בן שנתיים ועשרה חודשים

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

04/09/2013 | 10:20 | מאת: לימור

שלום לך, התעייצתי איתך בעבר פעמיים בקשר לבני. היום בן שנתיים ועשרה חודשיים, הוא בני הרביעי וסובל מנקב באור התוף בדיקת שמיעה לפני כשבעה חודשים היתה תקינה. התיעצייתי איתך שהוא לא מרכיב משפטים ואומר מילים לא ברורות ורשמת לי שכל עוד הוא מבין הכל מתקשר יפה אז להמתין מס' חודשים. ואכן הוא התקדם משמעותית הוא מתקשר מדהים עם האחים שלו וחברותי, ממש כיף לשחק איתו. במשפחה מבניים כל מה שהוא רוצה, מרכביב פאזלים של המון חלקים מכיר את כל המספרים עד 10 בשמם וגם סופר ומתאים להם כמות. בשלושה חודשיים האחרונים הוא ממש התחיל להרכיב משפטים כמו 'עוד חיבוק אמא' 'גם לאבא חיבוק' 'יש לי פיפי' 'אני לבד שים סנדל' 'לא רוצה לישון' 'לא רוצה גן' 'ביא לי אפון' (להביא לו טלפון) 'עוד פעם אניון' (קניון), חלב קולקל אמא, 'אני אשים פח', 'תפוח עץ טעים' הוא גם שואל איפה אבא שלי? איפה נועה?, אטו נוסע כביש גם אובוס נוסע כביש'. אז מצד אחד הוא נתן קפיצה גדולה בדיבור בחודשיים האחרונים, גם לא מרביץ כי מבנים אותו, מתקשר מבין ועושה כל מה שמבקשים ממנו. אבל איך ניתן לקדם אותו יותר? האם תקין בגילו שעדיין יש מילים לא ממש ברורות? חסר לו מילות חיבור הוא אומר 'כוס קש' ואני אומרת לו תגיד כוס עם קש והוא כן חוזר ואומר 'כוס עם קש' האם תקין לתקן אותו? שמתי לב גם שהוא לא שר, אני זוכרת שילדי בגילו שרו, כאשר הוא רואה קלטת כמו יובל הוא רוקד ואומר בשיר רק את ההבהרות האחרונות ולא שר לבד. המון תודה וחג שמח!!!

לקריאה נוספת והעמקה

יש לו דגם התפתחות שפה ודיבור מתאים לחלק מהילדים, כעת יש צורך להבדיל בין ילד עם התפתחות תקינה ואיטית או ילד עם ליקוי הרכישת השפה, שאז באמת י שצורך בהתערבות מובנת. מכוון שהחל לדבר מאוחר, יש להניח שכל התפתחות השפה תהיה מאוחרת ביחד לילדים אחרים ולא לגבי עצמו, לעצמו הוא מתקדם ואת מדווחת על התקדמות יפה ויציבה.... האם הוא מבקר בגן ילדים? האם הגננת מבינה אותו ואם איננו מבקר, האם יש לו בזדמנות למפגש עם ילדים בני גילו, מלבד אחיו? מכוון שהוא התחיל לחבר משפטים, אני הייתי ממתינה עוד קצת.... לפחות עד חנוכה (אם הוא בגן) י שלך אפשרות לפנות לקלינאי תקשורת (לא בלחץ, יכולה להמתין מעט) ולבקש שהיא תבדוק ואתו ותכיר אותו, תעקוב אחרי מדי שלושה חודשים אלה אם היא תחשוב שיש מקום להתערבות ישירה. בכל מיקרה, תבקשי הרכה לגבי עידוד השפה והדיבור שלו, ואפילו תרכשי את הספר "לשיחה דרושים שתיים" דרך אגודת קלינאי התקשורת בישראל. ספר המיועד להדרכת הורים לילדים שזקוקים לתמיכה בהתפתחות השפה במדוברת. בכל מיקרה, תעקבי אחר שינויים בשמיעה ובבריאות האוזן. אשמח להמשיך ולשמוע על התפתחותו...... כל טוב ושנה טובה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה