למפומה B תאים גדולים - למה הכוונה

דיון מתוך פורום  המטולוגיה

01/06/2004 | 21:53 | מאת: עינב

לאור התכתבות באתר בנושא לאחרונה, שאלה לי נוספת (כמה ליתר דיוק) אבי נכון לרגע זה מוגדר כ diffuse large cell lymfhomav עם סמפטומי B - שהם כל הסימפוטמים שציינת בהודעה של אסתר- אשר אכן קיימים אצל אבי- ירידה במשקל, חום , חולשה ועייפות. האם זה אומר שהוא סובל מלימפומה של תאי B? מדוע יש אנשים שונים בדרגה 4 ש/ל לימפומה שמקבלים טפול כימותרפי של 3 ימים כל שלושה שבועות ואחרים - יום אחד כל שלושה שבועות? האם זה אומר שסיכויי ההחלמה שלו נמוכים יותר ולכן נותנים לו רק יום אחד? מה ההשלכות של הוספת רימותקסין 0נדמה לי שזו התרופה) לטפול? במה היא מוסיפה? האם זה שאבי סובל מנגעים נודולריים מרובים בראות,קשריות בבלוטת הפרוטיס, ספלנומגליה (מה זה??) ואדנופתיה רטרופריטונאלית (ומה זה אומר?) מצביעה על סיכויי החלמה נמוכים יותר? מה הההסתברות הסטטיסטית להחלים משלב 4 לאחר 6 מחזורי טפול? עד כמה ההשפעה הנפשית כאן מהותית? תודה.

01/06/2004 | 21:56 | מאת: עינב

שכחתי לשאול את החשוב מכל, למרות האיתור הרב של המידע שיש באינטרנט אני לא מצליחה להבין עד הסוף את משמעות ההבדל של תאים גדולים מול תאים קטנים. מדוע סיכויי ההחלמה מתאים גדולים גבוהים יותר מתאים קטנים- מה ההבדל בינהם?

01/06/2004 | 22:51 | מאת: תשובת מנהל הפורום

א. אין קשר בין היות הלימפומה B, כלומר: עם סימפטומים, ובין לימפומה של תאי B. מדובר בשני דברים שונים. לימפומה יכולה להיות A או B מבחינת הסימפטומים ויכולה להיות לימפומה של תאי B או תאי T. כאמור, אין קשר בין הדברים. ב. לימפומה של תאים גדולים היא תיאור היסטולוגי של הלימפומה. יש לכך קשר למקור התאים במערכת הלימפה ולאפיון שלהם. יש גם לימפומות של תאים קטנים או תאים משונצים ויש לימפומות מעורבות. מה שחשוב זה דרגת הממאירות של הלימפומה שנקבעת ע"י מכלול פרמטרים וצורתה של הלימפומה בבלוטה - מפוזרת או פוליקולרית. לפי זה נקבעת דרגת הממאירות. סיכויי ההחלמה נגזרים מסך כל המאפיינים וגורמי הסיכון. ג. הטיפול משתנה בהתאם לסוג הלימפומה ולאפיון התאים. כל פרוטוקול טיפולי מאופיין בתרופות משלו ובמרווחי טיפול משלו ואין להשליך מכך ש-X מקבל 3 ימים בחודש ו- Y מקבל "רק" יום אחד על הסיכוי להחלים. ד. ספלמומגליה = טחול מוגדל. ה. איני יכול להגיד לך מה סיכויי ההחלמה במקרה המתואר. ראשית, כי אין לי די מידע ונתונים. שנית, אני בספק אם הרופא המטפל יכול להגיד זאת בביטחה, אבל בכל מקרה זו הכתובת שיש לשאול.

מנהל פורום המטולוגיה