היא ליקוי בשל התקמרות בלתי שווה של הקרנית או העדשה בעין. במצב זה, המוקד המתקבל מורכב משתי נקודות הנמצאות במיקומים שונים בעין. הדבר גורם לעיוות קרני האור המגיעות אל העין ולראייה מטושטשת מרחוק ומקרוב.

תופעת האסטיגמציה שכיחה בקרב האוכלוסייה. אצל חלק לא מבוטל מהאנשים קיים צילינדר נמוך וחלקם אף לא מודעים לקיומו. האסטיגמציה נמדדת ביחידות של דיופטר, בדומה למדידת מספר המשקפיים. למעשה, המספר הכולל הקיים מורכב ממספר התיקון, מספר הצילינדר וציר הצילינדר. הדרך לקביעת המספר בעין היא באמצעות בדיקה הקרויה תשבורת (רפרקציה). בדיקה זו מבוצעת על ידי אופטומטריסט מוסמך או רופא עיניים, ודורשת מכשור אופטי.

ממפים את הקרנית

צילינדר יכול להיקבע בדרגות חוזק שונות: נמוך (עד 1 דיופטר), בינוני (3-1 דיופטר) וגבוה (מעל 3 דיופטר). בנוסף לדרגת החוזק, נקבע גם כיוון הצילינדר והאם מבנהו סדיר או בלתי-סדיר. סדירות או אי-סדירות זו ניתנת כיום לאבחון באמצעות אמצעי הדמיה שונים, כשהחשוב בהם הוא מיפוי טופוגרפי של הקרנית. מיפוי זה מאפשר קבלת מידע על קימור הקרנית בכל חלקיה, והוא כלי חשוב בהתאמת עדשות מגע על ידי אופטומטריסטים בעת קביעת התאמה לניתוחי לייזר להסרת המשקפיים ולאבחון מחלות קרנית שונות כגון קרטוקונוס (עיוות במבנה הקרנית) או pellucid marginal degeneration (מחלה ניוונית של הקרנית).

חשוב לציין כי במקרים של צילינדר גבוה ובלתי סדיר, ובמקרים שבהם חלה עלייה בצילינדר תוך תקופה קצרה, חשוב להיבדק על ידי רופא עיניים שישקול בחלק מהמקרים ביצוע מיפוי טופוגרפי של הקרנית על מנת לאבחן מחלות קרנית אלה או לשלול את קיומן.

דרכי הטיפול באסטיגמציה

הדרך השמרנית והמקובלת ביותר לטיפול בתופעת האסטיגמציה היא בעזרת אמצעים אופטיים, דהיינו משקפיים או עדשות מגע טוריות, המיועדים לתקן את העיוות הקיים.

דרך נוספת לטיפול באסטיגמציה היא באמצעות ניתוחים שונים המתקנים את העיוות האופטי הקיים:

טיפול בעזרת אקסימר-לייזר - בטיפול זה מתבצע ליטוש הפנים החיצוניות של הקרנית בהתאם לחוזק המספר או הצילינדר הקיימים, ובהתאם לציר האופטי המבוקש. טיפול הלייזר מתבסס בין היתר על בדיקות התשבורת ומיפוי הקרנית שעבר המטופל, תוך שימוש בתוכנות מחשב מתקדמות. באמצעות טיפול זה ניתן להגיע לדיוק רב גם בתיקון צילינדר גבוה, כל עוד הוא בעל מבנה סדיר.

דרך נוספת היא באמצעות טיפול AK (astigmatic keratotomy), שבמסגרתו מבוצעים חתכים שונים בקרנית באמצעות סכין יהלום. באופן זה ניתן להקטין ואף להעלים את הצילינדר הקיים. טיפול זה נעשה לרוב כחלק מניתוח נוסף המבוצע, למשל, במסגרת ניתוח להסרת ירוד (קטרקט) במטופל עם צילינדר גבוה.

פתרון נוסף מושג על ידי השתלה של עדשות תוך עיניות, הקרויה "השתלת עדשות פאקיות". במקרים אלה, מדובר לרוב באנשים בגיל 40-20 הסובלים ממספרי קוצר-ראייה או רוחק-ראייה גבוהים, עם צילינדרים או בלעדיהם. בניתוחים אלה, מוחדרת אל העין עדשה מלאכותית קטנה ודקה המבצעת את התיקון האופטי הנדרש. כ-2% מקרב הנבדקים בבדיקות ההתאמה לניתוחי לייזר להסרת המשקפיים ימצאו כמתאימים לעבור ניתוחי השתלת עדשה. קיימים סוגים שונים של עדשות מסוג זה, כשהעדשה האיכותית והבטוחה ביותר לתיקון קוצר ראיה היא עדשת הארטיפלקס, והעדשה היעילה בתיקון צילינדר בינוני-גבוה היא עדשת הארטיזן. עדשות נוספות הן עדשת ה-ICL, וה-ICL הטורית לתיקון צילינדר.

אצל אנשים הסובלים מירוד, פיתרון ניתוחי נוסף הוא שימוש בעדשות טוריות במהלך ניתוח הסרת הירוד. בניתוח כזה מבוצעת הוצאת עדשת העין הטבעית העכורה והחלפתה בעדשה מלאכותית. כיום בניתוח מבוצע ברוב המקרים חתך זעיר של 3-1 מ"מ, ובמהלכו נשאבת עדשת העין הטבעית באמצעות מכשיר אולטרא-סאונד דקיק ומתקדם.

בסיום הניתוח מושתלת בעין עדשה מלאכותית מתקפלת, והחתך ונסגר - ברוב המקרים גם ללא צורך בתפירה. משך הניתוח וההחלמה ממנו קצרים ברוב המקרים. העדשות המושתלות הסטנדרטיות הן בעלות יכולת לתקן מספר בלבד ללא יכולת תיקון של הצילינדר. כך, אדם הסובל הן מירוד והן מצילינדר, יזדקק בסיום הניתוח להרכבת משקפים לתיקון האסטיגמציה.

כיום ישנן עדשות טוריות חדשות שבאמצעותן ניתן לתקן גם את צילינדר. אצל אותם אנשים הסובלים מירוד ומאסטיגמציה, ניתן להשיג תוצאה אופטית טובה ואיכותית בשימוש בעדשות אלה.

ד"ר אורי מלר הוא רופא עיניים בכיר במרכז הרפואי "עיניים" ובמרכז הרפואי קפלן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קרנית העין
פורום הסרת משקפיים בלייזר וקרנית העין

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום