צריכת ויטמינים - כן או לא?

(0)
לדרג

שאלת חשיבות צריכת ויטמינים ותוספי מזון עולה בחורף. אך האם החומרים והתוספים הללו בהכרח מחזקים את המערכת החיסונית?

מאת: מערכת zap doctors

החורף כבר בפתח ועמו כל התסמינים הידועים - נזלת, שיעול, כאבי ראש ועוד. החברות המסחריות מפרסמות מידע על נפלאות הוויטמינים ותוספי התזונה ומבטיחות כי הם "ישמרו" עלינו במהלך העונה. מן המפורסמות הוא שוויטמין C חשוב לבריאות ורובנו מתייחסים אליו כאל ויטמין שמזרז את קצב ההחלמה משפעת; אך האם אכילת פרי הדר אינה מספיקה?

הדעות כצפוי חלוקות, ולכן לפני שאתם מזדרזים לבית מרקחת הקרוב, בדקו היטב מה מתאים לכם והאם אתם אכן צריכים לרכוש ויטמין מסוים או אולי להסתפק בשינוי הרגלי האכילה.

רב הנסתר על הגלוי

ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה, המרכז הרפואי הלל יפה, ומנהל פורום רפואה דחופה באתר דוקטורס, אומר כי תוספי מזון וויטמינים הם מוצרים שמשווקים היטב, ולכן נמצאים בתודעה שלנו כל העת, ובמיוחד בעונת החורף עקב חשש מהידבקות במחלת השפעת על סוגיה וגווניה. "מחקר שנערך לא מזמן על השימוש בוויטמין C הוכיח כי אין יעילות מיוחדת לשימוש מוגבר בו בעת מחלת השפעת או באופן רגיל".

מגר' אייל שורצברג, מנהל שירותי הרוקחות, המרכז הרפואי הלל יפה, ומנהל פורום ייעוץ תרופתי באתר דוקטורס, סבור כי יש להתייחס לנושא בעירבון מוגבל. "חבירה של כוחות מסחריים, פרסום אגרסיבי, חוסר פיקוח, חוסר מקצועיות, ומחשבה כי כל מה שבחזקת טבעי אכן בריא - כל אלה הופכים את השוק לפרוע עם צריכה מוגברת".

לפרופ' יצהל ברנר, מנהל המחלקה הגריאטרית במרכז רפואי מאיר, דווקא עמדה שונה. לדידו, הוויטמינים והמינרלים הם מרכיבים חיוניים לתפקוד תקין של הגוף. "הם משתתפים בתהליכים פיזיולוגיים חשובים, כגון: תהליכי הפקת אנרגיה, חילוף חומרים (מטבוליזם), תפקוד מערכות חיוניות (המערכת החיסונית, מערכת כלי הדם, מערכת העצבים, מערכת הראייה ועוד), ייצור הורמונים וכדוריות דם, הגנה מפני פעילות מחמצנת, כמרכיבים באנזימים ועוד".

לפי סמדר טייטלר, ביוטכנולוגית ואחראית מחלקת יעוץ ומידע בחברת "הדס" למוצרים טבעיים, תזונה לא מאוזנת ולא מסודרת עשויה לגרום לחוסרים של ויטמינים ומינרלים בגופנו. "במשרד הבריאות ממליצים על בדיקת דם אחת לשנה. בדיקות דם מהוות את המדד המדויק ביותר לבחינת העניין, ואמורות להצביע על חוסרים בגוף". לעומת זאת, ד"ר אשקר גורס כי אדם בריא שאוכל בצורה תקינה ומסודרת, לרוב לא יזדקק לגיבוי. ואולם, "אדם שחסר לו ויטמין B12 כתוצאה ממחלות שונות, חייב לקבל את הוויטמין בצורה חלופית; חולים במחלות הדורשות טיפול כימותרפי או מחלת פרקים חייבים, בד"כ, לקבל חומצה פולית שחסרה בגלל השימוש בתרופה החיונית מטוטריקסט; אלו המטופלים בחומרים נוגדי קרישה כמו קומדין חייבים בוויטמין K; לנשים בהריון מומלץ לצרוך חומצה פולית וברזל".

^^כיצד נדע לבחור את הוויטמין המתאים לנו מהמבחר העצום שקיים בשוק?^^

ד"ר אשקר: "תלוי למי ובאיזה גיל מדובר. קיימת המלצה מטעם משרד הבריאות למתן ויטמין A+D בגיל היניקה. ויטמין A תורם להתפתחות ראייה תקינה, וחשיבותו של ויטמין D היא בבניית העצמות בגיל צעיר.

כיום ממליץ משרד הבריאות על מתן ויטמין A בלבד. ויטמין D, לעומת זאת, נמצא בעור בצורה לא פעילה, אך קרני השמש הופכות אותו לוויטמין פעיל. תפקידו הוא להגביר את הספיגה של סידן במישור המעי, מניעת הפרשתו מהכליות ובמקביל זירוז תהליך העברתו לעצמות. הוכח לפי עבודות שונות וסקירה שאני ביצעתי, כי נשים מוסלמיות הלבושות עם כיסוי מלא כולל כיסוי ראש יש להם חסר בוויטמיןD בגלל היעדר חשיפה לשמש".

"ויטמין C עוזר באופן מוגבל כנגד הצטננות", אומר מגר' שורצברג. לדבריו, "מחקר גדול שערך ארגון כוכרן (מאגר הנתונים הגדול בעולם לרפואה מבוססת ראיות) מצא כי ויטמין C יכול לקצר את משך ההצטננות במתן מוקדם של ויטמין זה. מניעה של הצטננות נמצאה רק באנשים שחשופים לרמות גבוהות של מתח. המחקר סקר 55 מחקרים השוואתיים של ויטמין C במינונים גבוהים מ-200 מ"ג משנת 1940 ועד היום. מינונים של עד 2 גרם ליום לא השפיעו על שיעור אירעות של הצטננות בסה"כ, אבל זמן ההצטננות התקצר בכ-50% בקרב רצי מרתון, גולשים וחיילים שהיו חשופים למתח רב או קור עז. מתן מניעתי של ויטמין C הוריד את זמן ההצטננות בכ-14% בילדים ובכ-8% במבוגרים. לעומת זאת, מתן ויטמין C לטיפול בצינון קיים לא השפיע כלל".

"אבץ ניתן במינונים שבין 10 ל-30 מ"ג ליום בלכסניות למציצה. הוא מהווה מרכיב חשוב בריפוי פצעים ובמערכת החיסונית, המגביל התרבות של וירוסים", אומר מגר' שורצברג. "המחקרים בנוגע ליעילות נטילתו אינם חד משמעים, ולכן לא ניתן להמליץ על אבץ כטיפול בהצטננות". לדבריו, ככלל לא ניתן להמליץ על אכינצאה, ויטמין C ואבץ כטיפול בהצטננות קיימת. "ייתכן שיש מקום לכל הטיפולים לו היו מחקרים רבים יותר ובאיכות טובה יותר. מן הראוי לציין, שרוב המחקרים וההמלצות מתייחסים למבוגרים, מכיוון שהמחקרים שנעשו עד כה בחנו אוכלוסייה מבוגרת ולא ילדים. דהיינו אין המלצות ספציפיות לגבי ילדים".

צריכה מוגבלת

טייטלר מסבירה שלכל סוג ויטמין, צריך להתייחס באופן שונה: "ויטמינים B ו-C הם מסיסים במים, ולכן עודפים שלהם 'מתנדפים' החוצה, בצורה טבעית, באמצעות השתן, ובכך יתרונם. לכן, במקרים גבוליים, ניתן לצרוך אותם ללא חשש. למרות זאת, כמובן שתמיד מומלץ שלא להגזים בצריכה". עוד היא מוסיפה, כי "ויטמין C חיוני מאוד בעונת החורף והמעבר. צריכה מומלצת ליום: 500 מ"ג. בעת מחלה כדאי לצרוך כ-1,000 מ"ג. עם ויטמינים ומינרלים אחרים כמו A, D, ברזל ואחרים, רצוי מאוד שלא להגזים ולקחת ללא סיבה, מכיוון שהם אינם מסיסים ועשויים להצטבר בגוף".

ד"ר אשקר מדגיש, כי ויטמינים ו/או תוספי תזונה אינם יכולים למנוע מחלות חורף. לדבריו, "וירוסים עוברים מאחד לאחר בגלל צפיפות, חוסר אוורור ותנאי מזג אויר המתאימים להתרבותו. ויטמינים לא יקלו על מצב זה".

אם הוויטמינים לא יעילים במניעת מחלות חורף, אולי הם חשובים בהקשר של תסמינים אחרים - לדברי טייטלר, "סימפטומים שונים של הגוף עשויים להצביע על ויטמין/מינרל שחסר בגוף. כמובן שיש לערוך בדיקת דם כדי לאשר את ההשערה. לדוגמא: נשירת שיער, דלקות גרון/אוזניים, חולשה ועייפות, נימול בכפות הידיים/רגליים, סחרחורות וכאבי ראש". כתוצאה מבדיקה, ניתן לדעת מהו הויטמין החסר ולצרוך אותו.

"בכל מקרה", מדגיש פרופ' ברנר, "כל שימוש בתכשירי ויטמינים ותוספי מזון דורש התייחסות לסגולות המרפא שלהם כאל כל חומר מרפא, ולכן רצוי להיוועץ עם גורם מוסמך בטרם נוטלים ויטמינים ומינרלים מכל סוג שהוא". ד"ר אשקר אומר, כי המודעות של הצרכנים היא לא גבוהה במיוחד ולרוב מבוססת בעיקר על שיווק טוב, שמועות וסיפורים מפה לאוזן. "שומעים כל הזמן על נוגדי חמצון וחיזוק מערכות שונות. תוסף של אומגה 3 הוא אולי ההמלצה היחידה שעשויה לתרום משהו בצורה אמיתית".

ולאלו מכם שכבר רכשו ויטמינים, טייטלר ממליצה לאחסנם תמיד במקום סגור, קריר ויבש, גם בחורף. כמו כן, לאחר הפתיחה יש להוציא את צמר הגפן המצורף למוצר, מכיוון שהוא עלול לספוג לחות ולגרום לקלקולו של המוצר. "לוויטמינים אין תאריכי תפוגה קצרים ולרוב, אם לא פותחים אותם, הם יכולים להזיק מעמד כ-3 שנים".

כאמור הדעות חלוקות ולכן תשובה חד משמעית אין לגבי חשיבות צריכת הויטמינים. ההחלטה בסופו של דבר צריכה להתקבל על-ידי הצרכן עצמו לאחר שהתייעץ עם אנשי מקצוע (ולא אנשי מכירות) וחש בתום תקופה מסוימת כי חל שינוי לטובה במצבו הפיזי.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה, בפורום ייעוץ תרופתי ובפורום תרופות ורוקחות - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום