אבחון קלינאית

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

29/06/2004 | 12:11 | מאת: שרית

שלום, בתי בת שלוש וחודש ולאחרונה פנינו איתה לקלינאית לאבחון. הבעיה שלה היא שהיא הופכת אותיות זגר במקום גזר, גדל במקום דגל וכו'. לפי מה שהבנתי, זה טבעי לגילה. מעבר לכך, היא מרכיבה משפטים בני חמש מילים ולרוב היא ברורה, כשהיא רוצה לדבר מהר הכל הופך למלל לא ברור. מילים מסוימות כמו לדוגמא המיטי במקום הביטי, כשאני מתקנת אותה יש לה קושי להגיע לאמירה הנכונה אבל גם אם זה יקח מספר ימים, בסוף היא מגיעה להיגוי נכון. בגלל סיבות אלו פנינו לאבחון. הבעיה שלי היא עם המאבחנת. האבחון נעשה עם דפים ישנים וציורים. בציור לדוגמא היה גלגל. הגלגל הוא של כרכרה, ציור שבתי לא נתקלה בו עד היום בספרים שלה. לכן, היא לא ידעה לאמר שזה גלגל. ציור של עלה שהופיע, בתי לא ידעה לאמר שזה עלה אבל כשהיא מחזיקה עלה מהעץ שבחצר שלנו, היא אומרת עלה. האבחון ארך נטו 10 דקות משום שעד אז היא סרבה לשתף פעולה. האינטואיציה שלי אומרת שהוחלט על קבלת טיפול ממניעים אחרים ושהאבחון לוקה בחוסר מקצועיות. סליחה על הוארך ותודה

01/07/2004 | 10:03 | מאת: ד"ר עופר אמיר

אני מבין את ההסתייגות שלך מהליך האבחון שעברת. אכן נראה שאבחון שאורך 10 דקות הוא אבחון קצר. אם תחושתך היא שהאבחון שעברה ביתך לא מייצג את היכולות שלה, אני מציע לך לפנות לאבחון נוסף, ולא להסס לדרוש את זה, או לפנות לאבחון במסגרת אחרת. עם זאת חשוב להבין דבר נוסף. קלינאית התקשורת אמורה לקחת בחשבון את העובדה שיתכן שהילדה לא מכירה תמונה מסויימת ולא לבצע החלטה מקצועית גורפת על סמך תגובה לתמונה בודדת. לכן, לא נראה שעליך להיות מוטרדת מכך שביתך לא זיהתה "גלגל". עם זאת, מטלה של זיהוי של תמונה שונה ממטלת זיהוי חפץ אמיתי, ולכן בהחלט יתכן מצב שילדה תכיר "עלה", כאשר היא רואה אותה בגינה, אך תתקשה בזיהוי של תמונה של עלה. זוהי אינפורציה חשובה לקלינאית וחשוב שאת תבהירי את הנושא לקלינאית המאבחנת. בהצלחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה