שיני בינה - אל נא תעקור נטוע?

(0)
לדרג

שיני בינה מצויות לעתים בתוך עצם הלסת, מיקום שמונע מהן לבקוע בצורה רגילה. דוקטורס בוחן את נחיצות עקירתן

מאת: מערכת zap doctors

בפיו של אדם בוגר יש עד 32 שיניים. שיני הבינה שנמצאות באחורי הפה הן האחרונות לבקוע. שיני הבינה נקראות גם שיניים טוחנות שלישיות, והן מופיעות בדרך כלל בגילאים 17 עד 24, אם כי הן יכולות להופיע גם בגיל צעיר או מבוגר יותר, או כלל לא. למרבית האנשים יש שיני בינה, אחת בכל פינה, ומקובל לחשוב ששיני הבינה קיבלו את שמן בגלל הגיל המאוחר שבו הן מופיעות.

מיקום שיני הבינה

כאשר שיני הבינה חורגות מקו השיניים, הן עלולות להילכד או להיכלא בתוך עצם הלסת, או פשוט לא לבקוע. מצב זה עלול לגרום לצפיפות יתר של השיניים, לשינוי מיקום השיניים האחרות, או להתפתחות ריקבון מקומי של השיניים, וכן עלול להוביל לזיהום או למחלות חניכיים. שיני בינה כלואות נמצאות במיקומים לא טבעיים בלסת, שמונעים מהן לבקוע בצורה הרגילה. ניתן לעקור אותן, אולם אפשרות זו תלויה במיקומן.

חשוב להתייעץ עם רופא השיניים שיוכל להסביר מהן האפשרויות הטובות ביותר לגבי עקירת שיני הבינה, ואם בכלל יש בכך צורך.

עקירת שיני בינה

שן בינה שבקעה כבר לגמרי מהחניכיים אפשר לעקור בדיוק כפי שעוקרים כל שן אחרת. עם זאת, כאשר שן הבינה כלואה מתחת לחניכיים ובתוך עצם הלסת, יש לבצע חתך בחניכיים כדי להסיר את הרקמות הרכות ואת העצם הכולאים את השן, ולחשוף את כתר השן הכלואה.

בעת העקירה, השן תיעקר במלואה או בחלקים קטנים, כדי להפחית את כמות העצם שיש להוציא כדי לעקור את השן. לאחר מכן, סוגרים את המקום באמצעות תפרים.

כאשר הן בריאות וממוקמות היטב, שיני בינה יכולות להועיל לנו. מכאן שיש לזכור לנקותן כחלק משגרת הצחצוח היומית. כדי לשמור על שיני בינה בריאות, חשוב לצחצחן ביעילות על אף שקשה יותר להגיע אליהן עם מברשת השיניים. היגיינת השיניים חשובה מאוד, ושמירה על נקיונן היא הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות כדי לשמור על שיניים בריאות.

צחצוח נכון של השיניים

לניקוי יעיל של שיני הבינה, רופאי השיניים ממליצים על מברשת קטנה שיכולה להגיע למקומות "מרוחקים", באחורי הפה. מברשות שיניים חשמליות עם תנודות הוכחו כמי שמסירות את רובד החיידקים מהשיניים בצורה טובה יותר ממברשות אחרות.

לקבלת תוצאות טובות, רופאי השיניים ממליצים להחליף את המברשת מדי שלושה חודשים, כיוון שמברשת חדשה מסירה יותר חיידקים ממברשת שחוקה. יש לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום למשך שתי דקות, 30 שניות בכל רבע של הפה.
ניקוי יומי של השיניים בחוט דנטלי חשוב גם הוא לשיניים האחוריות ולשיני הבינה אליהן קשה מאוד להגיע. מאחר שקשה להגיע למקומות אלה, יכולים להצטבר שם לא מעט חיידקים בקלות רבה.

^^המלצות לאחר עקירה:^^

רופא השיניים או הסייעת ייעצו לך כיצד לפעול כדי להפחית למינימום את אי-הנוחות הנובעת מהעקירה. להלן המלצות כלליות:

הנחת שקיות קרח על הלחי תפחית את הנפיחות. יש להסיר ולהניח את השקית לסירוגין מדי חצי שעה.

למניעת דימום באזור העקירה, כדאי להניח גזה נקייה במקום העקירה ולנשוך אותה.

יש לאכול אוכל רך ולשתות הרבה נוזלים.

יש להימנע מאכילת אוכל פריך או קשה.

על אף שצחצוח השיניים עלול להכאיב, אין להימנע מכך. אפשר לחזור ולצחצח שיניים בעדינות כבר ביום שלמחרת העקירה, ולהמשיך לצחצח מדי יום כדי למנוע הצטברות חיידקים.

יש להימנע משימוש בקשיות שתייה כדי לשמור על קריש הדם בתוך מכתש השן.

יש ליטול את התרופות שרשם הרופא ולפעול לפי הנחיותיו.

ייתכן שרופא השיניים ימליץ על שימוש בשטיפת פה רפואית.

במקרה של דימום יתר, נפיחות רבה מדי, כאבים מתמשכים או קשים וחום - יש להתקשר לרופא השיניים באופן מיידי ולפעול לפי הנחיות הרופא להמשך הטיפול בבית.

הכתבה פורסמה באדיבות מומחי Oral-B.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום