שאלה לגבי אנמיה (מחוסר ברזל)

דיון מתוך פורום  המטולוגיה

20/05/2021 | 10:49 | מאת: מישהי

שלום, אני מוגדרת אנמית כבר הרבה מאוד שנים, מרגישה כל הזמן עייפות ועושה מדי פעם בדיקות דם, לוקחת כדורי ברזל וחומצה פולית וחוזר חלילה. בפעם האחרונה שלקחתי כדורי ברזל (של אלטמן שאמורים להביא להבנתי לספיגה טובה יותר) הייתה במשך שלושה חודשים וסיימתי לקחת באפריל, עשיתי בדיקת דם עכשיו (לאחר כחודש מהפסקת נטילת הברזל) ונראה ששוב יש ירידה-פריטין- 9, המוגלובין- 11.8, MCHC- 30.8. השאלה שלי היא- האם הגיוני שבצורה כל כך דרסטית תהיה שוב ירידה בברזל אחרי 3 חודשים של נטילת ברזל והפסקה של חודש וקצת? בעקרון היתה רק פעם אחת אחרי נטילת כדורי ברזל שהנתונים שלי היו טובים ועשיתי ממש לאחר הפסקת הכדורים. האם תתכן בעיית ספיגה? ואם כן, האם יש הכרח לאבחן או שזה לא ייתן כלום? האם יש מה לעשות עם המצב חוץ מלקחת כדורי ברזל כל כמה חודשים? הרי גם ככה לא אמורים לקחת ברזל באופן קבוע לפי מה שהבנתי, אבל נראה שבלי זה הברזל יורד דרסטית ואני מרגישה את זה מאוד על הגוף שלי. גם בתקופות בהן יותר השתדלתי לשים דגש על אכילת מוצרים עשירים בברזל לא נראה שהיה שיפור רציני, ובמשפחה הקרובה אין מי שסובל כרגע מהבעיה (עם תזונה יחסית דומה מבחינת צריכת הבשר למשל). תודה רבה מראש! מאוד מתוסכלת מהמצב.

הסיבה השכיחה לחסר ברזל בנשים צעירות היא איבוד דם במחזור החודשי ואז כיוןן שהדימום ממשיך, יש להמשיך לקחת טיפול. סיבנ נוספת נדירה יותר היא הפרעות הקשורות במערכת העיכול כמו צליאק או דימום ממערכת העיכול . במידה ויש חשש כזה מומלץ לפנות לגסטרואנטרולוג

24/05/2021 | 11:40 | מאת: מישהי

היי, לצורך הייעוץ- בעקרון אין לי דימום משמעותי, ומהסתכלות על תוצאות עבר של המוגלובין וברזל הערכים היו נמוכים מהנורמה, ועשו בבדיקות דם בדיקה שקשורה לנוגדני צליאק אם איני טועה ויצא תקין. האם בכל זאת יש צורך להמשיך בירור? או פשוט להמשיך לקחת כדורי ברזל כל הזמן? נשמע לי מאוד לא הגיוני אבל נראה שאחרת רמות הברזל יורדות משמעותיות (מודעת לכך שמדובר בייעוץ כללי, רק מנסה להבין אם יש צורך להתעקש לבדוק אם יש סיבה אחרת). תודה רבה על המענה ויום טוב!

מנהל פורום המטולוגיה