חיוך מושלם? קודם בריאות החניכיים

(0)
לדרג

האסתטיקה של החיוך תלויה במכלול של אלמנטים - לא רק שיניים לבנות, ישרות וסימטריות. יש השפעה גדולה גם לחניכיים בריאות והרמוניות

מאת: ד"ר ערן גבאי וד"ר יניב מאייר

טיפול לשיקום הפה מתמקד בבעיות אסתטיות ותפקודיות, כגון: שיניים חסרות, תיקון ליקויים סגריים, תיקון פגמים בטקסטורת וצבע השיניים ועוד. רופאי שיניים מומחים לשיקום הפה הם מעין "אדריכלים", העומדים בראש צוות של רופאים מומחים בתחומים שונים ברפואת השיניים כדי ליישם את תוכנית הטיפול השיקומית האידיאלית, שתוביל לחיוך המושלם.

אחד מאותם מומחים הוא הפריודונט, רופא מומחה למחלות חניכיים, שמסייע להשגת תוצאה אסתטית מושלמת בכל אחד ואחד מהטיפולים המבוצעים, במסגרת שיקום הפה.

אין זה משנה איזה טיפול שיקומי עובר המטופל - ביקור אצל הפריודונט הוא חיוני; חניכיים בריאות הן ערובה לא רק לתוצאה אסתטית מיטבית, אלא גם להצלחת הטיפול ולבריאות המטופל ושימור התוצאה לאורך זמן.

טיפול על ידי רופא פריודונט נחוץ כהכנה לטיפול השיקומי. צילום: שאטרסטוק
טיפול על ידי רופא פריודונט נחוץ כהכנה לטיפול השיקומי. צילום: שאטרסטוק

מהי פריודונטיה?

פריודונטיה היא תחום התמחות ברפואת שיניים. הפריודונט מתמחה בכל הקשור לשמירה על בריאות החניכיים. הפריודונטים - רופאי שיניים מומחים לחניכיים - מעניקים טיפול ממוקד לחניכיים, הן בהיבט של מניעת מחלות חניכיים ותחזוקה שוטפת; והן בהיבט טיפולי - טיפול במחלות חניכיים קיימות, הגורמות לכאבים, דימום, קושי בלעיסה - ועלולות להוביל לאובדן שיניים; והן בהיבט שיקומי - אסתטי: טיפול בחניכיים הכרחי להצלחת כל פעולה שיקומית.

יש חשיבות רבה לשמירה על בריאות החניכיים, הן לשם שמירה על בריאות הפה והשיניים; והן לשם שמירה על הבריאות הכללית (מחקרים מראים כי מחלות חניכיים כרוניות מגבירות את הסיכון להיארעות מחלות לב וכלי דם). לקראת טיפול שיניים לשיקום הפה, מעורבותו של הרופא הפריודונט מקבלת משנה חשיבות: טיפול על ידי רופא פריודונט נחוץ כהכנה לטיפול השיקומי, במהלך הטיפול ובסיום הטיפול - כדי להשיג תוצאה אסתטית מיטבית.

צורך זה בולט מאד בכל סוגי הטיפולים השיקומיים, לרבות השלמת שיניים חסרות, על ידי שתלים או כתרים; וכן טיפול אסתטי כללי, כגון הלבנת שיניים, ציפויי חרסינה ועוד.

מה תפקידו של הפריודונט ברפואת שיניים אסתטית?

רפואת שיניים אסתטית מתמקדת בשיפור מראה השיניים, לשם קבלת תוצאה אסתטית מיטבית. טיפול שיניים אסתטי שואף ליצור חיוך יפה, מלא בשיניים ישרות ולבנות. המראה הנכסף הוא מראה הרמוני, שמושג על ידי מגוון טיפולים - שתלים, טיפולים אורתודונטיים ליישור שיניים, ציפויי חרסינה, הלבנת שיניים ועוד.

כל הטיפולים הללו שמים דגש על מראה השיניים, אבל אין להתעלם ממראה החניכיים. תוצאה אסתטית טובה תלויה במכלול של גורמים, שאחד מהם הוא מראה החניכיים. הדגש הוא על סימטריה והרמוניה, בין שלל מרכיבים. גם אם כל הקריטריונים הקשורים לאסתטיקת השיניים יושגו בצורה אופטימלית, אך מראה החניכיים מודלק או לא אחיד - המראה הכללי ייפגם; והתוצאה האסתטית לא תהיה מושלמת.

איך החניכיים משפיעות על מראה החיוך והפה?

יש חשיבות רבה לעובי, למרקם, לצבע ולסימטריה של החניכיים. חניכיים נפוחות, מדממות מוכתמות, שצבען אדמומי - פוגמות במראה החיוך. כך גם במקרים בהם קו החניכיים איננו אחיד. ברוב המקרים, גם אדם מהישוב, אשר אינו מומחה יבחין שמשהו במראה צורם לו גם אם אינו יודע להגדיר מה הוא הליקוי; דוגמה קלאסית לכך נראה במקרים של נסיגת חניכיים ויצירת מראה של שן ארוכה ביחס לשכנותיה. במצב כזה יצירת כתר ללא תיקון מתאר החניכיים למעשה ינציח את הפגם ולא ייתן מענה לבעיה האסתטית.

מימין: לפני טיפול פריודונטי, משמאל: לאחר טיפול. צילום: ד"ר ערן גבאי וד"ר יניב מאייר
מימין: לפני טיפול פריודונטי, משמאל: לאחר טיפול. צילום: ד"ר ערן גבאי וד"ר יניב מאייר

מה תפקידו של הפריודונט, בעת התקנת כתרים?

תפקידו של הפריודונט לשמור על בריאות החניכיים, טרם התקנת הכתר (ולאחר מכן) - ולוודא כי קו החניכיים אחיד, סימטרי ומכסה את שורשי השיניים (במידת הצורך, ניתן לבצע השתלת חניכיים). וכך, למנוע מצב של נסיגת חניכיים מסביב לכתרים. נסיגת החניכיים סביב הכתרים הינה תופעה נפוצה ב-30% מהמקרים, כבר לאחר שנה מתפתחת נסיגת חניכיים מסביב לכתר, לאחר 10 שנים תופיע נסיגה סביב 70% מהכתרים. הגורם המרכזי לתופעה הוא התפתחות דלקת בחניכיים סביב הכתר אשר חודר מתחת לגובה החניכיים בקרבת העצם, אזור זה נקרא "המרחב הביולוגי". פגיעה בו תגרום להתפתחות דלקת חניכיים כרונית, שמובילה לנסיגת העצם והחניכיים. עקב הנסיגה, נחשפים שולי הכתרים - ונוצר מפגע אסתטי. מעורבות פריודונט וטיפול מונע טרם התקנת הכתר (ובמהלכה) ובתחזוקת הפה אחריה - מונעת מצב זה.

מה תפקידו של הפריודונט, בעת השתלת שיניים?

השתלת שיניים מהווה טיפול יעיל ביותר להתמודדות עם שיניים חסרות. שתלים הם התקנים דמויי בורג מטיטניום, המוברגים לעצם הלסת, כתחליף לשורשי השיניים החסרות. על גבי השתלים הדנטליים מותקן השיקום ככתרים, גשרים ותותבות. שיקום הפה, באמצעות שתלים דנטליים, חייב לכלול טיפול חניכיים בכל אחד מהשלבים.

כך התהליך מתבצע:

עוד בטרם תחילת הטיפול, יש לתת את הדעת לבריאות החניכיים - ולבחון האם יש מספיק עצם לסת ומספיק רקמת חניכיים, אשר יאפשרו את ביצוע ההשתלה. עוד צריך לוודא כי אין מחלת חניכיים פעילה. אם מאותרת בעיה, מבוצע טיפול מתאים.

רופא פריודונט יבצע, לפי הצורך, השתלת עצם, הרמת סינוסים, השתלת חניכיים וטיפול בדלקות חניכיים; וכך, יכין את פיו של המטופל באופן מיטבי, לביצוע ההליך הטיפולי של התקנת השתלים. הכנה זו נדרשת כדי למנוע "צרות" בהמשך - וכדי להבטיח שהשתלת השיניים תתאפשר בצורה אופטימלית כשהרקמות סובבות השתל בריאות ומעניקות לשתל תמיכה מספקת במטרה שהשתלים ישרדו בפיו של המטופל לאורך שנים ארוכות עם מראה אסתטי לחיוך מושלם.

ד"ר ערן גבאי וד"ר יניב מאייר הם רופאי שיניים, מומחים לפריודונטיה, המרכז לרפואת חניכיים, המתמחה בטיפולי חניכיים וכירורגיה מתקדמת.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רופאי שיניים - מומחים למחלות חניכיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום