לידה - ושרירי רצפת האגן

(0)
לדרג

פגיעה ברצפת האגן עלולה לגרום לדליפת שתן בזמן שיעול או צחוק. במקרים קשים, עלולה להתרחש צניחה של רצפת האגן. אישה בהריון? גבר שמן? כדאי שתשימו לב

מאת: ד"ר מרק באר גבל

לעיתים נראה כי עתידה של רצפת האגן, במיוחד אצל נשים, הוא בבחינת "גזירת גורל". התפיסה הרווחת באוכלוסייה היא שאישה המעוניינת ללדת גוזרת למעשה לרעה את דינם של שרירי רצפת האגן. החודש התקיים הכנס הראשון בישראל לרצפת האגן. מודעות נכונה לתהליך הלידה וגם לפעילות המקדימה במהלך ההריון עשויה להביא כל יולדת למינימום פגיעה ברצפת האגן - ושיקום מהיר ביותר לאחר הלידה.

מדוע ההריון משפיע על רצפת האגן?

אין מה לעשות, אך לעלייה במשקל הנגרמת בעקבות ההריון יש השפעה על רצפת האגן. עלייה במשקל פוגעת ברצפת האגן, גם ללא קשר להריון. עלייה במשקל אף גורמת לפגיעה כזו אצל גברים. עם זאת, עדיין אפשר לצמצם למינימום את הפגיעה, באמצעות התעמלות מיוחדת אשר נועדה לשמור על הכושר של שרירי האגן התחתון.

בהריון, בניגוד לתהליך השמנה רגיל, הלחץ של ראש העובר על שרירי האגן התחתון עלול להיות גורם המביא לקרע באותם שרירים - ולנזק בעצבים המפעילים את כל שרירי האגן.

למרות המודעות הרבה לנושא והחשיבות שמייחסים בקהילה לתהליך הלידה (לדוגמה: סדנאות ההכנה ללידה), עדיין קיים חוסר מודעות בשאלה כיצד עושים זאת נכון?

כיצד ניתן לשמור על רצפת האגן בעת הלידה?

בזמן הלידה, המיילדות צריכות לשמור על בריאותו של האגן התחתון, למנוע לחץ ממושך של ראש העובר בתעלת הלידה - ולהקפיד לבקש שהמאמץ שעושה היולדת לא יהיה קשור עם כיווץ של השרירים האגניים. כל זאת, כדי למנוע נזק מצטבר. לאחר הלידה, חשוב לחזור לפעילות בצורה נכונה, במטרה להקטין את הנזקים ולמנוע את החמרתם.

מהו תפקידם של שרירי רצפת האגן?

תפקידם העיקרי של שרירי רצפת האגן הוא לשלוט על ההפרשות וכן להרים את רצפת האגן ולתמוך אותה - כנגד כוח המשיכה. תפקידם של שרירי הבטן הרוחביים הוא לתמוך את אברי הבטן והאגן מלפנים - ולקבע אותם ואת עמוד השדרה, כנגד הלחץ הנוצר בבטן בזמן מאמץ.

חולשת השרירים עלולה לגרום לדליפת שתן בזמן מאמץ: שיעול, צחוק, הרמת משקל, ריצה. לעתים חולשת השרירים אף עלולה לגרום לצניחת רצפת האגן, בטווח הרחוק יותר. עם זאת, ניתן לחזק את שרירי רצפת האגן על-ידי תרגול כבר מיד לאחר הלידה.

בניית תכנית אימונים מדורגת לאחר הלידה עשויה לסייע בתרגול השרירים ולסייע גם במניעת דליפת שתן או צניחת רחם ושלפוחית בעתיד.

מהם הכללים עליהם יש להקפיד, כדי לשמור על רצפת האגן?

מספר טיפים לנשים בהריון ולאחר הלידה.

1. לא לסחוב.
2. הרמה נכונה - כיווץ פי הטבעת (כמו פעולת התאפקות במתן שתן); כיווץ שרירי הבטן התחתונים.
3. הפסקות במהלך היום תוך הרמת רגליים.
4. לא להעלות יותר מדי במשקל.
5. הליכה נכונה: גב זקוף, כתפיים מתוחות לאחור ולהכניס בטן תחתונה לכיוון הגב.
6. להקפיד על תרגילי פיזיותרפיה ואימון מותאמים להריון ולאחר הלידה.
8. בזמן הלידה אין לכווץ את פי הטבעת בזמן הלחיצות.
9. למנוע עצירות על ידי שתייה מרובה של מים ודיאטה עתירת סיבים.
10. חודשיים אחרי לידה, אם יש חולשה ברצפת האגן, יש לגשת לביקורת איכות לתפקוד רצפת האגן.
11. בנוסף לתרגילים לחיזוק שרירי הבטן, יש לשים דגש מיוחד על חיזוק שרירי רצפת האגן.

ד"ר מרק באר גבל הוא מנהל שירות נוירו גסטרואנטרולוגיה, המפעיל את מרפאת רצפת האגן בבית החולים שיבא.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אורוגניקולוגיה - דליפת שתן וצניחת רצפת האגן
פורום כירורגיה גניקולוגית - ניתוחי רצפת האגן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום