מחלת חניכיים: חשיבות הטיפול המתמשך

(4)
לדרג
תוכן מקודם

דלקת בחניכיים עלולה לגרום לאובדן שיניים וסיבוכים רבים. יש להקפיד על שלוש רמות טיפול: צחצוח מוקפד יומיומי, טיפול שיננית בכל 3 חודשים וביקורת שנתית של מומחה חניכיים

טיפולי שיניים ,מומחה לפריודונטיה
077-2310907 (מספר מקשר)

הטיפול במטופל הסובל ממחלת חניכיים שונה מכל טיפול שיניים אחר. טיפול במחלת חניכיים דורש עבודת צוות קבועה - הכוללת מומחה חניכיים, שיננית; וגם - הכי חשוב - את המטופל עצמו. למטופלים רבים, הסובלים ממחלת חניכיים, יש תפיסות מוטעות לגבי מהי מחלת חניכיים, מדוע מטפלים בה וכיצד מטפלים בה. לצוות המטפל יש תפקיד חשוב במתן מענה לשאלות אלה.
במאמר זה, נסביר לעומק אודות מחלות חניכיים והטיפול בהן.

 מחלת חניכיים דורשת טיפול יומיומי, מתמיד ומתמשך. צילום: שאטרסטוק
מחלת חניכיים דורשת טיפול יומיומי, מתמיד ומתמשך. צילום: שאטרסטוק

מהי מחלת חניכיים? מה ההבדל בינה לבין מחלת שיניים?

מרבית המטופלים שסובלים ממחלת חניכיים אינם מבינים שמחלת החניכיים שונה ממחלות שיניים אחרות, או ממצבים אחרים שמצריכים הגעה לרופא שיניים.

כאשר יש עששת - באים ועושים סתימה או טיפול שורש (במקרה הצורך) - והבעיה נגמרת. אין צורך להמשיך לטפל במצב.

לעומת זאת, מחלת חניכיים דורשת טיפול מתמיד ומתמשך, ברמה יומיומית - על ידי המטופל; ברמה תלת חודשית על ידי המתחזקת - השיננית; וברמה שנתית - על ידי הפריודונט, מומחה החניכיים (בביקורת שנתית).

מבחינה זאת, הטיפול במחלת חניכיים דומה יותר לטיפול במחלות כרוניות סיסטמיות אחרות.

כך, למשל: יתר לחץ דם - מטופל שאובחן כסובל מיתר לחץ דם ומקבל טיפול תרופתי והתנהגותי (המלצות לשינוי אורח חיים) למחלתו - לומד איך לתחזק ולשמור על ערכי לחץ דם תקינים, על מנת שלא לסבול מנזקי יתר לחץ דם (למשל: התקף לב, אירוע מוחי) בגיל צעיר. המטופל פועל כך שהנזקים כלל לא יופיעו - ואם בכל זאת יופיעו, יגיעו בגיל מבוגר ככל שניתן.

הגיון טיפולי דומה מתקיים גם בטיפול במחלת חניכיים. הטיפולים שאנו עושים, הן בשלב ההכנה הראשונית (הטיפול האנטי דלקתי); הן בשלב המתקן הכירורגי; והן בשלב התחזוקתי - מיועדים ליצור סביבה אנטומית, שתהיה קלה יותר לתחזוקה (הכוונה היא לתחזוקה היומיומית שמבוצעת ע"י המטופל; והתחזוקה התקופתית שמבוצעת לרוב ע"י השיננית).

זאת, על מנת להאט את קצב התקדמות המחלה; ולגרום לכך שהנזק שהמחלה גורמת יהיה נמוך ככל הניתן, לשם שמירת השיניים לזמן ארוך.

כיצד משפיעה הנגישות לידע על טיפול במחלות חניכיים?

כיום, הגישה לידע היא עצומה: האינטרנט מאפשר לכל אדם לגשת למידע רב, שבעבר לא היה נגיש. מצד אחד, זמינות ידע היא מצב מעולה. אני אוהב לטפל במטופלים - שיודעים ומבינים. מצד שני, ברחבי העולם הווירטואלי, יש הרבה מידע מוטעה, חלקי ואפילו מגמתי - שהרבה פעמים רק מבלבל את הקוראים ונותן להם ידע לא נכון. לכן, כיום במיוחד - חשוב שלצוות המטפל יהיו התשובות לשאלות ששואלים המטופלים.

מהן השאלות הנפוצות של מטופלים?

ישנן מספר שאלות שחוזרות על עצמן. נציג אותן כאן - ואת התשובות להן.

מדוע צריך להגיע לניקוי אצל שיננית כל 3 חודשים?

מטופל שסובל ממחלת חניכיים הוא מטופל שיש לו רגישות יתר לחיידקים, הגורמים למחלת חניכיים. עומס והרכב חיידקי שלא יגרום נזק (אצל אדם ללא נטייה למחלת חניכיים) - עלול להביא ליצירת דלקת והחמרה של המחלה (אצל מטופל עם נטייה למחלת חניכיים).

לכן, לטיפול התחזוקתי יש חשיבות גבוהה בשמירה עומס חיידקי נמוך ככל שניתן. בבקרת הרובד החיידקי היומיומית, מבצע המטופל הסרת רובד טובה ככל שהוא יכול - בעזרת צחצוח שיניים ואביזר כמו מברשת בין שינית או קיסם דנטלי.

מחקרים הראו כי רובד חיידקי נבנה מחדש תוך שלושה חודשים - לאחר הסרתו. מכאן, ההמלצה לתחזוקה - אחת ל-3 חודשים. כמובן שאם יש מטופל שבקרת הרובד העצמית שלו היא יוצאת מגדר הרגיל - ניתן להוריד את התדירות. מאידך, בקרב מטופלים בעלי בקרת רובד עצמית גרועה - ניתן להעלות את התדירות. כל מקרה - לגופו.

מדוע יש צורך לבצע ניקוי - אם אין בכלל אבנית?

בהמשך להסבר לעיל, אצל מטופל עם מחלת חניכיים בעל בקרת רובד סבירה, המגיע לתחזוקה בתדירות המומלצת, אכן - לא סביר שתצטבר כמות אבן שן משמעותית.

עם זאת, האבנית איננה הסיבה לבצוע התחזוקה; הסיבה היא סילוק הרובד מאתרים ומכיסים עמוקים נותרים - שאליהם המטופל איננו מגיע ואין סיכוי שיגיע בעצמו. לכן, גם מטופל שאין לו אבן שן חדשה - מומלץ לו להגיע לטיפול תחזוקה.

למה צריך לעבור טיפול אנטי דלקתי ("הקצעות שורשים") - ואי אפשר לגשת ישירות לביצוע של ניתוחי חניכיים?

חשוב להבין שמטרות הטיפול הראשוני - הטיפול ה"אנטי דלקתי" (מה שנקרא בעבר בשם "הקצעת שורשים") שונה ממטרת הטיפול הכירורגי המתקן ("ניתוחי החניכיים").

מטרת הטיפול האנטי דלקתי היא לסלק כמות גדולה ככל שניתן של משקעים ורובד חיידקי מהכיסים, להוריד את העומס החיידקי ולהביא לירידה ברמת הדלקת ברקמות.

כך, צפוי צמצום מסוים של עומק הכיסים, כפועל יוצא של הפחתת הדלקת והבצקת, בסדרי גודל של 1-2 מ"מ; עם זאת, כיסים בעומקים גבוהים - יישארו גם לאחר הטיפול האנטי דלקתי. הכלי הטיפולי לצמצום בעומק הכיסים הוא הכלי שקרוי "ניתוח חניכיים".

"ניתוח חניכיים" - נשמע מאיים... מה זה אומר?

לרוב, מטרת ניתוחי החניכיים הינה להביא לצמצום עומק הכיסים (יש סוגים שונים של ניתוחים). על מנת לקבל את המקסימום מהכלי הטיפולי הזה - הוא צריך להתבצע בסביבה נקייה מרובד וברקמת חניכיים בריאה, ללא דלקת.

לכן, דילוג על השלב האנטי דלקתי ישירות לכירורגיה - למטרת צמצום כיסים - עלול להביא לתוצאות לא מספקות של הניתוח, כמו גם להחלמה איטית ובלתי טובה.

התחזוקה התקופתית מבוצעת לרוב על ידי השיננית. צילום: שאטרסטוק
התחזוקה התקופתית מבוצעת לרוב על ידי השיננית. צילום: שאטרסטוק

מדוע יש מטופלים החוששים כי "שיננית עלולה להחמיר את הנסיגה"? האם הם צודקים?

זוהי אמירה הנשמעת ממטופלים רבים, בעיקר מבוגרים.

ראשית, האמירה היא אמירה נכונה (במובן חלקי בלבד). כלומר: בפה שיש בו רמת דלקת גבוהה - ולכן גם בצקת רבה - בהחלט צפויה התכווצות של הרקמה; ויותר חשיפה של שיניים - כתוצאה מהטיפול. עם זאת, זוהי התוצאה הרצויה של הטיפול - וחשוב ליידע את המטופל לפני הטיפול שכך עשוי לקרות.

בנוגע לחשש מנזק, כתוצאה מביצוע טיפולי תחזוקה תכופים: כמו בכל תחום, כאשר הטיפול נעשה נכון - ע"י מטפל מיומן שיודע את עבודתו - לא צפוי כל נזק, אלא רק תועלת.

"מדוע צריך לעשות טיפול שיננית סביב שתלים - מדובר במתכת ולא במשהו ביולוגי..."?

מטופלים רבים טועים לחשוב כי לאחר שאיבדו את שיניהם הטבעיות וקיבלו שתלים - הם יכולים להיפרד לשלום מהשיננית שלהם: "מדוע צריך לנקות ברזל - הרי זה לא שיניים...".

חשוב שרופאים העוסקים בשתלים, ידגישו בפני מטופליהם את חשיבות התחזוקה של השתלים.

למעשה, שתלים עשויים להיות רגישים הרבה יותר לזיהום ולהתפתחות דלקת סביבם (פריאימפלנטיטיס).

בעוד שלשן ייקח עשרות שנים עד שדלקת סביבה תביא לאובדנה - כאשר מתפתחת דלקת מסביב לשתלים, התהליך מהיר הרבה יותר ויימשך שנים בודדות (במקרה הטוב). לכן, חשוב להדגיש בפני המטופלים שהתחזוקה מסביב לשתלים חשובה לפחות כמו סביב שיניים (אם לא יותר!).

לסיכום: לביצוע טיפולים תחזוקתיים של הפה והחניכיים, לאחר טיפולי חניכיים - יש חשיבות גדולה לשמירה על תוצאות הטיפול לאורך זמן.

ד"ר קובי אקשטיין הוא מומחה במחלות חניכיים (פריודונט); בעל מרפאה פרטית העוסקת בטיפול במחלות חניכיים והשתלות שיניים, בעיר מודיעין.

ד"ר אקשטיין קובי
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום