טראומה בעיניים עקב פציעה

(1)
לדרג

פציעה בעין עלולה להיגרם בעבודה, תוך כדי פעילות ספורטיבית או במשחקי ילדים. מתי לטפל בפציעות עיניים באופן עצמאי ובאילו מקרים נדרש פינוי לבית החולים?

מאת: ד"ר נדב בלפר

העין, האיבר שמעניק לנו את הראייה באמצעות קליטה של קרני אור והעברתם למוח לעיבוד התמונה, רגישה ביותר לפגיעה. הטבע המתוחכם דאג לכך שלאיבר כה רגיש יהיה מבנה שיעניק לו הגנה: העיניים שקועות בארובת העין וכך עצמות הגולגולת מהוות חיץ כנגד חבלה מכנית או חודרת. העפעפיים ורפלקס המצמוץ מגנים מפני חדירת גופים זרים, שעלולים לפגוע בקרנית או בשלמות גלגל העין.

ולמרות ההגנה הטבעית על העיניים, חבלה משמעותית עלולה לפגוע בחלקים השונים של העין, ולגרום לדימום תך עיני ואף לנזק בלתי הפיך ולפגיעה בראייה. על כן יש חשיבות גבוהה להגן עליהן אם באמצעות משקפי מגן למי שעיסוקו מצריך זאת,ובאמצעות משקפי שמש מפני קרני השמש (בקיץ ובמהלך סקי) ומפני חדירה של עצמים זרים וחלקיקי אבק.

יש לזכור כי טראומה קשה לעיניים עלולה להסתיים בפגיעה בכושר הראייה ולעתים אף בעיוורון.

האם ניתן להצביע על קבוצות סיכון לפגיעות טראומטיות בעיניים?

עיקר הפניות לרופאי העיניים בבתי החולים שמאובחנות כטראומה לעיניים, מקורן בתאונות עבודה, פעילות ספורטיבית, משחקים ותאונות ילדים. בהתאם לכך ניתן להצביע על:

1. אנשים שעבודתם כרוכה בפיזור של חלקיקי חומר, אדי חומרים רעילים או רתכים החשופים לקרינה על סגולית שעלולה לגרום לכוויה בקרנית.

2. חובבי ספורט בענפים כגון רכיבה על אופניים, משחקי כדור כגון מטקות וטניס.

3. ילדים שמשחקים עם חפצים חדים.

פציעות עיניים (אילוסטרציה shutterstock)
פציעות עיניים (אילוסטרציה shutterstock)

מהן סוגי הפגיעות בעין השכיחות ביותר?

יש פגיעות קלות, אשר מרביתן חולפות באמצעות שטיפה של העין במים זורמים וישנן פגיעות קשות יותר העלולות לסכן את הראייה ודורשות פינוי מידי לבית החולים ומעורבות של מומחה עיניים. הפגיעות הפגיעות הקלות הן:

חדירה קלה של אדים רעילים מחומר ניקוי או מכלור בבריכה שמצריכה שטיפה מיידית של העיניים במים זורמים. אם הצריבה לא עוברת יש לגשת מיד לרופא עיניים או לבית החולים.

כניסה של גרגרי חול או אבק גורמת לדמעת ולאדמומיות של לחמית העין. במקרה זה יש לשטוף את העיניים במים זורמים להוצאת הגרגרים, על מנת שלא תיגרם שריטה בקרנית או בלחמית העין. אם לאחר שטיפת העיניים עדיין יש תחושה של גוף זר בעיניים, זו עדיין יכולה להיות התחושה של השריטה שנגרמה, למרות שהגרגר יצא. בכל זאת, יש לגשת לרופא עיניים, לוודא שאין עוד גופים זרים, שכן כל מצמוץ יגרום לשריטה על הקרנית.

כוויה בקרנית כתוצאה מקרינה במהלך ריתוך ללא משקפי מגן, עלולה לגרום לנזק חולף לתאי הציפוי החיצוני של הקרנית. הטיפול המקובל כולל משחה אנטיביוטית עם או ללא חבישה של העיניים, למשך עד 24 שעות וטיפול לשיכוך כאבים.

אודם בעיניים וצריבה בעקבות הרכבת עדשות מגע מחייבים הסרת העדשות ולגשת מיידית לרופא העיניים, על מנת לבדוק שאין, חלילה, זיהום בקרנית. העדשה מהווה חממה "נהדרת" לצמיחת חיידקים: בניגוד לעין ללא עדשת מגע, אין שטיפה טובה ורציפה של הקרנית בדמעות. המצמוץ אינו מסלק באופן מכאני את שרידי הריר של הדמעות ועימם את החיידקים המתהווים. וכך יש לחיידקים מצע של רקמה אנושית בטמפרטורה אופטימלית של 37 מעלות, עליו הם יכולים להתרבות ללא הפרעה יתרה. בנוסף, עין עם עדשות מגע יבשה באופן יחסי, וכך ייוצרו פצעים מקרוסקופיים על הקרנית שיאפשרו חדירת החיידקים והתרבותם בתוך רקמת הקרנית.

פגיעה בעין מחייבת בדיקה של רופא עיניים (אילוסטרציה shutterstock)
פגיעה בעין מחייבת בדיקה של רופא עיניים (אילוסטרציה shutterstock)

מהן הפגיעות הקשות שעלולות לסכן את הראיה?

כוויה כתוצאה מחשיפה לחומר כימי בכמות גדולה, כגון חומר ניקוי או תעשייתי עלולה להרוס את תאי הציפוי החיצוני של הקרנית ולגרום בשלב מאוחר לפגיעה קשה בקרנית ולהביא לפגיעה קשה בראייה. הטיפול המידי הטוב והחיוני ביותר, ללא תלות בסוג החומר שחדר לעין, הוא שטיפה יסודית עם הרבה מים.

החומר יישטף וייעשה דליל יותר וכך נעצור את המשך התקדמות הנזק. בבית החולים יוערך מצב הנזק והטיפול ינוע מטיפות למניעת זיהום ושיפור התחושה ועד ניתוח השתלת קרנית במקרים הקיצוניים. ההחלמה יכולה להיות ארוכה וכואבת וייתכנו מצבים בהם לא ניתן לשקם את הראיה.

גם חדירת חפץ חד או רסיס לעין, עלולה לגרום לפגיעה בקרנית העין או לקרע בגלגל העין, המלווה בירידה בכושר הראיה ולעתים בהפרשת זגוגית העין הנראית כחומר צמיגי שקוף. התרחיש השכיח הוא פעולה פשוטה ויומיומית של מכה של מתכת על מתכת (לדוגמה, פטיש על מסמר), פיצוץ לא מבוקר או חיתוך והשחזה של מתכת. בכל מקרה כזה, עשוי שבב קטן אך חד מאוד, להינתק מעוצמת המכה, ולעוף במהירות גבוהה. כאשר כל האנרגיה הזו פוגעת ברקמת העין, היא עלולה לחדור לעומקים שונים ולפגיעה בעין.

פגיעה מסוג כזה מחייבת פינוי מיידי לבית החולים בשכיבה עם מגן קשיח על העין. אין לנסות להוציא את הגוף הזר התקוע. הוא יוצא בחדר ניתוח בתנאים מבוקרים. הטיפול המידי בבית החולים יכלול סגירת הפצע וטיפולים למניעת זיהום. במהלך השיקום שעלול להיות ממושך, יטופלו חלקי העין הפגועים, ולא פעם, עם הצלחה טובה.

לעתים שיקום העין עלול להיות ממושך (אילוסטרציה shutterstock)
לעתים שיקום העין עלול להיות ממושך (אילוסטרציה shutterstock)

ומה באשר לפגיעה המלווה בדימום פנימי של העין?

חבטה או מכה ישירה בגלגל העין, עלולה לגרום לדימום במקטע הקדמי של העין או ברשתית ובזגוגית הממוקמות במקטע האחורי של העין ולכאב עז. כמו כן יכול להיגרם קרע בכדור העין, כמו בחבלה חודרת. גם מקרים מסוג זה דורשים פינוי מיידי לבית החולים. הדימום ייספג לרוב מעצמו תוך מספר שבועות ויצריך ניתוח ניקוז רק במקרים מיוחדים.

גם שבר בארובת העין עקב מכה חזקה או פגיעה של חפץ זר בעצמה, כגון חבטת כדור הגורמת לכאב עז, לנפיחות ולאודם סביב העפעפיים ולעתים גם לראייה כפולה - מחייב פינוי מידי לבית החולים. אם שריר או עצב ייכלאו בין חלקי העצם השבורים, הם יכולים לעבור נמק ולהפסיק לתפקד בעתיד. לכן חשוב לאבחן זאת בסמוך לזמן המכה ולנתח תוך מספר ימים. אם המכה לא חזקה דיה, לעתים נגרמת פגיעה רק ברקמת החיבור בין ארובות העיניים הגורמת לדימום ולשטף דם ("פנס בעין"). היות שרקמה זו עשירה בכלי דם וגם במקרה זה נדרש פינוי מיידי לרופא עיניים.

כוויה בעפעפיים ובפנים מאש גלויה מחייבת פינוי מהיר לבית החולים. ברב המקרים העפעפיים מגינות על העיניים והטיפול הנדרש הוא בכוויות בעור.

מבנה העיניים אמנם מגן עליהן, אולם פגיעה חזקה עלולה לגרום לפגיעה קשה בחלקים שונים של העין ועקב כך לנזק בכושר הראייה. לכן קיימת חשיבות לפינוי הדחוף לבית החולים על מנת שמומחה לרפואת עיניים יבחן את מידת הנזק שנגרם לעין ולראייה והאם קיים צורך בניתוח חירום.

ד"ר נדב בלפר, מנתח בכיר במרכזים הרפואיים "עיניים", "שבע עיניים לנגב" ו"סורוקה".

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום